De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 11:43    reactie #50
geplaatst door: Ziegler
Daar geloof ik niets van. Bol, Coolblue en Apple zelf draaien bij mijn weten uitstekend met hun online-verkopen. Natuurlijk zouden de marges groter zijn met een restrictiever retourbeleid maar dat is nou eenmaal niet zo.

Oke, iets preciezer dan: van elke online kleding/schoenenwinkel weet ik dat er eigenlijk geen winst te behalen valt. 
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 11:45    reactie #51
geplaatst door: Ziegler
@Orange
Duidelijk. Ik had goed onthouden dat je geen klanten mag weigeren, maar dan moeten ze het in dit geval zelf maar komen halen.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 11:57    reactie #52
geplaatst door: boiing
Oke, iets preciezer dan: van elke online kleding/schoenenwinkel weet ik dat er eigenlijk geen winst te behalen valt.
Ik zou nóg iets preciezer worden Ziegler :music:...

https://www.ad.nl/economie/zalando-profiteert-van-coronacrisis-verwacht-tot-honderd-miljoen-meer-winst~ad0c753e/
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 11:58    reactie #53
geplaatst door: Loureiro
Dat verschil in toetsenbord tussen Nederland en België is ontstaan omdat zo goed als alle zakelijke en bestuurlijke teksten en correspondentie vóór WO2 in Vlaanderen in het Frans werden opgesteld en daarbij gebruik werd gemaakt van Franse AZERTY-typemachines. (Dat Franse AZERTY-toetsenord verschilt tegenwoordig eigenaardig genoeg van het Belgische.)

Het probleem met de verschillende toetsenborden zit 'em in het feit dat Apple in haar huidige toestellen alles vast soldeert en - lijmt waardoor het niet langer mogelijk is om toetsenborden te wisselen in laptops. Bij mijn iBook 14" uit 2006 kon je het ganse toetsenbord er via 2 klepjes uitklikken en vervangen door eentje met een andere layout. Aanpassen van de software instellingen nadien was voldoende om een iBook te hebben met een ander(stalig) keyboard.

Voor (online) verkoop zou het natuurlijk beter zijn wanneer onderdelen van het toestel nog steeds naar wens zouden zijn aan te passen. Monopolisten doen dat helaas niet meer omdat ze enkel oog hebben voor maximale winst, maar gelukkig blijven er nog kleinere firma's over die wel inspelen op de noden en behoeften van hun klanten, bvb.

https://www.tuxedocomputers.com/en/Individual-Keyboards.tuxedo
https://frame.work
https://www.fairphone.com/nl/
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 12:25    reactie #54
geplaatst door: Timotheus
Dat er een retourrecht bestaat, is een feit. Toch zullen de meeste mensen het erover eens zijn, dat aan een retourzending eigenlijk een redelijk klinkende argumentatie ten grondslag zou moeten liggen.

En om bij de computers te blijven: als ik bv. een MacMini koop, op grond van welke redelijke argumentatie zou ik dat apparaat dan terug kunnen sturen? Dat apparaat is in alle gevallen precies wat het is, en online is een stortvloed van filmpjes, foto's en documentatie beschikbaar, die mij inlicht over elk denkbaar aspect ervan. Iedereen die daarvan gebruik maakt, kan zich een heel precies beeld vormen van de waar die hij/zij wil aanschaffen.

Dit zo zijnde, zou op zeker moment ook moeten gelden: bezint eer ge begint. Eerst een MacMini aanschaffen en vervolgens deze retour sturen omdat je toch liever een iMac hebt, of omdat je bij nader inzien het geld niet kunt missen, vind ik geen acceptabel gedrag; want dan presenteer je anderen de rekening van je eigen onnadenkendheid.

Het antwoord zal luiden: maar juridisch hoeft er geen redelijke argumentatie te zijn. Dat is zo, ja. Maar dan rijst de vraag: is dat retourrecht niet iets dat zo langzamerhand aanscherping behoeft?
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 12:43    reactie #55
geplaatst door: boiing
In een auto maak je ook een proefrit. Ik ben het met je eens hoor, en een Mac mini is inderdaad een goed voorbeeld van iets wat je eigenlijk alleen zou mogen retourneren als hij het niet doet. De wet kan uiteraard geen onderscheid naar productsoort maken, er zijn veel meer voorbeelden te noemen waarbij het wél fijn en belangrijk is dat je even iets kunt uitproberen. Dat recht van de consument is een groot goed en eigenlijk boeit het verdienmodel van de verkopende partij me niet zo. Als het geen winst meer oplevert moet de ondernemer daar iets mee doen, niet de consument. Voor er internet was kon je ook iets terugbrengen naar een winkel of omruilen, wat dat betreft heeft het altijd bij het ondernemersrisico gehoord.

Dat het voor kleine webshops niet fijn is dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt: dat is een probleem inderdaad. Ik vraag me af hoeveel aanscherping er in die wet kan komen zonder het belang van de consument aan te tasten. Ideeën...? Misschien eens beginnen bij het afschaffen van de 'gratis retour' en een strenger beleid qua terugname. Geen originele verpakking of gebruikssporen? -> niet het volledige bedrag retour. Beide zaken zijn volgens mij al mogelijk als het in de voorwaarden wordt vermeld.
Bewerkt: 22 mei 2021 - 14:03 door boiing
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 12:48    reactie #56
geplaatst door: Ziegler
Ik zou nóg iets preciezer worden Ziegler :music:...

https://www.ad.nl/economie/zalando-profiteert-van-coronacrisis-verwacht-tot-honderd-miljoen-meer-winst~ad0c753e/

Daar kan ik niet tegenop.
Maar goed, als je de gewone kledingwinkels verbiedt open te gaan loopt het hard. Ik denk dat zalando voor het eerst zwarte cijfers heeft.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 13:01    reactie #57
geplaatst door: Raphael De Smet
Nu weet ik waarom mijn bestelling niet kon uitvoeren. Bij mijn vorige bestelling was dat nog geen probleem. Ik heb dan maar ze bij Apple gedaan. Ondertussen is dit al geleverd.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 13:07    reactie #58
geplaatst door: Timotheus
Dat recht van de consument is een groot goed en eigenlijk boeit het verdienmodel van de verkopende partij me niet zo. Als het geen winst meer oplevert moet de ondernemer daar iets mee doen, niet de consument.
Helaas zijn er vele regelingen die ingesteld zijn met de beste bedoelingen, en een bepaalde bescherming bieden die op zich een groot goed is, maar die toch voor problemen zorgen, omdat er oneigenlijk gebruik van wordt gemaakt. En dan lijkt bijstelling van zo'n regeling toch aan de orde.

Daarbij komt, dat de huidige regeling m.i. zeer in het voordeel werkt van giganten als Amazon, die het hele koopfront bestrijken, en een verkoopstrategie hebben die voortdurend door een heel leger van experts wordt bewaakt en waar nodig bijgesteld. Zo'n bedrijf kan verliezen op het ene front compenseren met winst op een ander front, toeleverende verkopers binden aan allerlei beperkende voorwaarden, enzovoort enzovoort. Amazon levert alles oogverblindend snel, vaak tegen een zeer lage prijs, en retour is nooit een probleem. Wat men links aan verlies draait, wordt rechts met winst wel weer goedgemaakt. Daar kan een kleine, veel meer gespecialiseerde internetwinkel heel moeilijk tegenop.

Maar de maatschappelijke prijs van het ogenschijnlijke goed dat Amazon biedt, is zeer hoog.

I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 13:40    reactie #59
geplaatst door: Eprom
@boiing
Ook voor grote webshops is het lastig om winstgevend te zijn. Retouren zijn ook daar een te grote kostenpost.

Het verzenden naar en van België is nou eenmaal duurder dan binnen Nederland.
Ik heb een fysieke winkel én een webshop (geen computer apparatuur) en ik kan je vertellen dat de webshop nauwelijks rendabel is door retouren, geweigerde zendingen en vermiste pakketjes. Wij houden de webshop er puur bij als service voor klanten die niet altijd de winkel kunnen bezoeken.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 13:47    reactie #60
geplaatst door: Flix
Voor er internet was kon je ook iets terugbrengen naar een winkel of omruilen, wat dat betreft heeft het altijd bij het ondernemersrisico gehoord.
Ik ben het helemaal met je eens hoe je hier tegen aan kijkt.

Maar het bovenstaande wil ik dan wel corrigeren, want dat roept nog wel eens misverstanden op.
Ik een fysieke winkel, geldt: koop=koop. Je hebt dan alleen recht op retourneren als het product niet voldoet aan de gestelde verwachtingen, simpel gezegd: als het niet goed werkt/kapot is.
Je hebt dan géén recht op retournering omdat je bv toch een ander toetsenbord wilt.

Dat sommige winkels daar altijd al soepel mee omgingen, kwam voort uit coulance of klantenbinding, niet uit een recht/plicht.
En ongetwijfeld onder invloed van de webshops die dit wettelijk moeten, zie je tegenwoordig dat elke winkel met die retournering behoorlijk soepel om gaat.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 13:53    reactie #61
geplaatst door: boiing
Klopt, ik was iets te kort door de bocht :wink:. Er is een verschil tussen de fysieke winkel en de webshop qua rechten. Dat is ook juist de reden waarom die wet werd ingevoerd: in een winkel kon je immers iets uitproberen voor je het mee naar huis nam. Waar het fout ging is dat je dat uitproberen in een winkel onder toeziend oog van de winkelier deed. Wordt dat zonder toezicht thuis gedaan dan gaat het bij velen mis. Verzin daar maar eens een beter systeem voor :sigh:..

Een Volkskrant journalist werkte een tijdje undercover bij de afdeling retouren van bol.com.

Citaat
Dildo's met poep eraan, stofzuigers met propvolle zakken en poezenmanden waar de vlooien uitspringen.
Je verzint het niet. Blij dat MacFreak alleen computers verkoopt :happy:.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 14:27    reactie #62
geplaatst door: Ziegler
@boiing
De wet ‘koop op afstand’ is een aanpassing van de colportage wet. Bij kopen aan de deur had je altijd al een afkoelingsperiode. Deze hebben ze ook van toepassing laten zijn op kopen op afstand.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
22 mei 2021 - 15:27    reactie #63
geplaatst door: Kiiruna
Idd, je kunt niet weigeren te leveren aan wie dan ook, maar je kunt je wel beperken tot alleen te leveren aan adressen in NL

Nee hoor, je mag als winkel geen klanten weigeren. Zou een mooie boel zijn. Zie je het al voor je? Een bordje bij de ingang "voor Belgen verboden".

@orange: waar baseer je dat op? Dat je zelf mag bepalen of je aan België levert? Het zou kunnen dat het verschil maakt dat MacFreak spullen moet verzenden.
MacBook Pro 14 inch - Apple M1 Pro - 16 GB - iPhone SE 1e gen. - 32 GB - Apple Watch series 7
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
24 mei 2021 - 16:28    reactie #64
geplaatst door: shirca
jammer dat degene met wel goede bedoelingen het weer eens moeten bekopen. Maar het is wat het is.
MBA 13 inch-Retina/2020. 16GB ram-500 GB SSD
Iphone 7 - 32 GB
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
24 mei 2021 - 21:14    reactie #65
geplaatst door: Festen
Wat men links aan verlies draait, wordt rechts met winst wel weer goedgemaakt.
Ook grote internetbedrijven maken online nauwelijks winst. Volgens analisten maakt Bol.com zelfs tijdens de Corona-pandemie geen echte winst, en Amazon verdient inmiddels het grootste van hun winst met hun Amazon Web Services (zoals hun cloud servers). Conclusie na zoveel jaren: de grote online jongens kregen vooral veel geld van investeerders, (netto) niet van hun klanten, en moeten nu diversifiëren om winst op andere terreinen te zoeken.

Overigens is de Macfreak Shop een sympathiek initiatief, een webshop met een echt hart.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
25 mei 2021 - 12:22    reactie #66
geplaatst door: gipsman
Als je niet een ‘blindtyper’ bent, zoals ik, maakt azerty/qwerty niet zoveel uit.
Ik tik op allebei even snel ( traag dus). Maar qwerty staat effectief veel dichter bij het Nederlands dan azerty. Ik heb jarenlang een usa qwerty keyboard op een macbook air gebruikt, nu een azerty op een macbook 12”. Maar intussen veel meer een iPad 12.9” waar je het keyboard gewoon kan switchen: één van de vele plussen van een iPad, meestal worden de minnen opgesomd bij vergelijkingen met de  ‘professionele’ mac. Ik moet er aan toevoegen dat ik met het digitale keyboard geen probleem heb, misschien net omdat ik geen goede ‘blindtyper’ ben. Een extern keyboard bij een iPad vind ik trouwens niks bijzonders, omdat het afdoet aan de ‘eigenheid’ van de iPad. Het maakt die iPad bovendien wat onhandelbaar en onevenredig duur.

Een mac is uiteraard veelzijdiger, maar het eendimensionale keyboard is een serieuze beperking. Mijn vrouw zit in de azertysekte 😃 en kan dus niks met mijn qwerty, maar ik kan wel nog iets met haar azerty. Overigens vind ik bv. een Duitse qwerty ook maar niks. En waarom is het €-teken zo pover aanwezig op qwerty?
En ja, wat de macfreakshop betreft: vooruit, een macfreakshop voor Franstalig België?☺️
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
25 mei 2021 - 12:46    reactie #67
geplaatst door: Viool
Alles gelezende hebbend zou ik zeggen:

1. Lever geen AZERTY-devices meer in de webshop
2. verhoog bij een eventueel hogere retour percentage van 'een land' de verzendkosten.

MacFreak is toch altijd een beetje NL/BE minded geweest dus het zou ook jammer zijn om onze Belgische vrienden/vriendinnen helemaal uit te sluiten.

Ik kies er zelf b.v. ook voor om iets wel of niet in Italië te kopen vanwege verzendkosten of retourkosten. Dat kan iedereen dan voor zichzelf afwegen.
Noord Nederlands Orkest
"vreemden zijn vrienden met wie u nog kennis moet maken"
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
25 mei 2021 - 13:06    reactie #68
geplaatst door: Robert
@Viool: onze samenvatting:

  • Voor het moment stoppen we met AZERTY toetsenborden en de optie om te leveren aan België verdwijnt ui de MacFreak Shop.
  • Belgische klanten die nog wel graag van de (erg) lage prijzen van de MacFreak Shop gebruik willen maken kunnen altijd contact met ons opnemen.
  • In de toekomst willen we een aparte Belgische vestiging van de MacFreak Shop opstarten. Daarmee creëren we dan ook een erg duidelijke scheiding tussen QWERTY en AZERTY toetsenborden.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
25 mei 2021 - 19:52    reactie #69
geplaatst door: Mac OS X
@Robert voor kleinere zaken op MF Shop zoals iPad's en iPhone's, blijft dat te bestellen voor MF gebruikers in BE  :confused:
mvg Mac OS X, Mac gebruiker vanaf 2014 / 2x iBook G4 (2004) OS X Tiger 1x iBook G3 (2002) OS 9.22 RIP 1x iPod  Shuffle (2005) 1x iMac 27 5K (2017) 1x iPhone 14 128GB 2022 en MacBook Pro 16inch 2021. Old Apple computers never die
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
25 mei 2021 - 20:30    reactie #70
geplaatst door: Robert
Zoals Martijn (mvt) al eerder schreef: trouwe MacFreaks die ons persoonlijk schrijven met de vraag voor een bestelling naar België dan zullen we altijd kijken wat er mogelijk is. De kans dat we dan bestellingen krijgen die zomaar teruggestuurd worden lijkt me dan ook bijna nul.

En als er geen sprake is van een AZERTY-toetsenbord dan geeft dat sowieso veel minder problemen.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
25 mei 2021 - 22:23    reactie #71
geplaatst door: Mac OS X
@Robert ik stuur nooit iets terug, ik bestel juist onmiddellijk.
Ik stuur pas terug als iets binnen 14 dagen kapot is  :smile:
mvg Mac OS X, Mac gebruiker vanaf 2014 / 2x iBook G4 (2004) OS X Tiger 1x iBook G3 (2002) OS 9.22 RIP 1x iPod  Shuffle (2005) 1x iMac 27 5K (2017) 1x iPhone 14 128GB 2022 en MacBook Pro 16inch 2021. Old Apple computers never die
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
3 juni 2021 - 18:21    reactie #72
geplaatst door: Triumph
Misschien een late reactie, en geen betrekking op de belgiesche leveringen, ook in de mf shop kun je geen opties meer bestellen zoals extra geheugen en/of SSD. Ik wilde kijken wat een 24” iMac met 16 GB en 1 TB in de mf shop zou kosten maar helaas.  Komt dit nog of ..
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
3 juni 2021 - 18:32    reactie #73
geplaatst door: mvt
De MacFreak Shop stopt met leveren naar België
4 juni 2021 - 02:33    reactie #74
geplaatst door: ardie
Over retourkosten:
Ik had bij BAX.nl een voetschakelaar gekocht voor een e-piano die ik op marktplaats op de kop had getikt. Bij BAX is de retourtermijn een paar maanden! Dat pianoleren bleek toch niks voor mij, dus piano weer verkocht.

Dat pedaal wilde ik dus retourneren (niet echt gebruikt). Ik moest dus naar een partij in Ierland bellen (kosteloos) die dat afhandelt. Instructie was: maak het produkt kapot, stuur een foto als bewijs en dan krijg je je geld terug! Aldus geschiedde. Het pedaal kostte iets van €25,-, dat was al niet meer de moeite voor BAX om het in de retourmolen te willen hebben.

Bij een andere gelegenheid mocht ik het produkt houden en kreeg ik mijn geld terug maar moest ik toezeggen dat ik het apparaat, iets van €30,- nieuwwaarde, de komende 3 maanden niet ging gebruiken, hahaha. Bizar.