
Let op waar je jouw Touch ID laat repareren! (Upd.)
Als de Home-knop van jouw iPhone 6 met Touch ID het niet meer doet, dan heb je de optie om die door willekeurig wie te laten repareren, of door een officiële en door Apple gecertificeerde reparateur. Als jouw iPhone 6 buiten garantie is, dan zal je mogelijk eerder voor een niet al te dure reparateur in de buurt kiezen.
Er blijkt een erg goede reden te zijn om dat niet te doen, want als de Touch ID sensor van een niet officiële bron komt, zal je in de toekomst geen updates meer kunnen doen. Doe je dat wel, dan krijg je een zogenaamde "Error 53", en kan je jouw iPhone
niet meer gebruiken.
De reden hiervoor is eigenlijk simpel, de Touch ID is een belangrijk onderdeel van de beveiliging van jouw iPhone, en Apple heeft beveiligingen ingebouwd om er zeker van te zijn dat hardware zonder 'toestemming' daar geen toegang heeft.
We protect fingerprint data using a secure enclave, which is uniquely paired to the touch ID sensor. When iPhone is serviced by an authorised Apple service provider or Apple retail store for changes that affect the touch ID sensor, the pairing is re-validated. This check ensures the device and the iOS features related to touch ID remain secure. Without this unique pairing, a malicious touch ID sensor could be substituted, thereby gaining access to the secure enclave. When iOS detects that the pairing fails, touch ID, including Apple Pay, is disabled so the device remains secure.
When an iPhone is serviced by an unauthorised repair provider, faulty screens or other invalid components that affect the touch ID sensor could cause the check to fail if the pairing cannot be validated. With a subsequent update or restore, additional security checks result in an 'error 53' being displayed
If a customer encounters an unrecoverable error 53, we recommend contacting Apple support.
Het probleem lijkt vooral aan het eind te zitten, want mensen die contact met Apple Support opnemen lijken daar tot nu toe niet erg veel mee geholpen te zijn. Het is eerder het tegendeel, vanuit Apple lijkt het advies vooral te zijn om een nieuwe iPhone aan te schaffen, en is natuurlijk geen goede oplossing voor dit probleem.
Er zijn veel plekken waar Apple helemaal niet aanwezig is, en de prijzen die Apple voor reparaties rekent zijn ook niet altijd even laag. Dus de neiging om voor een simpelere oplossing te kiezen zal voor veel mensen een voor de hand liggende zijn.
In de tussentijd telt een gewaarschuwd mens in ieder geval voor twee, als je de Home-knop inderdaad moet vervangen op jouw iPhone 6, dan lijkt kiezen voor een officieel gecertificeerde reparateur de beste oplossing. Het nieuws gaat trouwens alleen over een iPhone 6, maar het lijkt voor de hand te liggen dat dit ook voor ander modellen kan gelden, met name de
iPhone 6s en iPhone 6s Plus.
Update: Het lag natuurlijk voor de hand met de claimcultuur in de VS; inmiddels is er een rechtszaak gestart tegen Apple over deze zaak. De volledige tekst van deze 'lawsuit' is te lezen
op deze pagina.