
Met Facebook’s ‘smart glasses’ geen stiekeme foto’s of video’s
Toen Google Glass in april 2013 voor het eerst op de markt kwam noemde het grote publiek de dragers al snel ‘Glassholes’. Deze niet zo complimenteuze term ontstond doordat veel mensen het niet prettig vonden dat daarmee ongemerkt foto’s of video’s gemaakt konden worden.
Facebook heeft nu samen met Ray-Ban een ‘slimme bril’ op de markt gebracht die dat probleem in ieder geval ontwijkt. Als je daarmee foto’s of video’s maakt gaat een LED aan de voorkant aan, het kan dus niet helemaal ongemerkt gebeuren. Om ermee te fotograferen of video’s te maken druk je op de knop aan de rechterkant, of gebruik je Facebook Assistant.

Met Facebook’s ‘smart glasses’ geen stiekeme foto’s of video’s
klik op de afbeelding voor een grotere versieDe camera heeft een resolutie van 5 megapixels, de maximale lengte van video’s die je ermee kan maken is dertig seconden.
We schrijven hier trouwens niet voor niets ‘slimme bril’ tussen aanhalingstekens, naast foto’s en video’s maken kan je ook naar muziek luisteren en telefoneren, maar verder niets. Functies als
augmented reality zal je hierop dus niet tegenkomen. Het gaat volgens Facebook zelf vooral om het maken en delen van foto’s en korte video’s op Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter, TikTok en Snapchat.
https://twitter.com/techatfacebook/status/1435997865277460485Deze bril heet Ray-Ban stories, wordt aangeboden in twintig verschillende modellen en de vanaf-prijs is 299 dollar.
Wel nog één kanttekening: het is nog niet duidelijk wat er gebeurt als iemand een stukje tape over de LED plakt. Als de camera dan gewoon blijft werken dan heeft ook deze bril een probleem op het gebied van privacy.
#Facebook