geplaatst door: boiing
@boiing
Of je het gelooft of niet is van wezenlijk belang.
Klopt, en dat lijkt me dus de kern van de discussie. Dat jij Apple bij voorbaat niet gelooft is algemeen bekend. Ik weet overigens nooit waar je dat op baseert. Het kán uiteraard: dat ze de boel bij elkaar liegen in dit geval. En dat onderstaand - juridisch bindend - document uit de duim gezogen is. Het zou zomaar kunnen. Is het logisch of waarschijnlijk? Ik vind van niet en ik baseer die mening wel ergens op.

https://www.apple.com/legal/privacy/data/en/apple-advertising/

Citaat
Apple’s advertising platform does not track you, meaning that it does not link user or device data collected from our apps with user or device data collected from third parties for targeted advertising or advertising measurement purposes, and does not share user or device data with data brokers.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Ziegler
Hoe kom je daar bij? Waarom zou ik Apple niet geloven? Het is niet relevant. Dat is mijn punt en dat lijk je te missen. Een instantie zal Apple namelijk niet op zijn blauwe ogen geloven. En dat is maar goed ook. Dat Apple iets op zijn site schrijft maakt wellicht indruk op jou, maar niet op een toezichthouder.
Er is een reden dat ik zo’n beetje alles van Apple heb boiing. Dat is niet om dat ik ze niet vertrouw.
Maar ik vroeg iets: welke apps wordt allemaal gevraagd of het oké is dat ze je volgen? Alle apps? Of alleen apps die die data gebruiken voor advertentie doeleinden. Of kan Apple dat onderscheid helemaal niet maken?
geplaatst door: boiing
Of je het gelooft of niet is van wezenlijk belang.
Waarom zou ik Apple niet geloven? Het is niet relevant.
Haha :wacko:. Lekker discussiëren zo. Fijne zondag :tounge:. De antwoorden op de andere vragen mag je zelf opzoeken.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Ziegler
Sorry boiing, maar nu ben je flauw aan het citeren. Ik verwees in beide gevallen naar een agent of een toezichthouder.
Volgens mij is het wel duidelijk wat ik bedoel. Ik heb even wat kapitalen toegevoegd want je mist kennelijk de nuance. Ook een prettige zondag.
geplaatst door: boiing
Volgens mij is het wel duidelijk wat ik bedoel.
Nee. Je hebt van 'je' nu 'JIJ' gemaakt maar er staat nog steeds dezelfde tegenstelling: eerst wel, daarna niet van belang.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: sdequack
Omdat de maker van een app zelf bepaalt of die pop-up wordt getoond lijkt het mij allemaal nogal een wassen neus. Niet iets om je druk over te maken wanneer Apple besluit dit in de EU uit te schakelen.
geen onderschrift
geplaatst door: boiing
Die optie is er voor de maker natuurlijk alleen zolang die functie wordt ondersteund, dat begrijp je toch wel? Als Apple dit eventueel moet uitschakelen heb je als gebruiker dus geen mogelijkheid meer die tracking te weigeren. Weg transparantie. Dat is geen winst lijkt me.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: sdequack
De appmaker kan zelf bepalen of die pop-up getoond wordt. Welke waarde heeft het dan wanneer de pop-up niet voorbij komt?
geen onderschrift
geplaatst door: boiing
Je hebt de eerdere link misschien niet goed gelezen: de app-maker moet de pop-up tonen als hij data verzamelt voor advertentie-tracking. Ik neem aan dat Apple hierop controleert in zijn app-review proces en anders een app weigert. Als de popup niet verschijnt worden er op dit moment dus geen gegevens verzameld door de betreffende app. Verschijnt de pop-up wel dan heb je een keuze. Als Apple deze functie moet uitschakelen weet je het straks niet meer én valt er niet meer te kiezen.

Zie ook hier:

https://developer.apple.com/app-store/user-privacy-and-data-use/

Citaat
In order to submit new apps and app updates, you must provide information about your privacy practices in App Store Connect. If you use third-party code — such as advertising or analytics SDKs — you need to describe what data the third-party code collects, how the data may be used, and whether the data is used to track users.
Bewerkt: vandaag 13:00 door boiing
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: Flix
Ik vind het nogal lastig om inhoudelijk over de zaak te discussiëren, want behoorlijk complex. En dan zou ik me stevig moeten inlezen. En waarschijnlijk mis ik dan nog veel.

Maar dit valt me wel op: als de popup niet verschijnt als er geen gegevens worden gedeeld, wat is dan het probleem voor Apple om het voor zichzelf toe te passen?
geplaatst door: boiing
Wat bedoel je met ‘voor zichzelf toepassen’? Die betreffende melding tonen (reactie #21) waarin staat dat de Apple app gegevens verzamelt en deelt met anderen terwijl Apple weet dat dat niet zo is? Volgens mij gaat daar juist het juridische gevecht over met de autoriteiten. En inderdaad: het zal vast nog iets ingewikkelder liggen dan wij hier met een beetje Googelen kunnen achterhalen :wink:.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: boiing
Overigens is dat inlezen ook weer niet heel moeilijk.. Met een beetje Duits kom je een aardig eind:

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2025/02_13_2025_Apple_ATTF.html?nn=221088

De drie hoofdbezwaren zijn best helder. Er is discussie over de definitie van ATTF en wat daar precies onder verstaan zou moeten worden. Er is bezwaar tegen het aantal meldingen bij 3rd party apps, iets dat ik overigens niet herken (het zouden er 4 zijn per app). En tenslotte is kiezen voor weigeren blijkbaar makkelijker gemaakt bij de 3rd party app meldingen dan bij meldingen van Apple zelf.

Ik kan alleen de schriftelijke verdediging van Apple niet vinden. Ik vermoed dat ze er prima antwoorden op hebben gegegeven. De moeilijkste discussie zal wel over het eerste gaan, Apple vindt dat de eigen apps niet binnen die ATFF definitie vallen. De advertentielobby zal vast vinden van wel. Bij de Duitsers loopt dit onderzoek al sinds 2021 trouwens. Echt vlotten wil het nog niet.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: nnsa
🔗 Dit is de laatste officiële verklaring van Apple over hun standpunt met betrekking tot de DMA.
Datum: 24 september 2025.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: boiing
Ja maar.. Dit hele verhaal gaat niet over de DMA, dat zei ik al eerder :smile:. Het is een specifiek onderzoek (niet door de EU) over wel/niet voortrekken van Apple zelf t.o.v. 3rd parties als het over advertentie-tracking gaat.

Nog even iets algemener, en dan hou ik er misschien wel over op :biggrin:: ik vertrouw mijn data natuurlijk honderd keer meer bij Apple dan bij externe app-makers die erop willen parasiteren en aan verdienen. Bij Apple weet ik wel ongeveer wat ze met mijn gegevens doen, en vooral niet doen. Wat mij betreft mogen er 28 app-meldingen zijn om de reclameboeven van mijn data af te houden. Optiefen dus met dit soort dwarsliggerij van zo'n instantie. Ik begrijp eigenlijk niet hoe je hier - in dit specifieke geval - anders over zou kunnen denken. Tenzij je advertenties verkoopt.
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
geplaatst door: nnsa
Ja maar.. Dit hele verhaal gaat niet over de DMA, dat zei ik al eerder :smile:. ..
Klopt helemaal, maar m.i. zijn er wel (indirecte) raakvlakken zoals transparantie, gegevensbescherming en de macht van techbedrijven. Omdat veel newssites waaronder bijvoorbeeld macrumors naar deze verklaring verwezen, noemde ik hem even.
Ⓒnnsa(i)-2025