
Spotify mag in de EU nu aangeven dat het goedkoper kan
Het is waarschijnlijk het langstlopende getouwtrek rond de App Store, het conflict tussen Apple en Spotify. Inmiddels heeft Apple een nieuwe versie van de ‘fee-structure’ vrijgegeven, waardoor Spotify nu voor het eerst de eigen prijzen ook in de app kan laten zien.
Bij Apple vinden ze dat Spotify groot is geworden dankzij het succes van de App Store, en daarom het platform niet mag gebruiken om gratis reclame te maken.

Spotify mag in de EU nu aangeven dat het goedkoper kan
klik of tap voor een grotere versie
Maar onder druk van de EU heeft Apple inmiddels
de regels aangepast, waardoor Spotify nu wel de eigen prijzen (dus zonder opslag van Apple) mag aangeven.
Bij Spotify zijn ze hier natuurlijk blij mee, zoals
in dit - bijgewerkte - persbericht duidelijk te lezen is. Let op dat Spotify nu dus wel de prijzen mag tonen, zoals je hierboven kan zien, maar dat het daarin geen links mag plaatsen. Nergens op die pagina is dus een link te vinden, om van de daar getoonde prijzen gebruik te maken moet je zelf naar
deze pagina van Spotify gaan.
In het persbericht maakt Spotify het dan ook heel duidelijk dat dit nog maar de eerste stap is.
While this is progress, it’s only a small step in the long march towards giving iPhone consumers basic product experiences they expect and deserve in their apps – experiences that users of other phones already enjoy. Unfortunately, Spotify and all music streaming services in the EU are still not able to freely give consumers a simple opportunity to click a link to purchase in app because of the illegal and predatory taxes Apple continues to demand, despite the Commission’s ruling.
The fight continues. iPhone consumers everywhere deserve basic information about how much things cost, when they can take advantage of great deals and promotions, and where to go to buy those things online. If the European Commission properly enforces its decision, iPhone consumers could see even more wins, like lower cost payment options and better product experiences in the app.
De vrije vertaling:
Hoewel dit een vooruitgang is, is het slechts een kleine stap in de lange mars om iPhone-consumenten de basisproductervaringen te geven die ze verwachten en verdienen in hun apps - ervaringen die gebruikers van andere telefoons al hebben. Helaas kunnen Spotify en alle muziekstreamingdiensten in de EU consumenten nog steeds niet vrijelijk de mogelijkheid bieden om op een link te klikken voor een aankoop in een app vanwege de illegale en roofbelastingen die Apple blijft eisen, ondanks de uitspraak van de Commissie.
iPhone-consumenten overal ter wereld verdienen basisinformatie over hoeveel dingen kosten, wanneer ze kunnen profiteren van geweldige aanbiedingen en promoties en waar ze die dingen online kunnen kopen. Als de Europese Commissie haar besluit goed uitvoert, kunnen iPhone-consumenten nog meer voordelen zien, zoals goedkopere betaalopties en betere productervaringen in de app.