
Fysieke Apple Stores nog steeds een enorm succes
Toen Apple in mei 2001 de eerste Apple Stores opende, met Ron Johnson als de man die daar de scepter over zwaaide, werd er door veel mensen uit de tech-wereld hoofdschuddend naar gekeken. Het zou veel te veel geld kosten een om fysieke winkel te onderhouden, en de toekomst was toch vooral digitaal?
Inmiddels zijn we 16 jaar verder, kwam Angela Ahrendts over van Burberry om als "Senior Vice President, Retail" leiding te geven aan het wereldwijde netwerk van Apple Stores, wordt de formule steeds verder uitgebreid, met onder andere de gratis lessen van
Today at Apple, en worden er steeds meer Apple Stores bijgebouwd

Fysieke Apple Stores nog steeds een enorm succes
Dat laatste is niet voor niets, Apple verdient veel aan de Apple Stores. Niet alleen absoluut, maar ook relatief, iets wat goed te zien is als je
het vergelijkt met het resultaat ten opzichte van het oppervlak dat Apple en andere retailers tot hun beschikking hebben.
With sales per square foot viewed as a major component of retail success, according to industry data provided by eMarkter, the #1 retailer in sales per square foot is Apple Inc., which did a staggering $5,546 per square foot. Having launched the first iPhone 10 years ago, it's speculated that this next milestone iteration of the iconic product could produce Apple's strongest sales to date.

Fysieke Apple Stores nog steeds een enorm succes
Met andere woorden, Apple is recordhouder wereldwijd als je het resultaat afzet tegen het oppervlak wat gebruikt wordt in de Apple Stores, en de resultaten zouden de komende tijd nog wel eens verder kunnen oplopen. Dat resultaat blijkt nog spectaculairder als je kijkt naar
Tiffany & Co. Dat bedrijf verkoopt vooral juwelen en luxe horloges, een gedeelte van de markt waar veel te verdienen valt, maar de opbrengsten per vierkante voet liggen een stuk lager.
Leading the jewelry retail industry with sales of $2,951 per square foot, Tiffany & Co., through its subsidiaries, designs, manufactures and retails jewelry and other items worldwide.

Fysieke Apple Stores nog steeds een enorm succes
(klik op de afbeeldingen voor een grotere versie)
Kortom, niemand lacht meer om Apple's idee zelf winkels te hebben. Inmiddels hebben meerdere concurrenten hetzelfde dan ook geprobeerd, zoals bijvoorbeeld de
Microsoft Store, maar die staan vooral bekend doordat het binnen zo rustig is en het feit dat de medewerkers niet zo veel te doen hebben.