
De App Store levert ontwikkelaars meer dan 70 miljard dollar op
Het lijkt er op dat de keynote van de WWDC aanstaande maandag tjokvol zit. Want Apple is bezig met het versturen van persberichten over zaken waar normaal gesproken tijdens een keynote altijd aandacht en tijd aan besteed wordt.
Eén van die persberichten gaat over de App Store, Apple meldt nu dat daar sins de start in 2008 inmiddels maar liefst 70 miljard aan ontwikkelaars is uitgekeerd. Tel daarbij op dat 30 procent van de omzet in de App Store voor Apple is, en we komen dus makkelijk uit op een slordige 100 miljard dollar.

Het Engelstalige persbericht van Apple hierover vind je op
deze pagina. Als je daar kijkt kan je ook meteen zien dat Apple de PR-pagina's recent onder handen heeft genomen. Die hebben nu ook een fris en modern uiterlijk, en passen daardoor beter bij de rest van Apple's site.
Hieronder vind je de volledige tekst van de Nederlandstalige versie van dit persbericht van Apple.
App Store levert ontwikkelaars meer dan 70 miljard dollar op
CUPERTINO - Apple heeft vandaag aangekondigd dat de wereldwijde community ontwikkelaars sinds de introductie van de App Store in 2008 meer dan 70 miljard dollar heeft verdiend. In de App Store staan de innovatiefste apps ter wereld. Alleen al de afgelopen 12 maanden is het aantal downloads met meer dan 70 procent toegenomen.
Klanten ontdekken elke dag nieuwe apps en games in de App Store. Denk aan toppers als Pokémon GO en Super Mario Run, maar ook aan andere opvallende titels als CancerAid, SPACE by THIX, Zones for Training with Exercise Intensity, Vanido, Ace Tennis en Havenly.
"Mensen over de hele wereld zijn dol op apps en onze klanten downloaden ze in recordaantallen", aldus Philip Schiller, Senior Vice Pesident Worldwide Marketing van Apple. "Een opbrengst van 70 miljard dollar voor ontwikkelaars is echt ongelofelijk. We staan versteld van alle fantastische nieuwe apps die onze ontwikkelaars maken. We kunnen niet wachten om ze volgende week weer te zien bij onze Worldwide Developers Conference."
Sinds de release van iOS 10 afgelopen najaar hebben gebruikers van iPhone en iPad allerlei nieuwe, creatieve mogelijkheden om contact te leggen. Ze kunnen iemand bijvoorbeeld een Starbucks-cadeaukaart geven via Apple Pay, samen een modeontwerp maken in Prêt à Template of een glimlach op iemands gezicht toveren met het eindeloze assortiment stickers.
Dankzij het bedrijfsmodel op basis van abonnementen, dat nu voor alle 25 appcategorieën beschikbaar is, is het aantal actieve betaalde abonnementen in de App Store jaar-op-jaar met 58 procent gestegen. Klanten nemen abonnementen op allerlei diensten, waaronder bekende namen als Netflix en Hulu, maar ook nieuwkomers als Tastemade, een modern mobiel kooknetwerk, en apps voor fotobewerking zoals Over en Enlight.
App Store-ontwikkelaars over de hele wereld maken apps voor klanten in 155 landen die hun leven verbeteren, het bedrijfsleven transformeren en de cultuur vormgeven. De categorieën 'Games' en 'Amusement' leveren de hoogste opbrengsten op, maar ook 'Lifestyle' en 'Gezondheid en fitness' zijn het afgelopen jaar met meer dan 70 procent gegroeid. 'Foto en video' is een van de snelst groeiende categorieën, met een groei van bijna 90 procent.