
In-app aankopen lijken het beter te doen dan links naar het web
Hoezeer Apple zich ook verzet heeft, en het ook al heeft laten weten in beroep te gaan, op dit moment zal het zich toch echt nog moeten houden aan
de uitspraak die rechter Yvonne Gonzalez Rogers deed in de rechtszaak die Epic tegen Apple had aangespannen.
Dit betekent dat het op dit moment in de VS moet toestaan dat apps voor aankopen naar een eigen website mogen verwijzen.

In-app aankopen lijken het beter te doen dan links naar het web
De twee grote vragen op dit moment lijkt of dit Apple zal schaden in een markt die goed is voor een omzet van 52 miljard dollar jaarlijks in de VS, en of het eigenlijk voordelig is voor de aanbieders zelf. Het antwoord op die laatste vraag
komt van RevenueCat, dat in de eigen app links plaatsten waarmee moeiteloos een abonnement via het web afgesloten kon worden.
Van de vier varianten die getest werden waren variant B en D voor de klant bijna identiek, het enige - belangrijke - verschil was dat B een in-app aankoop was en D via het web liep. Bij de in-app aankoop bleek 67 procent van de klanten te kiezen voor een abonnement, bij de optie via het web was dat maar 37 procent.

In-app aankopen lijken het beter te doen dan links naar het web
klik of tap voor een grotere versie
Deze test heeft nu maar 6 dagen gelopen, misschien dat het over een langere periode anders zou uitpakken. Maar met een conversie van tussen de 27 en 30 procent voor optie B en tussen de 17 en 19 procent voor optie D, lijkt de optie via de App Store voor de meeste ontwikkelaars toch nog steeds de beste keuze.
Mocht een ontwikkelaar alleen voor in-app aankopen via het web kiezen, dan schiet die dus waarschijnlijk in de eigen voet.