
Apple's service scoort veel hoger dan concurrentie
Iedereen die graag Apple-producten gebruikt heeft het wel eens meegemaakt, weggezet worden als een "Apple-fanboi", iemand die blind Apple volgt zonder een duidelijke reden. Dat Apple veel doet om zijn klanten tevreden te houden is iets wat vaak onderbelicht blijft.
Eén van de dingen die een bedrijf kan doen om zijn klanten tevreden te houden is het geven van goede service, en
dit onderzoek van Consumer Reports in de VS laat zien dat dit precies is wat Apple doet. Dat doet het trouwens al jaren, want voor de afgelopen 8 jaar heeft Apple non-stop op nummer één gestaan in dit onderzoek.
Consumer Reports onderzocht de service van verschillende computer bedrijven, en eigenlijk is het opvallend dat Apple het hoogst scoort. Want de meeste bedrijven geven een jaar gratis ondersteuning, terwijl dat bij Apple maar 90 dagen geldt. Alleen de ondersteuning van de Genius medewerkers in de Apple Stores verjaart niet, en die scoort dan ook erg hoog in dit onderzoek, en heeft vast geholpen bij het hoge cijfer voor Apple.
Apple haalde dan ook maar liefst een score van 80 procent, vier van de vijf problemen werden door de service opgelost. De PC makers scoorden allemaal niet hoger dan 50 procent, alleen Lenovo en Dell kwamen wat hoger uit, maar bleven steken op 61 procent.
De Consumentenbond of Test-Aankoop doen hier geen onderzoek naar, daarom een anekdote.
Recent werd ik gevraagd om mee te gaan met de dochter van een vriendin, een meisje van 15, om als Mac-expert mentale en (als dat nodig was) technische ondersteuning te verlenen als dat nodig was bij haar bezoek aan de Apple Store voor een klacht.
Het was de tweede keer dat ze daarheen ging, want haar iPhone 6 rammelde na aankoop en bij de Apple Store hadden ze daarom de eerste keer de schroefjes aangedraaid. Maar het scherm klikte nog steeds als je er op een bepaalde plaats op drukte, en ze klaagde over vastlopers en trage apps, terwijl de iPhone al eens via iTunes hersteld was.
De back-up is niet nodig geweest, de medewerker van de Apple Store vroeg al snel waar zij blij van zou worden. Toen het antwoord was dat ze het eigenlijk helemaal gehad had met deze iPhone en het liefst een andere wilde, werd dat zonder problemen ingewilligd.
Dit geval is natuurlijk anekdotisch, maar het lijkt te suggereren dat het met de service van Apple bij ons ook wel goed zit. Als jij jouw ervaringen hierover kwijt wilt, dan kan dat natuurlijk hieronder.