geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPhone14ProEnProMaxGoud-icoon.jpg
Craig Federighi en Alan Dye over ontwikkeling van het Dynamic Island
Eén van de verrassingen tijdens het Far Out-event op 7 september was dat Apple in iOS 16 iets compleet nieuws had gedaan met de nieuwe uitsparing in het scherm. Voor het eerst was iemand op het idee gekomen om zo’n uitsparing juist als een voordeel te gebruiken.

Dat is iets wat ook duidelijk naar voren kwam in de reviews van de iPhone 14 Pro en iPhone 14 Pro Max, er is nauwelijks iemand te vinden die niet enthousiast is hierover. In een interview met het Japanse Axis Magazine vertellen Apple's Senior Vice President of Software Engineering Craig Federighi en Apple's Vice President of Human Interface Design Alan Dye hier meer over.


Kan je Alan Dye nog niet, in de video hierboven is hij het die de introductie van de iPhone 14 Pro en Pro Max voor zijn rekening neemt. Hieronder de vrij vertaling van een aantal dingen die tijdens dit interview voorbij komen. Eerst komt Craig Federighi aan het woord:

Citaat
Het is waarschijnlijk de eerste grote wijziging in de bediening in vijf jaar sinds de iPhone X uitkwam. Vijf jaar geleden verloren we de thuisknop met de iPhone X. Dit heeft verschillende iPhone-bedieningsmethoden fundamenteel herzien, zoals hoe je het vergrendelings-scherm ontgrendelt, terugkeert naar het startscherm en hoe je van app wisselt.

Deze nieuwe functie heeft ook het uiterlijk van de iPhone veranderd, en het zette me opnieuw aan het denken over hoe je meerdere apps, meldingen en hoe je het lopende gedrag op de achtergrond beheert. Het was voor ons een zeer spannende uitdaging om wat er op onze iPhone gebeurt te bundelen in deze kleine interactieve plek.
En dan het woord aan Alan Dye:

Citaat
Voor één doel komen onze hardware- en softwarepartners samen in dezelfde studio om het probleem samen op te lossen. Deze nieuwe functie maakte het ook mogelijk om waarschuwingen, meldingen en lopende operaties in real-time weer te geven zonder de grens tussen hardware en software te zien. Ik vind het een goed voorbeeld van Apple-achtige ontwikkeling.
Nog een keer Alan Dye, dit keer over de origine van dit idee:

Citaat
Bij Apple is het heel moeilijk om de bron van ideeën te achterhalen. Want ons werk is gebaseerd op een enorme discussie met verschillende groepen mensen. Een van die discussies was echter dat als het sensorgebied op het scherm kleiner kon worden gemaakt, wat er dan met de overtollige ruimte kon worden gedaan. Het is geen argument dat in het afgelopen jaar of zo naar voren is gekomen, maar het is een van de onderwerpen waarover al vele jaren wordt gediscussieerd.
Als laatste nog een keer Alan Dye, dit keer over het Dynamic Island zelf:

Citaat
Om te zorgen dat deze ervaring zo soepel en natuurlijk zou aanvoelen, hebben wij met nauwgezette zorg en vaardigheden van beide zijden van ontwerp en techniek de handen uit de mouwen gestoken. Ons doel was hen te doen vergeten dat er statische fysieke hardware is en hen te laten denken dat het geheel vloeiend is, zoals dynamische software.



 #iPhone
Informatie over producten of diensten op MacFreak onder de aandacht brengen is hier te vinden.