
Concurrentie vindt dat Apple zichzelf bevoordeelt
Apple ligt al onder vuur bij het Department of Justice, de Federal Trade Commission en de Europese Unie voor de plannen met Beats Music, en vooral voor de invloed die het bedrijf bij de muzieklabels uit zou proberen te oefenen. Meer daarover is te lezen in
dit nieuwsbericht van MacFreak.
Inmiddels
roert de concurrentie zich ook nog over iets anders: als bijvoorbeeld Spotify mensen wil laten betalen voor muziek in hun app dan pakt Apple daar dertig procent van, maar als Apple zelf muziek aanbiedt dan gaat daar natuurlijk die dertig procent niet vanaf.
Dat betekent dat als Apple Beats Music gaat aanbieden ze dat voor dezelfde prijs kunnen doen terwijl ze meer winst maken, of voor minder met dezelfde winst.
De mogelijkheid om binnen een app je klanten naar een website te sturen, zodat Apple die dertig procent niet incasseert, is er niet. Want dat wordt App Store review guidelines expliciet verboden.
Apps that link to external mechanisms for purchases or subscriptions to be used in the app, such as a 'buy' button that goes to a web site to purchase a digital book, will be rejected.
Als Apple dit wel zou toestaan dan zou het bezwaar weg zijn, maar Apple zit natuurlijk niet te wachten om mensen door te sturen via een app waar ze geen geld aan verdienen, terwijl het wel Apple is die voor de infrastructuur zorgt.
Spotify en The Universal Music Group, het label dat beslist niet wil dat Spotify hun gratis abonnement opgeeft, willen geen commentaar geven op deze zaak. Datzelfde, geen commentaar willen geven, geldt natuurlijk ook voor Apple.