
Tim Cook: waarom Apple zich ook over andere dingen uitspreekt
Onder Steve Jobs sprak Apple zich zelden of nooit uit over maatschappelijke vraagstukken. Maar met de veel grotere openheid van Apple sinds Tim Cook daar CEO is kwam ook hier verandering in, Apple laat nu van tijd tot tijd duidelijk weten wat het standpunt is van het bedrijf over bepaalde dingen.
Maar Apple is niet de enige, langzaam maar zeker zijn er steeds meer CEO's van grote bedrijven zich uit in een CEA Initiative over allerlei onderwerpen, een reden voor Fortune om het te houden. Niet voor niets, want bedrijven nemen steeds vaker het voortouw op gebieden waar de overheid minder slagvaardig is, zoals op het gebied van milieu. Dit CEO Initiative duurt twee dagen, en het is gisteren begonnen. Daarbij worden een aantal prominente CEO's geïnterviewd, en daar was Tim Cook ook bij.
In dit interview met Adam Lashinsky van Fortune maakt Tim Cook duidelijk dat hij vindt dat Apple zich inderdaad moet uitspreken, maar dan alleen op gebieden waar het bedrijf veel mee te maken heeft, waardoor ze in Cupertino denken dat ze daarover ook echt iets bij kunnen dragen.
We've always been about changing the world and it became clear to me some number of years ago that you don't do that by staying quiet on things that matter. For us, that's been the driving issue. There's no formula for when you speak and when you don't. The way I think about it... is it something Apple has a special expertise on? I don't want Apple to be another talking head. We should only speak when we have specific knowledge to bring to the subject.
Do we have standing? Do we have a right to talk about this issue? It's not enough to be a large company to speak. I think about that, and so what that means for us is that we typically speak about education, privacy, human rights, immigration, and the environment because there's something we have where we can bring a point of view - it may be discounted and most people may view it to be incorrect - but nevertheless it is a point of view we can share.
Hij vindt ook duidelijk dat een bedrijf meer te vertellen heeft dan alleen een commerciële boodschap.
Business to me is nothing more than a collection of people and if people have values - and I argue we should - then by extension companies should have values.
Ask yourself - is it a core value of your company?
If something happens that isn't consistent with those, then I think you need to speak. Think about if you don't - then you're in the appalling silence of good people category and this is something I've never wanted to be a part of.
Over politiek is hij erg duidelijk:
Apple doesn't give one dollar to political campaigns. We discuss privacy policy, we discuss immigration policy, we discuss corporate tax reform, the policies around tax reform. I think most people look at that and say that makes sense.
The CEO of Apple is never going to fulfill the mission of changing the world in today's environment by doing that. You're not going to be able to do all that you can by staying quiet.
En als laatste komt privacy voorbij, even onderwerp waar Apple keer op keer duidelijk maakt dat dit voor het bedrijf één van de 'core values' is.
We felt strongly about privacy when no one cared. We could not see the specific details, but we could see that the building of the detailed profile of people likely would result in significant harm over time. That it could be used for too many nefarious things. We think that people in today's environment don't have a full view of who has what and how much of their lives has been opened to commercial entities and public entities.
Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)