
Massaclaim SDBN tegen Adobe vanwege ‘illegale datahandel’
De Nederlandse Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft al eerder massaclaimzaken gestart tegen Amazon en X (voorheen Twitter) voor privacyschendingen. Daar komt nu een derde grote zaak bij (voorlopig ook de laatste), nu is het Adobe die in de beklaagdenbank mag plaatsnemen.
Adobe heeft naast de software die wij allemaal kennen ook het datamanagement-platform Audience Manager, onderdeel van de Adobe Experience Cloud.

Massaclaim SDBN tegen Adobe vanwege ‘illegale datahandel’
Via dat platform zou Adobe allerlei gegevens van internetgebruikers verzamelen, ook als daar helemaal geen toestemming voor is gegeven. Dat gebeurt via tienduizenden websites en apps, waaronder websites die veel Nederlanders regelmatig bezoeken (zoals TUI, beterhoren.nl en Douglas) en populaire apps (zoals Marktplaats, Buienradar en Bol.com).
Deze buitgemaakte gegevens zou Adobe gebruiken om gedetailleerde persoonlijke profielen te maken. Deze gebruikersprofielen verkoopt Adobe vervolgens voor veel geld door aan commerciële partijen, met alle potentiële risico’s van dien: van openbaarmaking van extreem gevoelige gegevens tot identiteitsfraude.
Hiermee zou Adobe de belangrijkste wet rondom de bescherming van persoonsgegevens, de AVG, overtreden. De SDBN wil via de rechter afdwingen dat Adobe transparant omgaat met deze gegevens. En dat gedupeerde internetgebruikers een passende schadevergoeding krijgen.
Meer informatie over deze zaak is te vinden op
deze pagina van de SDBN. Meer over andere zaken die eerder al genoemd worden is vinden op de volgende pagina’s:
hier over de zaak tegen X en
hier over de zaak tegen Amazon.
#Adobe #Twitter #Amazon