De groei in smartphone-verkoop heeft niets te maken met AI
In de afgelopen tijd voorspelden veel analisten dat AI er voor zou zorgen dat er veel meer smartphones verkocht zouden worden, dit werd vaak de ‘AI-supercycle’ genoemd. Maar hoewel AI op steeds meer smartphones als optie te vinden is, is er beslist nog geen sprake van een AI-supercycle.
Dat weten we door
de cijfers van IDC (International Data Corporation) die deze week werden gepubliceerd.
De groei in smartphone-verkoop heeft niets te maken met AI
Want hoewel er zowel bij iPhones (+0,4 procent) en Android telefoons (+7,6 procent) groei te zien is, heeft dat waarschijnlijk niets met AI te maken. Want daar heb je een high-end smartphone voor nodig, terwijl de groei juist aan de onderkant van de markt plaatsvindt.
De groei in smartphone-verkoop heeft niets te maken met AI
Want de snelle groei van Android van 7,6% ten opzichte van vorig jaar zien we in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika en China, maar dat gebeurt voornamelijk in het basissegment, bepalend voor de groei van 6,2% dit jaar. Trekken we deze cijfers van elkaar af dan hebben we een groei van 1,4 procent, dat kunnen we toch echt geen AI-supercycle noemen.
En als we het toch over smartphones hebben, de al niet erg grote markt voor opvouwbare modellen daalde met 7,4 procent, en dat terwijl alle grote merken in deze markt dit jaar nieuwe versies uitbrachten. Zoals ze bij IDC fijntjes opmerken blijven de foldables de aandacht van de pers trekken, maar gaat het nog steeds om lage volumes (“continue to grab headlines despite the low volumes in the market”).
De groei in smartphone-verkoop heeft niets te maken met AI
De verwachting van IDC is trouwens dat AI een positieve invloed zal hebben op de verkoop van high-end smartphones, maar dat we dat effect pas wat later zullen gaan zien.