Tim Cook over Apple’s milieu-initiatieven
Tijdens het Wonderlust Event maakte ook ‘Mother Nature’ haar opwachting. In een ruim 5 minuten durend filmpje wordt zij (gespeeld door actrice
Octavia Spencer) door Tim Cook en Lisa Jackson op de hoogste gebracht van de vorderingen bij Apple op het gebied van het milieu.
Daarna werden er veel vraagtekens gezet bij de claims die Apple hier maakt. Kloppen die, of gaat het hier eigenlijk om ‘corporate greenwashing’?
In onderstaand interview beantwoord Apple’s CEO Tim Cook veel van die vragen, de belangrijkste antwoorden kan je eronder in onze vertaling lezen.
Op de vraag of we echt elk jaar een nieuwe iPhone nodig hebben:
Ik denk dat voor mensen die dat willen het geweldig is om elk jaar een nieuwe iPhone te hebben. En wat we doen is mensen de mogelijkheid bieden hun telefoon in te ruilen. En dan verkopen we die telefoon door als hij nog werkt. En als hij niet werkt, hebben we manieren om hem uit elkaar te halen en de materialen te gebruiken om er een nieuwe iPhone van te maken.
Op de vraag hoe een iPhone er over 20 of 30 jaar uit zal zien gaat het antwoord natuurlijk alleen over het milieu, hij wil duidelijk geen geheimen over de ontwikkeling van de iPhone prijsgeven.
Ik denk dat het koolstofneutraal zal zijn. Ik denk natuurlijk dat het veel verder zal zijn dan het nu is, maar ik wil je niet al onze geheimen op dat gebied verklappen. Ik zeg alleen dat het vanuit milieuoogpunt CO2-neutraal zal zijn.
En over greenwashing:
greenwashing is verwerpelijk. En wat als je denkt aan wat we doen, we doen het werk en dan zeggen wat we doen en je staat vandaag in een deel van het werk (het interview vindt plaats op een enorme zonnewende van Apple) Er is dus een echt bewijs. Het feit dat het horloge voor 30% uit gerecycled materiaal bestaat, is een bewijs.
Het feit dat we het luchttransport drastisch hebben teruggebracht naar zeetransport heeft een grote invloed op onze transportvoetafdruk. Dit is een actie. Het feit dat we verpakkingen verkleinen zodat er meer van deze dingen op één pallet passen. Dit is een belangrijke actie. We elimineren plastic. Al deze dingen zijn acties die we hebben ondernomen en ze dragen allemaal bij aan een koolstofneutraal horloge. en tegen 2030, koolstofneutrale producten over de hele linie.
#Milieu