
Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
Dat adverteerders niet blij zijn met de verhoogde privacy is bekend, dat geldt ook voor mensen die werken bij bedrijven die afhankelijk zijn van adverteerders. Dat zagen we bijvoorbeeld al duidelijk in drie jaar geleden door
de reacties op de verbeteringen voor de privacy in Safari.
En nu iOS 14 binnenkort zal verschijnen zien we een herhaling daarvan, en nu komt het van Facebook, een bedrijf dat het beslist niet nauw neemt met de privacy van de gebruikers, dat in
een blog-post adverteerders op de aanstaande veranderingen voorbereidt. Daarin wordt overduidelijk hoezeer iOS een schot in de roos is voor privacy, doordat de partijen achter de reclame’s op het web veel minder van ons te weten zullen komen.
Dit betekent dat je op Facebook veel minder advertenties speciaal op jou gericht zal zien, in de praktijk bleken dat toch vooral dingen te zijn die je net gekocht had, en dus nutteloos waren.
Hoe belangrijk de gedetailleerde informatie is voor partijen als Facebook wordt duidelijk uit de verwachting die in diezelfde blog-post wordt uitgesproken: een daling van meer dan 50 procent:
While it’s difficult to quantify the impact to publishers and developers at this point with so many unknowns, in testing we’ve seen more than a 50% drop in Audience Network publisher revenue when personalization was removed from mobile app ad install campaigns. In reality, the impact to Audience Network on iOS 14 may be much more, so we are working on short-and long-term strategies to support publishers through these changes.
We understand that iOS 14 will hurt many of our developers and publishers at an already difficult time for businesses. We work with more than 19,000 developers and publishers from around the globe and in 2019 we paid out billions of dollars. Many of these are small businesses that depend on ads to support their livelihood.
De vraag lijkt vooral wanneer adverteerders, en de platforms die daar geld aan verdienen, door gaan krijgen dat verreweg de meeste gebruikers helemaal niet op zitten te wachten op al dat mee-gegluur.
met dank aan forumlid ‘puk1980’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum#Facebook #iOS #Advertenties