
De EU gaat onze privacy beter beschermen
In 2002 stelde de EU een aantal regels vast voor de bescherming van onze privacy, maar het was hard nodig dat die aangepast werden zodat ze beter bij deze tijd passen. Dat is nu gedaan, en in de strengere privacyregels voor onlinecommunicatie komen we een aantal zeer welkome veranderingen en verbeteringen tegen.
Daarbij is het welkom dat deze update ook betekent dat nu veel meer partijen onder de regels die de EU hiervoor stelt vallen. Dat betekent dat bijvoorbeeld nieuwkomers als WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage of Viber, zich nu ook aan de nieuwe regels moeten houden.
De nieuwe regels zorgen ook voor een veel betere bescherming tegen het vergaren van data van derde partijen in cookies (standaard niet toegestaan) en de mogelijkheid om permanente cookies te weigeren. Spam en telefonische marketing worden ook aangepakt, callcenters mogen bijvoorbeeld hun nummer niet meer verbergen of moeten een speciale prefix gebruiken zodat duidelijk is dat het om marketing gaat.
Hieronder de belangrijkste punten op een rij, als je het hele persbericht van de EU hierover wilt lezen, dat kan op
deze pagina.
Betere bescherming online en nieuwe kansen voor bedrijven
Het voorstel voor een verordening betreffende privacy en elektronische communicatie moet zorgen voor een betere bescherming van het privéleven van mensen en tegelijkertijd nieuwe kansen creëren voor bedrijven.
- Nieuwe spelers: 92% van de Europeanen vindt het belangrijk dat hun e-mails en onlineberichten vertrouwelijk blijven. Maar de bestaande e-privacyrichtlijn geldt alleen voor traditionele telecombedrijven. De nu voorgestelde privacyregels zullen ook gelden voor nieuwe spelers die online communicatie aanbieden, zoals WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage of Viber.
- Krachtiger regels: De bestaande e-privacyrichtlijn wordt aangepast met een verordening. Dat betekent dat de regels nu rechtstreeks toepasselijk worden, zodat alle consumenten en bedrijven in alle EU-landen even goed beschermd worden.Bedrijven weten zo ook waar ze aan toe zijn: in de hele EU gelden voortaan dezelfde regels.
- Inhoud en metadata van communicatie: Niet alleen de inhoud van elektronische berichten wordt beschermd, ook de metadata (bijv. plaats en tijdstip). Die gegevens zijn namelijk ook belangrijk voor uw privacy. Als u niet uitdrukkelijk toestemming geeft om die data op te slaan, moeten bedrijven ze volgens het voorstel anonimiseren of verwijderen (tenzij ze nodig zijn om kosten in rekening te brengen).
- Meer mogelijkheden voor ondernemers: Als een consument toch toestemming geeft om gegevens (inhoud en/of metadata) te verwerken, kunnen de traditionele telecombedrijven met die gegevens nu extra diensten aanbieden. Ze zouden bijvoorbeeld heatmaps kunnen maken van de locaties van consumenten of reizigers. Handig voor overheden en vervoersbedrijven bij nieuwe infrastructuurprojecten.
- Eenvoudiger cookieregels: De zogenaamde "cookiebepaling", waardoor we als internetgebruiker zo vaak opnieuw toestemming moeten geven, wordt gestroomlijnd. Met de nieuwe regels kan iedereen zijn privacy-instellingen beter bewaken en wordt het makkelijker om permanente cookies en andere middelen om persoonsgegevens te verzamelen, te accepteren of te weigeren. Volgens het voorstel hoeft een website voortaan geen toestemming meer te vragen voor cookies die nodig zijn om de website of applicatie goed te laten werken (bijv. om de inhoud van uw winkelwagentje te bewaren). Voor cookies waarmee een website het aantal bezoekers telt, is voortaan ook geen toestemming meer nodig.
- Bescherming tegen spam: Het voorstel van vandaag bevat ook een verbod op alle elektronische communicatie waarvoor u geen toestemming heeft gegeven. Dat geldt bijv. voor berichten per e-mail of sms, maar in principe ook voor telefonische reclame. Toch wordt bellen voor reclamedoeleinden niet automatisch verboden. Elk EU-land kan namelijk beslissen die keuze aan de consument over te laten, bijv. via een bel-me-niet-register. In ieder geval mogen callcenters hun nummer niet meer verbergen, of moeten ze een speciale prefix gebruiken zodat duidelijk is dat het om marketing gaat.
- Doeltreffender handhaving: De vertrouwelijkheidsregels in de verordening moeten worden gehandhaafd door de nationale instanties voor gegevensbescherming.