
Spotify wil naar de beurs, maar zit in zwaar weer
Spotify is op dit moment nog steeds de grootste aanbieder van streaming muziek, het bedrijf heeft 30 miljoen betalende klanten en 70 miljoen die luisteren terwijl de inkomsten uit reclame's komen. Ter vergelijk: Apple Music had in juni van dit jaar 15 miljoen betalende klanten, en de verwachting is dat daar de groei nog lang niet uit is.
Maar ondanks al die klanten doet Spotify het financieel niet zo lekker. In het afgelopen jaar zette het bedrijf meer om: 2 miljard dollar, tegenover 1,4 miljard het jaar daarvoor. Maar tegelijkertijd stijgen de verliezen ook steeds verder, die kwamen in het afgelopen jaar al op 197 miljoen dollar uit.
Spotify zou graag
nieuwe contracten (betaallink) met de platenmaatschappijen sluiten, vooral omdat het bedrijf komend jaar naar de beurs zou willen gaan. Maar daarvoor willen die platenmaatschappijen dingen die Spotify juist helemaal niet wil.
OptiesEen paar van die opties zijn: nieuwe content alleen voor betalende klanten beschikbaar maken (iets dat Spotify natuurlijk helemaal niet wil), de abonnementen duurder maken (dat wil Spotify ook niet) of in het algemeen een verschil maken tussen de betalende en niet-betalende luisteraars (en dat wil Spotify ook niet).
ConcurrentieExtra probleem is dat concurrenten als Apple en Google veel diepere zakken hebben, één van de redenen dat Apple op dit moment al meer aan de platenmaatschappijen kan betalen (58 procent vs. 55 procent voor Spotify).
Alsof Spotify al niet genoeg te verduren heeft komt daarbij nu ook nog
het nieuws dat Amazon muziek wil gaan streamen naar klanten met een Echo en daarvoor zou Amazon tussen de 4 en de 5 dollar per maand willen vragen.
Kortom, voor Spotify is het allemaal niet makkelijker geworden, en niet de ideale omstandigheden voor een beursgang. Tel daarbij nog op dat investeerders altijd kijken of er veel concurrentie is en hoeveel kans die concurrentie maakt, en die beursgang zou nog wel eens een lastige kunnen worden.