https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Security-and-privacy-icon.jpg
Apple’s brief over privacy in iOS 14, en Facebook’s reactie daarop (Upd.)
Eén van de thema’s in iOS 14 is privacy, iedereen die het gebruikt weet dat je kan zien als je in één app iets kopieert en het daarna ergens anders plakt. Maar begin 2021 komt er een versie van iOS 14 die nog veel verder gaat, daarin wordt het veel moeilijker gemaakt voor adverteerders om ons te volgen.

Door de heftige protesten vanuit de adverteerders zat deze functie niet in iOS 14 bij het uitkomen, maar dat uitstel was dus beslist geen afstel. Een aantal organisaties maakten zich daar toch zorgen over, en stuurde een brief (143 KB) aan Tim Cook. Apple beantwoorde deze brief met een eigen brief, en in dat antwoord wordt overduidelijk gemaakt dat we dit alles in de komende maanden in iOS 14 kunnen verwachten.


Hieronder een paar citaten uit de antwoord-brief van Apple

Citaat
Too often, information is collected about you on an app or website owned by one company and combined with information collected separately by other companies for targeted advertisements and advertising measurement. Sometimes your data is even aggregated and resold by data brokers, which are third parties you neither know nor interact with.
Citaat
Advertising that respects privacy is not only possible, it was the standard until the growth of the Internet. Some companies that would prefer ATT is never implemented have said that this policy uniquely burdens small businesses by restricting advertising options, but in fact, the current data arms race primarily benefits big businesses with big data sets. Privacy-focused ad networks were the universal standard in advertising before the practice of unfettered data collection began over the last decade or so.
En Apple schuwt er niet voor om Facebook bij naam te noemen:

Citaat
By contrast, Facebook and others have a very different approach to targeting. Not only do they allow the grouping of users into smaller segments, they use detailed data about online browsing activity to target ads. Facebook executives have made clear their intent is to collect as much data as possible across both first and third party products to develop and monetize detailed profiles of their users, and this disregard for user privacy continues to expand to include more of their products.
Het was te verwachten dat Facebook hierop zou reageren, hieronder die reactie in zijn geheel:

Citaat
Apple is being accused of monitoring and tracking people's private data from their personal computers without their customers' knowledge through its latest update to macOS - and today's letter is a distraction from that. They have a history of this. The same happened when it was revealed that Apple had violated people's privacy and allowed millions of people's private audio to be accessed without their knowledge through a vulnerability in FaceTime. In that instance, they enforced against our internal business apps to change the topic. Sadly, we're not perfect and it worked.

The truth is Apple has expanded its business into advertising and through its upcoming iOS14 changes is trying to move the free internet into paid apps and services where they profit. As a result, they are using their dominant market position to self-preference their own data collection while making it nearly impossible for their competitors to use the same data. They claim it's about privacy, but it's about profit. Don't take our word for it. Small business advocates are speaking up about the crushing effect this will have on small business's personalized advertising. As the Executive Vice President for Policy at the Interactive Advertising Bureau said today, 'Don't be fooled: the ad industry is still in a bind & Apple's chokehold on small business is still real...Sadly, for consumers & businesses, it'll change the rules of the game in its favor.' Indeed, we are not fooled. This is all part of a transformation of Apple's business away from innovative hardware products to data-driven software and media.
Het lijkt er op dat Facebook de ontwikkelingen in de politiek in de VS erg goed volgt. Want in dit antwoord wordt een recept gevolgd dat je ook bij veel nep-nieuws ziet: je neemt iets wat waar is, je trekt het compleet uit zijn verband, gebruik je het om de ander zwart te maken en leidt zo af van jouw gedrag.

Terwijl dat laatste is waar het hier nu juist om gaat.


Update: Craig Federighi gaat in een interview met The Independent nog wat dieper hierop in. Hieronder twee citaten daaruit:

Citaat
We introduced intelligent tracking prevention, several years ago, and at the time, parts of the ad industry were saying that the sky was going to be falling in and that their business was going to be destroyed by the fact that they couldn't track everyone from website to website to website. Well, in fact, if you look at what happened to the industry, that didn't happen at all, and yet we also protected user privacy.
Citaat
If we sell cars without airbags, and we decided to put airbags in our cars before someone else did, and customers want to buy those, I think it's great that we've provided that that choice. We're not waiting for someone to require we do it, we're making that part of what it means to use our platform.



 #iOS #Facebook
geplaatst door: Robert
Maar als ik goed ben ingelicht, zal het ook in de nieuwe OS-versie waarvan hier sprake is, voor lastige horzels mogelijk blijven om individuen te (achter)volgen, ook als zij nadrukkelijk hebben aangegeven dat niet te willen. Met andere woorden: uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de goede wil van de horzel; en die zal niet zeer groot zijn.

Dit digitale stalken zou bij wet verboden moeten zijn. Maar in afwachting van een dergelijke wet (als die er ooit komt, wat om verschillende redenen zeer te betwijfelen valt), zou het heel fijn zijn als Apple de gebruiker van een iPhone de mogelijkheid gaf dit stalken onmogelijk te maken. En die stap heeft Apple nog niet gezet. Pas als het zover komt, zal ik beginnen te geloven dat Apple's inzet voor privacy meer is dan een geraffineerd marketingverhaal.

Het grootste probleem is echter niet de houding van Apple, en zelfs niet die van Facebook c.s., maar die van de gemiddelde consument. Die kan het namelijk allemaal geen bal schelen; ook zg. hoog opgeleiden zijn vaak niet of nauwelijks geïnteresseerd in dit soort zaken. Zolang het allemaal maar gratis, en makkelijk, en leuk is, vindt minstens 98% het allemaal prima. Probeer eens iemand ervan te overtuigen om bv. van WhatsApp over te stappen op Telegram of i.d.: vergeefse moeite, men wil niet eens naar je luisteren en vindt je een vervelende zeur. Zodra dat verandert, en een relevant deel van de consumenten zich op dit punt anders gaat opstellen, zullen Zuckerberg c.s. bijdraaien; zonder dat zal het altijd behelpen blijven.
geplaatst door: Timotheus
als apple trouw blijft aan hun principe,en dan denk ik aan de 1984 reclame (weten jullie nog), gaat het er zonder meer komen.

gr jor
geplaatst door: JOR
MacBook Air, Mac mini, iMac, iPad1, iPad (De Nieuwe), iPhone 5
Dit digitale stalken zou bij wet verboden moeten zijn.
Helemaal mee eens.

Citaat
Maar in afwachting van een dergelijke wet (als die er ooit komt, wat om verschillende redenen zeer te betwijfelen valt), zou het heel fijn zijn als Apple de gebruiker van een iPhone de mogelijkheid gaf dit stalken onmogelijk te maken. En die stap heeft Apple nog niet gezet. Pas als het zover komt, zal ik beginnen te geloven dat Apple's inzet voor privacy meer is dan een geraffineerd marketingverhaal.
Dat is nogal een vreemde stelling, want Apple neemt al een tijd de leiding in het stoppen van tracking in Safari. Daar gaan ze nu weer een grote stap in zetten, die waarschijnlijk weer door de rest overgenomen zou worden.

Niet alleen een goede zaak, maar Apple is dus al een tijd leidend hierin. Dus waarom zo sceptisch?
geplaatst door: GeorgeM
We zullen zien hoe precies die nieuwe feature straks in iOS 14 is geïmplementeerd. Staat het verzoek om de bezitter van de iPhone / iPad niet te volgen standaard aan, of standaard uit? Dat maakt al een heel verschil, want veel mensen kijken niet naar dat soort dingen. Het eerste zou het geval moeten zijn, maar ik ben bang, dat het tweede het geval is. En blijft het, als iemand niet gevolgd wil worden, mogelijk om dat verzoek gewoon te negeren? Volgens de laatste berichten die ik heb gezien: ja. Als dat klopt, dan is het dus eigenlijk een papieren tijger. Much ado about almost nothing. Want dan zal de advertentiebranche dergelijke verzoeken rustig negeren.

En neemt Apple bepaalde stappen in Safari, omdat men oprecht voor fundamentele burgerrechten wil opkomen, of omdat ook Firefox zeer actief is op dit gebied, en Apple niet links ingehaald wil worden? En ook hier: wordt tracking onmogelijk gemaakt, of mag de gebruiker alleen een wens uiten? Als dat laatste het geval is, ben ik van dergelijke stappen niet erg onder de indruk.

Mijn ervaring is, dat zodra het grootkapitaal zijn sociale gezicht laat zien, je heel goed moet opletten, want meestal is dat sociale gezicht onderdeel van het verdienmodel. "Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen", zegt een oud spreekwoord.

Maar ik hoop van harte dat mijn pessimisme ongegrond zal blijken.

geplaatst door: Timotheus
Er is een update bij dit nieuwsbericht geplaatst.
geplaatst door: de Redactie