
Markt Zwitserse horloges in Azië aan het inzakken
Tot nu toe was Azië een markt waar Zwitserse horloges het uitstekend deden, maar nu even niet. Want de Federation of the Swiss Watch Industry (FH) heeft laten weten dat de verkopen daar op dit moment erg tegenvallen.
De daling is zo stevig, dat de FH het somber inziet voor dit jaar: "This negative change has spread to other, hitherto more robust Asian markets, and casts something of a shadow over prospects for the year 2015."
Daarbij waren horloges in alle segmenten de klos, maar de grootste daling was te zien in het middensegment. Niet helemaal toevallig hetzelfde segment als waar de Apple Watch in zit, en het vermoeden is dan ook dat die hier onder andere verantwoordelijk voor is.
Maar in een
rapport van Bank Vontobel zien ze de toekomst nog niet somber in, vooral voor de Swatch Group, ondanks de volgende analyse.
Swatch Group is the only (Swiss) player which also has a strong position in low to mid-end segments. Swatch Group has a market share of 60-65 percent in the low to mid-end (accounting for 25 percent of sales).
De reden voor het optimisme is dat ze denken dat er in de Swatch Group voldoende technische know-how aanwezig is om een eigen smartwatch te maken. Het is dan natuurlijk de bedoeling dat die de concurrentie aan zal gaan met de Apple Watch, en de andere smartwatches die op dit moment daar te koop zijn.