Eindelijk ... De teerling ... Wat heeft dat lang geduurd ... Maar goed, in ieder geval een stap in de juiste richting qua geheugen ... 16GB is het nieuwe 8GB, en ben zeker dat over een jaartje of 4 dat 24GB of 32GB gaat zijn ... Evenals (voor ons momenteel) niet meer te bevatten snelheden ...
Daarnaast zie ik ook grote stappen in grafische rekenkracht. Ik bedoel een kleine 10 maanden terug kon je een Spel als Hellblade spelen op een PC Notebook met geintegreerde Graphics ... Spelletjes die ik ken van de Playstation of XBOX ... En het draait nog heel redelijk ook. Natuurlijk kun je de systemen op hun knieën krijgen, maar gelet op het feit dat de aankomende grafische performantie (wederom) alleen maar beter wordt ...
Het enige wat mij opviel is het grote verschil in RAM; omdat het geintegreerde graphics betreft, gebruiken ze dus shared RAM ... Dit spel op 8GB of 16GB spelen is een dramatisch verschil (op de PC);
Wil Apple nog aantrekkelijker worden, ook inzake Gaming, denk ik dat meer RAM hier een must is. Zowel voor LOKALE Machine Learning toepassingen als grafische toepassingen.
(voorbeeld van een spel draaiend op geintegreerde graphics - geen filmpje, maar dus vectoren, objecten, shaders en meer ...)
Hieronder zie je een vergelijking tussen DEDICATED Grafische kaart (RTX 3050) en een AMD Radeon 880M meest recente generatie geintegreerde (onboard) graphische kaart ... In mijn beleving bijzonder goede resultaten voor geintegreerde graphics, maar ook hier geldt: geheugen is belangrijker dan je denkt ... Zeker als ook 'AI' wordt ingeschakeld of real time rendering wordt ingeschakeld ... Apple's grafische implementatie is super-efficient, maar ook daar geldt: beschikbaar ram = beschikbaar ram.
Als je dit vergelijkt met CPU's van ongeveer 2/3 jaar terug: