
Gaat Apple Music helemaal op de schop?
Hoewel het goed gaat met Apple Music, Apple krijgt er op dit moment ongeveer een miljoen betalende klanten per maand bij, hebben veel gebruikers wel op- en aanmerkingen op de app. Want omdat er bij Apple besloten is om Apple Music in iTunes (op de Mac) en de Music-app (op iDevices) in te bouwen, is het er allemaal niet duidelijker op geworden.
Waarom dat bij Apple besloten is lijkt voor de hand te liggen, het meest ideale voor de gebruiker lijkt één app waar je al je muziek kan vinden, of dat nu van jou is of niet. En of dat nu op je device staat of niet. Maar dat betekent ook dat iTunes voor nòg meer moet dienen, en dat de Music-app voor sommige mensen er duidelijk ook niet simpeler op geworden is.
Beats en AppleDat is één mogelijke reden, het kan natuurlijk ook dat het Apple gewoon niet lukte om zo snel iets beters te maken. En
volgens Bloomberg had het ook te maken met het botsen van de culturen binnen Beats en Apple. Waarbij mensen die van Beats komen klaagden dat ze het uitgebreide proces binnen Apple om dingen goedgekeurd te krijgen, dat er is voor kwaliteitsbewaking, veel te bureaucratisch vonden.
Volgens sommige bronnen bij Apple zou er trouwens bewust zijn aangestuurd op een confrontatie tussen de twee teams, het zou de bedoeling zijn dat daar iets helemaal nieuws uit zou gaan komen ("something groundbreaking").
Maar de interface van Apple Music zou nu stevig onder handen genomen zijn, en op Apple's World Wide Developer Conference (WWDC) 2016, die duurt van 13 tot en 17 juni, zal de aftrap plaatsvinden van een marketingcampagne om duidelijk te maken waarom Apple Music de beste keuze is volgens Apple.
De interface van Apple Music zou de stijl
gaan krijgen van alle uitingen daarvoor tot nu toe: zwart, wit en grijs met meer nadruk op het artwork van de het album of de song waar je naar luistert. Daarbij zou het duidelijker worden dat je makkelijk songteksten op je scherm kan krijgen en zou Connect, in ieder geval voor het moment, gewoon blijven bestaan.
RadioEerder
werd al duidelijk dat Apple naast het gratis streaming radiostation Beats 1 er ook plannen zijn voor Beats 2 tot en met 5. Want met één radiostation kan je natuurlijk nooit alle smaken bedienen, als er vier bijkomen dan zou Apple Music daar ook veel aantrekkelijker van kunnen worden.
Daarbij was bij de presentatie van de recente kwartaalcijfers ook al duidelijk dat de Services, waar Apple Music ook onder valt, een steeds grotere inkomensbron voor Apple aan het worden is. Waarbij dat ook nog eens een bron is die erg constant en voorspelbaar is, wat bijvoorbeeld niet gezegd kan worden voor de verkopen van de iPhone.
SpotifyApple is trouwens niet de enige die bezig is het design aan te passen, Spotify heeft net
een update voor hun app uitgebracht waar ze het zogenaamde hamburger-menu (drie streepjes boven elkaar) hebben laten vallen en nu kiezen voor een interface met tabs.
Waardoor die app, grappig genoeg, wat meer op die van Apple gaat lijken. Waarschijnlijk had Spotify voor dat hamburger menu gekozen omdat in de interface guidelines van Google staat, en ze de app wilden stroomlijnen tussen Android en iOS. Kennelijk niet met al te veel succes.