geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/spotify-logo.png
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
Spotify is op dit moment nog steeds de grootste aanbieder van streaming muziek, het bedrijf heeft 30 miljoen betalende klanten en 70 miljoen die luisteren terwijl de inkomsten uit reclame's komen. Ter vergelijk: Apple Music had in juni van dit jaar 15 miljoen betalende klanten, en de verwachting is dat daar de groei nog lang niet uit is.

Maar ondanks al die klanten doet Spotify het financieel niet zo lekker. In het afgelopen jaar zette het bedrijf meer om: 2 miljard dollar, tegenover 1,4 miljard het jaar daarvoor. Maar tegelijkertijd stijgen de verliezen ook steeds verder, die kwamen in het afgelopen jaar al op 197 miljoen dollar uit.

Spotify zou graag nieuwe contracten (betaallink) met de platenmaatschappijen sluiten, vooral omdat het bedrijf komend jaar naar de beurs zou willen gaan. Maar daarvoor willen die platenmaatschappijen dingen die Spotify juist helemaal niet wil.

Opties

Een paar van die opties zijn: nieuwe content alleen voor betalende klanten beschikbaar maken (iets dat Spotify natuurlijk helemaal niet wil), de abonnementen duurder maken (dat wil Spotify ook niet) of in het algemeen een verschil maken tussen de betalende en niet-betalende luisteraars (en dat wil Spotify ook niet).

Concurrentie

Extra probleem is dat concurrenten als Apple en Google veel diepere zakken hebben, één van de redenen dat Apple op dit moment al meer aan de platenmaatschappijen kan betalen (58 procent vs. 55 procent voor Spotify).

Alsof Spotify al niet genoeg te verduren heeft komt daarbij nu ook nog het nieuws dat Amazon muziek wil gaan streamen naar klanten met een Echo en daarvoor zou Amazon tussen de 4 en de 5 dollar per maand willen vragen.

Kortom, voor Spotify is het allemaal niet makkelijker geworden, en niet de ideale omstandigheden voor een beursgang. Tel daarbij nog op dat investeerders altijd kijken of er veel concurrentie is en hoeveel kans die concurrentie maakt, en die beursgang zou nog wel eens een lastige kunnen worden.




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
25 augustus 2016 - 09:14    reactie #1
geplaatst door: orange
De markt is een beetje overvoerd aan het raken. Apple Music, Spotify, Tidal, Deezer, Google Play, Napster, etc. En dan nog een hele rij in de marge opererende bedrijven, en een aantal nieuwe op komst.

Vaak is er wel een of andere koppeling (wat krijg je 'cadeau' van je provider, of welke telefoon gebruik je (Apple, Android)) waardoor de consument gewoon pakt wat ze voorgeschoteld wordt. Hier wordt Spotify ook alleen gebruikt omdat het bij een KPN-dienst gratis was.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
25 augustus 2016 - 15:04    reactie #2
geplaatst door: Pieterr
Niks aan de hand; als je geen verliezen maakt tel je niet mee in deze wereld.  :wink:

(Vergelijk Uber draait 1,2 miljard dollar verlies in eerste helft 2016)
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
25 augustus 2016 - 23:43    reactie #3
geplaatst door: GeorgeM
De vraag is volgens mij niet de verliezen alleen, maar vooral in combinatie met het geloof (of het ontbreken daarvan) bij investeerders of de speler een gedeelte van de markt in handen gaat krijgen dat in verhouding staat tot de investering.

Bij Amazon is dat kennelijk zo (dat maakt relatief weinig winst), Als Spotify naar de beurs gaat dan ben ik benieuwd. Want daar lijkt de race nog lang niet gelopen.
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
26 augustus 2016 - 06:50    reactie #4
geplaatst door: A Henket
Wel jammer. Ik gebruik Spotify niet eens, ondanks de mogelijkheid dat gratis te doen, maar het zit wel goed in elkaar en heeft tot voorbeeld van velen na hen gediend. Ik gun ze een goed lopende business.
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
27 augustus 2016 - 07:59    reactie #5
geplaatst door: anraadts
Citaat
A Henket om 06:50, 26-08-2016
maar het zit wel goed in elkaar


Ik heb het een aantal jaar geleden uitgeprobeerd, en vond het toen een ramp. Slechte playlists (soul waar van alles in zat, jaren 70 met songs uit andere periodes, etc.) en die reclames waren echt irritant.

Misschien tijd om het weer eens uit te proberen, en dan ook eens naar Apple Music te kijken.

Als investeerder lijkt me dit niet het beste moment om naar de beurs te gaan. Twee jaar geleden leken ze nog de onbetwiste marktleider, nu er zulke grote spelers bij zijn gekomen weet ik niet of de user base die ze nu hebben voldoende zal zijn.