
Apple: iMessage niet populair genoeg in EU om gereguleerd te worden (2x Upd.)
Morgen wordt er bepaald wie de poortwachters zijn onder de Verordening inzake digitale markten, bij de meesten van ons waarschijnlijk beter bekend als de Digital Markets Act (DMA).
De regels daarvan lijken het per bedrijf te regelen, maar kennelijk gebeurt dat ook per service.
Daarom zijn Apple en Microsoft nu
hard bezig (betaallink) om iMessage en Bing buiten deze regels te laten vallen, voor één keer zou het dan een voordeel zijn dat die services bij ons niet zo heel erg populair zijn. Want iMessage mag in de VS dan het meest gebruikt wordt voor het versturen van berichten, in de EU is dat zonder twijfel WhatsApp (en Google is inderdaad een stuk populairder dan Bing).

Apple: iMessage niet populair genoeg in EU om gereguleerd te worden (2x Upd.)
Apple heeft de afgelopen jaren wel veel handige dingen aan iMessage toegevoegd, denk aan stickers, berichten citeren bij je antwoord, groepsgesprekken, etc. Maar bijna al die nieuwe dingen kwamen pas toen ze al een tijd beschikbaar waren in WhatsApp en daarin duidelijk populair waren.

Apple: iMessage niet populair genoeg in EU om gereguleerd te worden (2x Upd.)
En het allerbelangrijkste: WhatApp werkt op zowel iOS als Android. In het verleden hebben ze bij Apple er wel over gedacht om iMessage ook ‘cross-platform’ te maken, maar uiteindelijk besloten om dat niet te doen.
Waarschijnlijk vragen ze zich in Cupertino ook wel eens af of dat wel zo’n goed besluit is geweest.
Updatenmiddels is het besluit gevallen dat Apple’s App Store, Safari en iOS allemaal Poortwachters zijn, maar iMessage lijkt er niet tussen te staan en Bing trouwens ook niet).
Andere opties die inmiddels het label Poortwachter van de EU hebben gekregen zijn:
- Amazon Marketplace
- Facebook
- Instagram
- WhatsApp
- Google Search
- Google YouTube
Update 2 (9 sept. 2023)Ambtenaren van de EU vragen zich opnieuw af of Apple's iMessage (Berichten.app) toch niet alsnog moet worden onderworpen aan de regels van de Digital Markets Act, om te helpen bepalen wat de volgende stap is voor de toezichthouders. Eerder wist Apple hier nog onderuit te komen.
De Digital Markets Act (DMA) van de Europese Unie is een verzameling regels die specifiek gericht zijn op de techgiganten, waaronder Apple, maar ook Amazon, Google en anderen. De regels zijn bedoeld om het speelveld voor andere bedrijven gelijk te maken. Ambtenaren proberen nog steeds te bepalen wat ze met de nieuwe bevoegdheden moeten doen.
Volgens
Reuters heeft de Europese Commissie vragenlijsten verstuurd waarin rivalen en gebruikers werd gevraagd hoe belangrijk Apple's iMessage is in vergelijking met concurrenten. Er werd ook gevraagd of er specifieke redenen waren waarom zakelijke gebruikers op de verschillende diensten vertrouwden en hoeveel gebruikers ze gebruikten.
De Europese Commissie startte in september een onderzoek naar o.a. iMessage om te bepalen of ze binnen de regels van de DMA moeten vallen.
Nadat Apple had aangevoerd dat iMessage niet groot genoeg was om als gatekeeper service te worden beschouwd in de EU, slaagde Apple er in september in om zijn berichten-app niet langer te laten voldoen aan de DMA. Het lijkt er nu echter op dat de Europese Commissie graag wil bepalen of die regels überhaupt van toepassing moeten zijn.
Het onderzoek zal naar verwachting nog vijf maanden duren.