
Craig Federighi legt App Tracking Transparantie duidelijk uit
Waarschijnlijk weet iedereen het inmiddels, Apple bracht deze week iOS en iPadOS 14.5 uit met App Tracking Transparantie geactiveerd. Dit betekent dat standaard de IDFA (Identifier For Advertisers) niet meer gedeeld wordt, dat gebeurt alleen nog maar als je daar zelf toestemming voor geeft.
In onderstaand interview van Joanna Stern voor The Wall Street Journal zegt Apple’s senior vice president of Software Engineering Craig Federighi dat hij het in acht seconden uit kan leggen, en dat lukt hem bijna. Dit is zijn omschrijving: “App Tracking Transparency gives users the choice of whether they wanna be tracked across apps and websites”. En zo simpel is het inderdaad.
Heb je een abonnement op The Wall Street Journal dan kan je het hele artikel
hier lezen, is dat niet het geval, dan is het video-interview hierboven ook zeker de moeite van het bekijken waard. De essentie van de reden waarom er bij Apple besloten is om ons hierin zelf te laten kiezen verwoordt Craig erg goed:
These devices are so intimately a part of our lives and contain so much of what we're thinking and where we've been and who we've been with that users deserve and need control of that information. The abuses can range from creepy to dangerous.
FacebookHet is Facebook geweest dat verreweg het felst van leer trok tegen App Tracking Transparantie. Maar nu het eenmaal zover is proberen de managers van Facebook iedereen ervan te overtuigen dat het allemaal wel meevalt, want als ze blijven herhalen hoeveel last ze hiervan hebben lopen ze een levensgroot risico dat ze daar klanten door kwijtraken.
In
dit artikel van ZDNet zien we daar voorbeelden van, onder andere van COO Sheryl Sandberg:
We're doing a huge amount of work to prepare. We're working with our customers to implement Apple's API and our own aggregated events measurement API to mitigate the impact of the iOS 14 changes. We're rebuilding meaningful elements of our ad tech so that our system continues to perform when we have access to less data in the future.
And we're part of long-term collaborations with industry bodies like the W3C on initiatives like privacy enhancing technologies that provide personalized experiences while limiting access to people's information. It's also on us to keep making the case that personalized advertising is good for people and businesses, and to better explain how it works so that businesses don't have to understand the alphabet soup of acronyms they'll need to comply with. But they do need to have confidence that they can still use our tools to reach the people who want to buy what they're selling in a privacy-safe way. We're confident they can and that they can continue to get great results as digital advertising evolves.
Zelf instellenApple zegt natuurlijk niet alleen dat we hier zelf de macht over hebben, het voegt ook daad bij woord. Dat betekent dat we zelf kunnen instellen of apps ons kunnen volgen (‘tracken’). Dat doe je in Instellingen → Privacy → Tracking. Zoals je linksonder kan zien heb ik het bij mij simpelweg helemaal uitgezet.
Rechtsonder zie je wat er gebeurt als het aan staat en je apps wel of geen toestemming hebt gegeven. Hier kan je dan die toestemming ook alsnog intrekken, of juist geven.

Craig Federighi legt App Tracking Transparantie duidelijk uit
#Privacy