geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/TeslaLogo-icoon.jpg
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
Bij het opkomen van de auto die zelf rijdt komen er natuurlijk ook vragen naar boven. De twee belangrijkste lijken hoe veilig dit is en hoe het zit met de aansprakelijkheid als er toch iets iets mis gaat. Tesla biedt op de Model S tegenwoordig de functie Autopilot aan, die trouwens nog in beta-fase is.

Daarmee zijn er voor het eerst auto's op de openbare weg in het normale verkeer die zelf rijden, of dat in ieder geval kunnen. Tesla zelf raadt trouwens iedereen die Autopilot gebruikt trouwens aan daar niet volledig op te vertrouwen en zelf altijd op te blijven letten: "Autopilot is getting better all the time, but it is not perfect and still requires the driver to remain alert".

De vraag is hoe realistisch dat is. Of je rijdt zelf, of je laat je auto voor je rijden. Je auto een beetje voor je laten rijden lijkt bijna onmogelijk, want dan zal je nooit lang dezelfde concentratie op kunnen brengen als wanneer je zelf alle controle achter het stuur hebt.

Mogelijk was de bestuurder die in Florida in zijn Tesla Model S met de Autopilot ingeschakeld overleed wel degelijk alert, maar het feit blijft dat er nu een eerste dode is te betreuren die deze beta-functie aan had staan.

Het ging hier om een vierbaans snelweg, maar met gelijkvloerse kruisingen. Toen een vrachtwagen met aanhanger daar overstak was die waarschijnlijk erg moeilijk te zien door erg heldere lucht erachter, zowel de bestuurder als Autopilot hebben niet gereageerd. Daarbij hielp het ook niet dat de Tesla de aanhanger raakte tussen de twee wielen in, als er een wiel recht voor de auto was geweest was dat waarschijnlijk wel gesignaleerd en had de auto geremd.

Hoewel het hier om een beta-functie gaat spreken de cijfers trouwens wel in het voordeel van Autopilot. In de VS is er gemiddeld één dode per iedere 94 miljoen verreden mijl te betreuren, met de Autopilot van Tesla zijn er inmiddels 130 miljoen mijl gereden.

Dat betekent trouwens niet dat dit geval helemaal vrij is van controverse. Vertegenwoordigers van onder andere Volvo hebben zich uitgesproken tegen Autopilot. Zij vinden dat zo'n beta-functie eigenlijk niet voor het grote publiek beschikbaar zou moeten zijn.

Volvo is trouwens van plan om komend jaar op relatief kleine schaal zijn eigen zelf-rijdende auto's op de markt te brengen. Het Zweedse bedrijf heeft al gezegd dat het in geval van een ongeluk de aansprakelijkheid altijd bij het bedrijf zal liggen, waarmee de eerste grote vraag, aan het begin van dit nieuwsbericht, wat betreft Volvo in ieder geval al beantwoord is.

Apple zou bezig zijn met het maken van een auto, het lijkt voor de hand te liggen dat die elektrisch en zelf-rijdend zal zijn. Bij Apple zullen al deze ontwikkelingen dan ook met argusogen gevolgd worden.


Update: Inmiddels heeft de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) het onderzoek afgerond, en het resultaat is dat er geen fout gevonden is die het terugroepen van Tesla modellen rechtvaardigt. Tesla heeft ondertussen de software wel verder aangescherpt, als bestuurders waarschuwingen negeren zal de auto niet meer zelf blijven besturen, en nieuwe auto's hebben nog meer sensors meegekregen.


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
4 juli 2016 - 20:16    reactie #2
geplaatst door: GeorgeM
Citaat


Lidar is also used now on many of the experimental autonomous vehicles being developed by Nissan, BMW, Apple and others, but not by Tesla.



 :wink:
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 06:41    reactie #3
geplaatst door: anraadts
The New York Times lijkt inderdaad al veel van Apple's plannen te weten.  :blink:

Als Lidar hier het verschil had gemaakt (of had kunnen maken), dan zou Tesla nog wel eens een groot probleem hiermee kunnen krijgen.

En als dat inderdaad het geval is, dan lijkt me dat heel erg moeilijk te verteren voor de nabestaanden.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 11:30    reactie #4
geplaatst door: Flix
Dat laatste lijkt me dan weer niet.
De verongelukte driver rijdt met een experimenteel systeem, weet dat (heeft er ongetwijfeld voor getekend), lijkt zich niet aan de daarbij gestelde regels te houden (schijnt zelf tijdens het ongeluk film te hebben gekeken, volgens andere berichten), en verongelukt.
Dat er andere systemen in ontwikkeling zijn die zo'n ongeluk eventueel wel hadden voorkomen, is volledig irrelevant in deze situatie.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 17:30    reactie #5
geplaatst door: iPascal
Wat mij betreft onbegrijpelijk dat er mensen zijn die achter een technologische ontwikkeling kunnen staan waarvan we zo goed als zeker van weten dat het verre van safe is.

Sterker nog, zelfs levensgevaarlijk is voor zowel bestuurder, passagiers en eventueel andere deelnemers aan het verkeer. Waaronder ook fietsers en voetgangers. Hier hadden makkelijk meer doden kunnen vallen. En er zijn al situaties geweest waar het eerder mis liep.

Maar goed, we laten de mensen maar een document ondertekenen dat ze zichzelf onderwerpen aan een experiment. En de rest van de maatschappij moet dat dan maar gewoon meenemen als ze het tegenkomen. En alles is fijn in orde.

Het zou nog al wat geweest zijn mocht ABS op de markt gekomen zijn maar er optioneel moest getekend worden voor een eventuele niet werking van het systeem. Of hey, proficiat met uw nieuwe wagen met airbags. Gelieve even te ondertekenen dat wij niet verantwoordelijk zijn dat de technologie faalt terwijl we dit in tussentijd vrolijk op de markt brengen als optionele meerprijs.

Met alle respect, de enige verantwoordelijke in een auto is de bestuurder. En dat is geen camera of computer. En heb je moeite met de zogenaamde tijd die je verliest tijdens het auto rijden? Neem dan de bus of de trein.
Onderschrift buiten gebruik.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 17:53    reactie #6
geplaatst door: Vitruvius
Geen idee, maar hoeveel mensen sterven er gemiddeld per 130 miljoen mijl (afstand die alle Tesla's al autonoom hebben afgelegd) op de weg? Als dat minder is dan 1, dan is de zelfrijzende auto inderdaad nog niet goed genoeg. Als dat meer is dan 1, dan is een zelfrijzende auto beter dan de menselijke bestuurder en kan je zeggen dat je zelf rijden zou moeten verbieden op wegen waar geen tegenwerken e.d. bezig zijn.

Ik gok dat er meer dan 1 dode valt per 130 miljoen mijl.

Citaat
En heb je moeite met de zogenaamde tijd die je verliest tijdens het auto rijden? Neem dan de bus of de trein.


 :happy:  :happy:  :happy:  voor véél autobestuurders duurt de bus of trein net véél langer (deur tot deur geteld) en is je laadvermogen beperkt.
Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 17:55    reactie #7
geplaatst door: Vitruvius
edit:

"zelfrijzende auto"

damn you autocorrect! :biggrin:
Archaeology is fun, opgraven is afzien! MacBook Pro, iMac, iPhone, iPad.
Ergens in de evolutie is er iets gigantisch fout gegaan.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 21:12    reactie #8
geplaatst door: iPascal
@Vitruvius
Je hebt op zich wel een punt als het gaat over die testen.

Maar autonoom of niet, het blijft een machine. Het is toch ongehoord om enerzijds iets aan te prijzen dat autonoom de verkeersveiligheid en gebruiksgemak vergroot, maar anderzijds de gehele verantwoordelijkheid bij de bestuurder legt als het mis gaat.

Dan ben ik toch van mening dat als je iets op de markt brengt je als fabrikant die 'enkele' doden toch maar op je eigen conto schrijft in plaats van de bestuurder (die er eigenlijk geen meer is volgens het systeem) de schuld te laten dragen.  

Onderschrift buiten gebruik.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
5 juli 2016 - 22:39    reactie #9
geplaatst door: mayo
dit systeem is een hulpmiddel en er wordt van je verwacht dat je je aandacht bij het verkeer houd en geen andere taken gaat uitvoeren. Zeker nu het nog in een experimentele fase verkeerd.

Misschien heeft volvo wel gelijk moet je het pas vrijgeven als het systeem klaar is, omdat het verleidelijk is om wel iets anders te gaan doen en daar zijn we in het verkeer, ook zonder autopilot, erg goed in met alle gevolgen van dien.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
6 juli 2016 - 00:11    reactie #10
geplaatst door: jaco123
Ja, als er hier iets niet in de haak is, is het dat Tesla op grote schaal met echte mensen gaat testen. Juridisch klopt het vast wel dat mensen akkoord moeten gaan met het risico, maar in de hedendaagse cultuur is iedereen gewend om blindelings akkoord te gaan met de meest absurde ellenlange voorwaarden. Daarmee is de waarde van zo'n akkoord-knopje volledig gereduceerd.

Het grote publiek ziet alleen de mogelijkheden en realiseert niet dat ze gratis voor Tesla aan het testen zijn.

Helemaal eens met Volvo: Een auto moet gewoon veilig en getest zijn en tot die tijd mogen alleen ervaren testers ermee rijden die beseffen dat de techniek kan falen.

Beta-software van een veiligheidssysteem aan het publiek leveren is
wat mij betreft:  :thumbs-down:

En inderdaad: 100% safe bestaat niet, maar je moet toch echt eerst je software uit-ontwikkelen tot een gedefinieerd veiligheidsniveau voordat je een goedkeuring voor de openbare weg zou moeten krijgen. Regulering kan nog niet echt omgaan met online-softwareupdates. Dat is ook best een uitdaging...
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
6 juli 2016 - 01:07    reactie #11
geplaatst door: iPascal
Beter dan jaco123 kan ik het niet verwoorden  :shakehands:
Onderschrift buiten gebruik.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
6 juli 2016 - 01:32    reactie #12
geplaatst door: MacMiep
Als deze meneer al zo'n schijt aan zijn eigen veiligheid had, dan zou hij, wanneer hij zelfstandig had gereden, vast al wel eerder een ongeluk veroorzaakt hebben.
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
6 juli 2016 - 04:35    reactie #13
geplaatst door: Flix
Precies.
Ik zie nu al veel te vaak dat bestuurders doen alsof er al een automatische besturing in hun auto zit, zo druk zijn ze bezig met hun telefoon (appen!) en andere zaken. Dan maar liever een echte autopilot.
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
6 juli 2016 - 16:15    reactie #14
geplaatst door: GeorgeM
Citaat
Flix om 04:35, 06-07-2016
Dan maar liever een echte autopilot.


Mee eens, ik kan niet tellen hoe vaak ik mensen om me heen dingen met hun telefoon zie doen op de snelweg.

Soms volg ik die dan nog een tijdje vanuit mijn achteruitkijkspiegel, en het is af en toe beangstigend hoe lang ze daarmee doorgaan!
Eerste dode met Tesla Model S in Autopilot (Upd.)
20 januari 2017 - 13:36    reactie #15
geplaatst door: de Redactie
Er is een update bij dit nieuwsbericht gezet.