De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 21:29    reactie #75
geplaatst door: Ger Nijkamp
Bijzonder jammer dat de MacFreak Shop stopt. Heb er zelf een paar keer gebruik van gemaakt en er was telkens simpelweg geen goedkopere optie dan de MacFreak Shop. Elke bestelling ging snel, correct en met uiterst prettige communicatie. Heb dat ook regelmatig gemeld aan mensen die op zoek waren naar een Mac of accessoire. Hoopte dat dit bijdroeg, want het warme hart voor MacFreak gaat net zoals bij veel MacFreaks heel ver terug. Het opzetten én succesvol maken (en houden) van zo'n verkoopkanaal is echter niet vanzelfsprekend. Echt heel jammer dat het niet zo mocht zijn...

😟

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 21:32    reactie #76
geplaatst door: okkehel
Als je gewoon je verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen én transparant blijft, kan je gewoon een winkel én forum runnen. Of een winkel sluiten.

Uit de berichten hier blijkt het tegendeel dat je 'gewoon' een winkel kan sluiten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan zolang het ook bedrijfseconomisch kan. Een winkel is een winkel en geen vriendenclub. De fiscus eist voor btw-verrekening dat er orientatie op het maken van winst moet zijn en dat dat moet blijken uit het gevoerde ondernemensbeleid. Blijkt dat onvoldoende, dan ben je geen onderneming meer en kan betaalde btw niet meer verrekend worden. Onzakelijk handelen kan bestuurders van een BV nagedragen worden waar aangsprakelijkheid uit voort kan vloeien voor geleden schade door andere belanghebbenden. ik zei al: met vrienden en vriendinnen moet je wandelen.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 21:33    reactie #77
geplaatst door: boiing
2 jaar geleden was het mogelijk nog te doen om een webwinkel te starten met (refurbished) Apple producten. Op het moment dat de competitie verandert en de prijzen dusdanig naar beneden haalt en onder inkoopprijs verkoopt, is daar niet tegenop te werken. Dat is vooraf niet te voorzien.
Ben ik het niet mee eens. De Amazon's en de Coolblue's bestaan al tientallen jaren. Natuurlijk zijn die scherper geworden qua prijzen maar dat is niet iets van de afgelopen 2 jaar. De MacFreak webshop heeft simpelweg geen groot publiek bereikt en dat is de enige oorzaak.

Als je standaard een paar procent onder de Apple prijs zit én 3 jaar garantie biedt zou dat een prima business model kunnen zijn. Het argument van de 'grote webwinkels verkopen onder de prijs' klopt niet, want die bieden op de nieuwste Apple producten helemaal geen korting. Dan zou de Apple Store kunnen inpakken. Ze verkopen iets oudere of overjarige modellen/producten onder de prijs, dat wel.

Voor de nieuwste Apple hardware was de MacFreak Shop echt goedkoper met als bonus de langere garantie. Jammer dat de uitleg over het stoppen en de hele afhandeling zo gepresenteerd worden, daar kan ik mij niet in vinden.

En dit was echt het laatste bericht, het ga jullie goed :thumbs-up: :shakehands: :inlove:
The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it (Brandolini's Law)
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 21:34    reactie #78
geplaatst door: Seagram
Off topic maar waarom kan ik reacties meer plaatsen, maar alleen een reactie op een onderwerp.
Sorry voor het wat late antwoord. Weet niet wat er gister fout ging maar kan nu weer berichten plaatsen
Bewerkt: 19 september 2022 - 17:21 door Seagram
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 21:42    reactie #79
geplaatst door: TheMacMan

2 jaar geleden was het mogelijk nog te doen om een webwinkel te starten met (refurbished) Apple producten. Op het moment dat de competitie verandert en de prijzen dusdanig naar beneden haalt en onder inkoopprijs verkoopt, is daar niet tegenop te werken. Dat is vooraf niet te voorzien.

Wanneer dan de lastige keuze gemaakt wordt dat het geen haalbare kaart meer is kun je twee dingen doen: de boel dusdanig de vernieling in helpen en mensen met schulden achterlaten of op tijd de beslissing maken om te stoppen wanneer de cijfers nog zwart zijn. In dit geval mag iedereen heel blij zijn dat de keuze gemaakt is op het moment dat er nog niemand op geld zit te wachten...

Wanneer je dan de keuze moet maken om de deuren te sluiten moet je ze ook helemaal sluiten. Je kunt niet simpelweg zeggen: we verkopen niets meer omdat het niets meer oplevert maar we houden wel de deur op een kiertje voor garantiegevallen. (iets wat alleen maar geld kost)

Dus ja: er kan inderdaad met 3 jaar garantie geschermd zijn, dat was wel met de condities die toen golden. Daar valt nu weinig meer over te zeggen dan "jammer maar helaas voor mij".

En ja, ik val ook onder de klanten die dus geen 3 jaar (meer) krijgt op z'n nieuwe Mac. Helaas kan ik er niet wakker van liggen. Ik ga er vanuit dat mijn huidige Mac mini net zo lang mee gaat als mijn eerste MacBook (2008-2020 and counting). De zakelijke keuze kan ik heel goed begrijpen en relativeren.

Ik ben het helemaal met @Sypie eens, ook ik heb meerdere artikelen aangeschaft bij de MacFreak Shop (Imac, iPhone, MBA M1en meerdere veilinggoederen), was blij met de 3 jaar, het was een mooi gebaar maar heb bij anderen ook nooit meer gekregen dan 2 jaar. En eerlijk gezegd ook in 30 jaar nooit nodig gehad.
The human mind is like a parachute, it only function's when its open.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 22:13    reactie #80
geplaatst door: Flix
En dit was echt het laatste bericht, het ga jullie goed.
Boiing, ik zie niet zo goed wat deze zaak met je aan- of afwezigheid op het forum te maken heeft.
Zo heeft bv @srna513006 dubbel nadeel: geen drie jaar garantie, én geen uitstekende hulp van o.a. @boiing... :wink:
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 22:46    reactie #81
geplaatst door: Robert
@boiing: kennelijk verkeerd door mij opgeschreven, ben ook maar een mens.

Wat ik bedoelde is dat reparaties voor artikelen in de MacFreak Shop (voor zover die voor zijn gekomen, want herinner me er niet één uit de afgelopen periode) dat die dan ook door de MacFreak Shop werden afgehandeld.

De paar voorbeelden die ik me herinner werden door Card op Apple garantie afgehandeld.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 23:02    reactie #82
geplaatst door: Hajonides
Sluit me aan bij Flix.
*^(&*^%$$^&%………………
Dsbrg, Gldrlnd
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
18 september 2022 - 23:09    reactie #83
geplaatst door: srna513006
Zo heeft bv @srna513006 dubbel nadeel: geen drie jaar garantie, én geen uitstekende hulp van o.a. @boiing... :wink:
:thumbs-up: :happy: :happy: :happy:
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 00:40    reactie #84
geplaatst door: Robert
Even ter correctie, de MacFreak Shop heeft in het begin prima gedraaid en we dachten echt dat die levensvatbaar was.
Maar sinds een maand of negen is het roer duidelijk om gegaan bij bol.com, Coolblue en Amazon, daarvoor werd niet onder de inkoopprijs verkocht.

We dachten, en hoopten, dat we het tij konden keren door extra garantie te geven (het enige waarmee we ons nog konden onderscheiden), maar dat bleek een misrekening.

De omzet liep alleen maar verder terug, de situatie werd onhoudbaar en de enige oplossing was de stekker er uit, of nog even door tot het faillissement. Een nog slechtere situatie.

Ik heb nog hard nagedacht om het in m’n eentje door te zetten, maar dat is natuurlijk niet realistisch.
Het extra jaar garantie overnemen is ook nog naar gekeken, maar dat vormt een erg groot bedrijfsrisico, en een tweede beëindiging of faillissement heeft natuurlijk ook geen kip wat aan.

Volgens mij hebben we in de afgelopen jaren veel mensen (erg) blij gemaakt en sluiten we het op de best mogelijke manier af.
Waarom we dan beschuldigd worden van onethisch handelen en dergelijke, het gaat mij de pet te boven.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 07:05    reactie #85
geplaatst door: Walter
Goed verhaal, volgens mij heb je gedaan wat je kon! Iedereen tevreden houden lukt toch niet. Succes met de macfreak site!!
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 08:51    reactie #86
geplaatst door: srna513006
@Robert,

Toch ben ik het niet helemaal eens met jouw verhaal.
Ik weet niet of het niet toch om onethisch handelen gaat want hoe kun je het dan verklaren dat ik in juli dit jaar nog 2 apparaten bij jullie bestelde en ik niet geïnformeerd werd dat jullie binnenkort stopten.
Naar mijn mening moet het toch in juli al bij jullie duidelijk besloten zijn geweest om de stekker eruit te halen.

Als ik dit had geweten dan had ik de apparatuur niet bij jullie besteld want juist de 3 jaar garantie was de trigger om tot aankoop over te gaan.
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 08:53    reactie #87
geplaatst door: tomubuntu

Het extra jaar garantie overnemen is ook nog naar gekeken, maar dat vormt een erg groot bedrijfsrisico, en een tweede beëindiging of faillissement heeft natuurlijk ook geen kip wat aan.


Wat ik bedoelde is dat reparaties voor artikelen in de MacFreak Shop (voor zover die voor zijn gekomen, want herinner me er niet één uit de afgelopen periode) dat die dan ook door de MacFreak Shop werden afgehandeld.

De paar voorbeelden die ik me herinner werden door Card op Apple garantie afgehandeld.

 :wacko:
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:04    reactie #88
geplaatst door: Robert
@tomubuntu: ben het niet nagegaan, maar in de afgelopen periode volgens mij geen reparaties binnen gekomen die met MacFreak te maken hebben.

In de periode daarvoor wel, die werden voornamelijk door Card afgehandeld.

Zo wel duidelijk?

(na een nacht nauwelijks geslapen te hebben door deze situatie, word ik trouwens wel behoorlijk moedeloos van dit soort reacties…)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:08    reactie #89
geplaatst door: Ger Nijkamp
Als ik dit had geweten dan had ik de apparatuur niet bij jullie besteld want juist de 3 jaar garantie was de trigger om tot aankoop over te gaan.

Naar welke andere aanbieder zou je in die situatie naartoe zijn gegaan om wel die drie jaar garantie te krijgen..?

🤔

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:18    reactie #90
geplaatst door: pjottervmr
Knip

De omzet liep alleen maar verder terug, de situatie werd onhoudbaar en de enige oplossing was de stekker er uit, of nog even door tot het faillissement. Een nog slechtere situatie.

Knip

Waarom we dan beschuldigd worden van onethisch handelen en dergelijke, het gaat mij de pet te boven.
@Robert je legt het inmiddels goed uit dat is geen probleem lijkt mij, denk dat het probleem eigenlijk zit in het feit dat dit bericht zo plotseling komt zonder eigenlijke waarschuwing vooraf. Ik neem aan dat jullie alleen zaken verkochten op bestelling niet dat jullie grote fysieke voorraad bijhielden?

Het in een keer stoppen zonder boodschap vooraf komt met name voor kopers die de dagen voor de aankondiging nog een koop hebben gedaan over als misleiding en onethisch handelen. Ik zou als eigenaar van de macfreak shop gewoon gemeld hebben maanden terug dat de verkopen tegen vielen en dat het lastig zou zijn deze constructie in de lucht te houden. Het juist aanbieden van 3 jaar garantie terwijl je handel terug liep was in mijn ogen een foute beslissing en werkt juist averechts nu. Succes met de afhandeling is vervelend genoeg.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:20    reactie #91
geplaatst door: tomubuntu
Ik verbaasde mij enkel over het “grote bedrijfsrisico voor het extra jaar garantie” in combinatie met dat je je geen één herstelling herinnerde in de afgelopen periode.

Ik vind het volledig begrijpelijk dat een aantal voormalige klanten zich bekocht voelen (heb zelf nooit in de shop gekocht wegens Belg en azerty…, anders was ik ook ex-klant). Klanten in de shop werden waarschijnlijk voornamelijk aangebracht vanuit het forum, waar de enthousiaste leden rijkelijk de shop aanbeveelden, en voor mij lijkt de shop en het forum onlosmakelijk verbonden hierdoor. Ik zou mij nu rot voelen indien ik op dit forum mensen aanbeveeld had om bij de MacFreak-shop te kopen.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:23    reactie #92
geplaatst door: pjottervmr
Naar welke andere aanbieder zou je in die situatie naartoe zijn gegaan om wel die drie jaar garantie te krijgen..?

🤔

[ Ger ]
Gewoon een grote winkel waar je dus als je wilt extra garantie kan bij kopen (in mijn ogen niet noodzakelijk) en een winkel die je kunt aansprakelijk stellen na de fabrieks garantie op consumenten garantie als er grote stukken aan komen. Dan zijn de grote reparatie kosten die Apple normaal reken aanvechtbaar en is er sprake van een gedeeltelijke tegemoedkoming afhangkelijk van de leeftijd van het apparaat.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:32    reactie #93
geplaatst door: srna513006
Naar welke andere aanbieder zou je in die situatie naartoe zijn gegaan om wel die drie jaar garantie te krijgen..?

🤔

[ Ger ]

Mijn keuze lag tussen de MacFreak Shop en Upgreatest maar de 3 jaar garantie waren doorslaggevend.
Mac Mini M4 - iPad Air (4e gen) v15.x - iPhone XR - Apple TV 4K - Watch 8
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:42    reactie #94
geplaatst door: Ger Nijkamp
Gewoon een grote winkel waar je dus als je wilt extra garantie kan bij kopen (in mijn ogen niet noodzakelijk) en een winkel die je kunt aansprakelijk stellen na de fabrieks garantie op consumenten garantie als er grote stukken aan komen. Dan zijn de grote reparatie kosten die Apple normaal reken aanvechtbaar en is er sprake van een gedeeltelijke tegemoedkoming afhangkelijk van de leeftijd van het apparaat.
Ook grote winkels stoppen. Op exact dezelfde wijze als hier het geval is. Dan had de situatie precies gelijk geweest. Natuurlijk wil je die aanspraken kunnen blijven doen, maar het is in mijn beleving onzin om dit specifiek op de MacFreak Shop te projecteren. Daarbij wist iedereen dat de MacFreak Shop geen grote partij is had je ook best in kunnen schatten dat dit misschien niet voor de eeuwigheid zou zijn. Toch heb je besteld - net als ik. De MacFreak Shop handelt wikkelt het netjes af, wat bij andere partijen die stoppen (ook - of juist - de grote) ook niet altijd het geval is. Het leven bestaat uit keuzes en risico's.

Hier hebben een aantal mensen oprecht en goed geprobeerd een winkel van de grond te tillen. Dat heeft best een tijdje bestaan zonder één wanklank, maar is niet genoeg rendabel gebleken. Nu wikkelen ze oprecht, netjes en transparant het opheffen ervan af. En juist die inhoudelijke transparantie die je normaal gesproken nergens meekrijgt wordt tegen hen gebruikt. Door elk woord, zin en komma op een weegschaal te evalueren en in twijfel te trekken. Het forum als tribunaal. Ik begrijp dat niet.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:45    reactie #95
geplaatst door: sluisje

geblokkeerd

Ik zou als eigenaar van de macfreak shop gewoon gemeld hebben maanden terug dat de verkopen tegen vielen en dat het lastig zou zijn deze constructie in de lucht te houden.
Op het moment dat je dat meldt kun je wel direct de zaak sluiten. Alleen wie een dergelijke aankondiging heeft gemist zal dan nog iets (eenvoudigs) in de shop willen aanschaffen.

@Ger +1
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:50    reactie #96
geplaatst door: Alvinus
Mensen, mensen…. De betrokkenen betichten van onethisch handelen, dat gaat wel erg ver. Iemand hier ooit door deze mannen verkeerd behandeld? Kom op zeg! Karaktermoord vanwege een paar luizige tientjes en een niet-bestaand garantieprobleem? Ik vind de omslag die sommigen hier maken heel bedenkelijk.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 09:56    reactie #97
geplaatst door: Flix
Het wel klaar met die garantie.
Want waar gaat het over? Je Mac werkt nog, en de kans is heel klein dat je net in dat jaar een probleem krijgt, die onder die garantie zou vallen. Dus hoe benadeeld ben je nou echt? Weer eens eerlijk.

Ook klanten delen mee in het bedrijfsrisico. Als een bedrijf bv failliet gaat, en jij hebt een bestelling uit staan, of apparatuur ingeleverd ter reparatie, ben je waarschijnlijk het haasje. Of als je vliegt, en er gaat iets mis, verlies je ook; bv comfort en een dag vakantie of zo. Raken mensen tegenwoordig ook al helemaal over de rooie van...
Iedereen zal wel eens zoiets hebben meegemaakt in z'n leven, als ie al een tijdje meeloopt op deze aardkloot. Gewoon blijven ademen, je mogelijk verlies pakken en doorgaan.
En in dit geval hier is er nauwelijks verlies, dus gewoon lekker doorgaan.

Ik sta hier met stijgende verbazing naar te kijken; zelfs als er weinig aan de hand is, is het een 'onetische' kwestie?!
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 10:12    reactie #98
geplaatst door: Robert
Het in een keer stoppen zonder boodschap vooraf komt met name voor kopers die de dagen voor de aankondiging nog een koop hebben gedaan over als misleiding en onethisch handelen. Ik zou als eigenaar van de macfreak shop gewoon gemeld hebben maanden terug dat de verkopen tegen vielen en dat het lastig zou zijn deze constructie in de lucht te houden.
Het besluit om te stoppen viel een paar dagen geleden, want we hebben eerste nog heel erg goed gekeken of er niet toch nog een manier was om de MacFreak Shop te laten voortbestaan.

Daarna hebben we dit nieuwsbericht zo snel mogelijk gedeeld en de Shop uit de lucht gehaald, precies om de redenen die jij hier noemt.

Wat mij betreft geen enkele sprake van “misleiding en onethisch handelen”, maar kennelijk denken sommige mensen daar anders over (die dat trouwens zonder verdere uitleg poneren, dat vind ik op mijn beurt weer niet zo ethisch).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De MacFreak Shop stopt, maar het MacFreak Forum gaat door
19 september 2022 - 10:48    reactie #99
geplaatst door: marg
Jij hebt je best gedaan Robert…
Maar het was toch een samenwerking met upgradetest ?
Verschillende bedrijven ik weet het.
Maar wel een samenwerking.
Verbaasd me dat zo’n groot bedrijf als upgradetest de garantie niet overneemt…
Is voor hun toch een kleine moeite ?