
De twee interfaces die voor de eerste iPhone in de race waren
Eergisteren was het precies
tien jaar geleden dat Apple de eerste iPhone aan de wereld presenteerde. Zo'n verjaardag is natuurlijk een prima moment om terug te kijken naar het proces dat tot dit revolutionaire product leidde, en daarbij komen erg interessante dingen naar buiten.
Bijvoorbeeld dat er twee teams werkten aan een besturingssysteem met een radicaal andere interface voor de iPhone. Het ene team stond onder leiding van
Tony Fadell, bij het andere was het
Scott Forstall die aan het roer stond. Gelukkig won het team waar Scott Forstall de leiding aan gaf, want het team van Tony Fadell kwam met een aanraakscherm-variant op de interface van de iPod.
Achteraf is het makkelijk om de uitvoering van Tony Fadell en zijn team te veroordelen, maar op dat moment was er nog helemaal niets wat op het huidige iOS leek. Daarbij kon zijn team kennelijk ook sneller werken met dat uitgangspunt, want de interface van dat project is op dat moment al beter uitgewerkt.
Dat laatste was bij het team van Scott Forstall trouwens ook wel bekend. Ze hadden niet voor niets, met de nodige zelfspot, onderaan de tekst "Wow, isn't this ugly" gezet.
Daarbij laat het ook zien hoe bij Apple aan zo'n project gewerkt wordt. Vaak is er een centraal idee waarvoor parallel verschillende uitwerkingen ontwikkeld worden, waarbij dan uiteindelijk de als beste gekozen wint. Meer details over deze twee versies van besturingssystemen voor de iPhone zijn te vinden op
deze pagina.