
Apple's product placement voor het eerst op de credits
We herkennen het allemaal, de vele momenten waarop je een device van Apple in een film of televisieserie voorbij ziet komen. Waar andere merken daarvoor bijna altijd moeten betalen, is Apple zo gewild dat het bedrijf alleen maar de producties van de devices voorziet (als dat nodig is), maar daar nooit een cent voor betaald, voor zover bekend.
Dat betekent trouwens niet dat Apple hier geen aandacht aan besteedt, in tegendeel. Dat was bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden te zien, toen Apple op zoek was naar een zogenaamde "Buzz Marketing Manager". Die baan is alleen maar bedoeld om ervoor te zorgen dat we allemaal veel Apple devices op ons scherm voorbij blijven zien komen.
Die advertentie is natuurlijk allang verlopen, maar hieronder kan je er een schermafbeelding van zien.

Ondertussen is de regelgeving over dit soort product placement ook aan het veranderen, en wordt het steeds lastiger voor bedrijven om dat te doen zonder dat we daar erg in hebben. De regelgevers proberen dit steeds transparanter te krijgen, en zo zien we op de aftiteling van de nieuwe Amerikaanse televisieserie
Truth Be Told voor het eerst de tekst "Promotional Consideration furnished by Apple" voorbij komen.

De kans lijkt groot dat dit over een tijdje algemeen gebruik gaat worden, want de roep om transparantie in al dit soort dingen wordt alleen maar steeds sterker.