Vooropgesteld dat ik het nut van Voice Control alsmede Voice Assistance kan inzien; Zie ik echt in de meest vreemde situatie mensen voice control gebruiken. Zie je zo'n "Eppo" (om een archaische term te gebruiken) op een treinstation, telefoon in de hand, rugzakje, beide handen vrij, kan met beide handjes een querie ingeven. En dan hoor je: “Siri, wat is de weersverwachting voor morgen in Berlijn”. Dan vervolgens een hele rits commando's waaronder ook het dicteren van enkele SMS'jes. De beste knuppel ging er of volledig aan voorbij dat iedereen kon "meelezen" of het kon hem weinig schelen.
Maar hij staat niet op zich, dan - even later - de volgende patient op het station: een Amerikaan die vervolgens tegen de Google Tegenhanger begint aan te praten … Wederom, in het openbaar. Met genoeg instructies om op te maken waar de man vandaag komt, waar hij heen gaat, dat hij een beleggingsportfolio heeft, dat zijn vrouw (of vriendin) Clara heet, dat hij fan is van kennelijk zowel Europees voetbal als American Football en een playlist heeft genaamd "Bring Me Back to the 80's"
Hij staat niet op zich … Ook wij hebben vrienden die een Alexa apparat in huis hebben (in de landen waar het ondersteund wordt), mensen alwaar prominent een Google speaker of Apple speaker een onderdeel van het huishouden vormt en waar geregeld opdrachten (vooral over het weer en veranderen van muziek of video streams) geroepen worden.
En dan de leukigheid, bij alle apparaten, zeker met het afspelen van muziek op een zeker volume moeten de opdrachten soms wel erg vaak worden herhaald … Een druk op de knop of scherm was gewoon veel sneller geweest.
Goed, er zijn gevallen waar je beter niet op je scherm kunt kijken, of gevallen waar je omwille je motorische mogelijkheden beperkt bent in het gebruik van gangbare besturingselementen. Maar wie zit nu op een cacofonie te wachten van gebruikers die allemaal naar "hun Alexa / Google of Siri" lopen te krijsen of van een nieuwe horde “telefoonfluisteraars”. “psss, siri .. plan een afspraak ... psss, google, koop twee kaartjes voor de film ... ... “
Voice control is niet nieuw. Zie de Jaren tachtig en zo ongeveer een van oersystemen
Natuurlijk zijn er uiteenlopende gebruiksscenario’s te verzinnen waar spraaktechnologie alsmede herkenning een handige zo niet cruciale rol (kunnen) spelen. Maar er zijn volgens mij genoeg scenario’s waarbij invoer via een scherm of knoppen eigenlijk gewoon beter werkt.
Wat ik een mindere ontwikkeling vind, is dat steeds meer apparaten (ongevraagd) voice control functionaliteit hebben ingebouwd. Koptelefoons met Alexa, Google of Siri mogelijkheden. In sommige gevallen zijn er aanpassingen gemaakt aan de controllers of CPU's met specifieke functies voor spraakherkenning. En gelet op het feit dat wij collectief kort van geheugen zijn: er zijn waarschijnlijk een klein miliard aan apparaten die niet maar ook nooit veilig te maken zijn omwille van het gebruik van antieke Linux (maar ook Unix) kernels (printers, beveiligingscamera’s, televisies, etc). Zitten we nu echt op een volgend domein aan apparaten te wachten die beperkt op te waarderen zullen zijn, maar wel een beveiligingsrisico vormen?
Zelf heb ik er weinig behoefte aan. Heb vaak genoeg gezoen hoe het misgaat met verwerken van gebruikersdata alsmede data van burgers, in praktisch elk land waar ik ooit gewerkt heb. Dus nee, bedankt. Zowel bij “de verwerker” als “in transit” en bij de “houder” van de gegevens ...
Maar momenteel is er een grote toeloop en is er maar een (1) juiste richting: "innovatie". Want (ondanks dat spraakherkenning ruim 30 jaar oud is) zo wordt dat allemaal gezien.
Ik vermoed dat het diverse grote bedrijven gaan lukken om bewijzen "weg te toveren", maar dat een aantal "kwalijke" zaken toch naar boven zullen drijven. Ik zie momenteel bij heel andere takken van sport (met toch best wat werknemers en behoorlijk wat meer klanten) echt de nodige wantoestanden. Privacy? Compliance? Governance? Beveiliging? De klant centraal stellen? ALS dat in verhouding staat tot ONZE winstverwachting (of in de publieke sector: budgetten) willen we het best een keer benoemen (doen is namelijk een tweede). Daarnaast kan het goedkoper zijn het Risico (lees: pakkans + boete) te accepteren. ZELFS BINNEN DE OVERHEID HEERST DIT DENKEN.
En de vele schaapjes vallen ten prooi aan deze roofdieren. Immers, de schaapjes zijn slachtoffer geworden van een geconditioneerde drang naar vernieuwing, naar "met de golfbeweging meegaan", naar "erbij horen". Mogelijk zelfs als "vooruitstrevend" of "early adopter" genoemd te worden. Volledig geprogrammeerd luisteren ze naar de roofideren als ware het een persoonlijke vriend is, of zelfs lid van de familie.
Dat ze intussen uitgemolken worden en dik aan de schaapjes wordt verdiend en deze eigenlijk enkel als brandstof voor die geoliede, maar onverminderd hongerige machine dienen (en dus niets betekenen) dringt maar niet tot ze door. Van Sony, LG, Samsung, tot Microsoft, Google, Amazon en Apple: ZIJ (de schaapjes), WIJ en dus ook JIJ bent het product.
Alle mooie filmpjes, goedpraatsessies, conditionering en verkooppraat ten spijt. Bij de een gaat het enkel om je data, bij de ander om je koopgedrag, weer de ander om een combinatie van, weer een ander verkoopt je gegevens, weer een ander (mis/ge)bruikt je gegevens, een aantal doet je geloven dat als je voor hun kiest je een milieubewuste keuze maakt, er zijn talloze modellen.
Maar uiteindelijk wil men als een soort van alles omvattende oplossing jou "dienen". Maar wel tegen betaling of met een kans jou een (ander) product (of dienst) te kunnen slijten.
Er komt een dag, als ie er al niet is, dat je een Siri melding kunt verwachten: "Hi Steve, your iCloud storage is almost full, do you want to purchase an upgrade?". Of Google Voice: "Hi Anna, I've noted that you have read "Das Kapital", "America Socialista" and "The State and Revolution". I've received an update that The Guardian has a great offer, would you to know more?"
… maar de grootste grap is toch wel wat bedrijven durven te verkopen onder de noemer "Artificial Intelligence". Ik heb vooralsnog weinigen duidelijk kunnen maken dat er bergen aan "Kabouters" verstopt in Hongarije, India, Polen, Jamaica, Ierland en vele andere landen zitten die Algoritmen aan de lopende band analiseren, verbeteren en soms ala minuut zelfs antwoorden bijsturen. Allemaal heel "otto magisch".
Maar het verkoopt zo lekker: "Big Data", "AI", "Blockchain" en vele andere technologieën.
Ik kijk er in ieder geval niet meer van op. Heb handtekeningen gezet zien worden onder contracten met 6, 7 en 8 nullen met het gemak als ware het een abonnement op de Donald Duck. Waarbij duidelijk is dat de in te zetten oplossing kwalitatief uitermate teleurstellend zal zijn.
Het is een patroon, en daarmee vind ik zelf het verschil vooral er in zitten hoe men de activiteiten presenteert en naar de buitenwereld verkoopt. Maar in de absolute kern, lees: ongevraagd en mogelijk onnodig verwerken van jou en mijn gegevens, verschillen de techreuzen weinig van elkaar.
Enige skepsis en gebruik van "gezond verstand" kan je mogelijk verder brengen dan meesurfen op de "golf van consumentisme" binnen de moderne religie van “het kapitaal”.
Op de maat van de economische sleutelmomenten, zoals wanneer de scholen weer starten, weerklinkt een rytmische zware drum, welke – bijna als een kerkklok – oproept tot handelen. Vergezeld van lofzang, gezongen in perfecte harmonie werkt het geheel klaarblijkelijk hypnotiserend en kunnen de volgelingen der kerk niet anders dan volgzaam de instructies opvolgen: “upgrade, upgrade, upgrade”. “buy this phone, buy this phone”, “you need it, you need it, you need it”, “it will be for the better!”.
Niet wezenlijk anders dan in het Katholieke geloof, wrijft de moderne Clerus (lees: leveranciers en industriëlen) zich in de handen, want om opgenomen te worden in het moderne “walhalla” in het “hier in en nu” is niet gratis. Maar voor “de beleving” moet je als volgeling natuurlijk wel het nodige neertellen. En gelet op de leer en de kracht van het collectief weten deze voorgangers als geen ander: “gij zult gehoorzamen”.
En Voicecontrol? Is weer een worteltje voor het konijntje om voorover te bukken ... “Och, wat is dat Worteltje toch lekker”.
En wat velen niet beseffen dat daarmee ook voor overheidsdiensten nieuwe instrumenten ontstaan om mensen af te luisteren. Immers, een telefoonlijn afluisteren is “zoooo ouderwets”. Illussie? Wacht maar af ...
Goed, en nu – geheel in lijn met de eigen rituelen – zeit für ein Kaffee (hier in Wenen) en voor de geneugden van het leven ... “Siri, wat is het weer voor morgen in Wenen?”
Servus,
Doctor