De vergelijking met ARM (Qualcomm) in dit geval is niet geheel eerlijk, daar de meeste Games in een x86 emulatie modus draaien. Er zijn praktisch geen Games voor ARM op Windows
...
Hierin zijn vele software-huizen toch best lui zou ik zeggen. Sterker nog, ik denk dat het porteren van de Games naar Qualcomm de stap naar het porteren van de Games naar macOS, weliswaar een kleine stap - maar toch een stapje, dichterbij brengt. Windows kent geen Metal of andere macOS eigen bibliotheken, maar het omzetten van games van x86 naar ARM zou de stap kleiner maken naar een Mac Port. ARM = ARM in de KERN, met natuurlijk platform-eigen aanpassingen.
Overigens zijn het mooie prestaties voor de dinosaurus van de Chip-industrie, maar de voorsprong op AMD? Denk dat dit niet lang stand houdt. Maar we zullen zien 🤔
Wat ik wel interessant vindt om eens uit te zoeken, hoe hebben ze de X86 architectuur zo efficient gekregen, want dat druist eigenlijk tegen alles in wat ik van X86 platform weet 🤣, dus de interesse is gewekt.
Verder denk ik dat Apple (voorlopig) nog zeker een voorsprong houdt, al is het omwille de ervaringsjaren die het heeft met inmiddels verkochte apparatuur op basis van Apple Silicon.
Maar zoals een tijd terug voorspeld: het is een kwestie van tijd voordat de concurrentie op een vergelijkbaar niveau zal zitten qua performance. Wat me alleen wat zorgen baart is de AI-hype en de focus op NPU alsmede opgedrongen LLM verwerking. Zou graag opties willen hebben waarbij ik dergelijke functies kan uitschakelen of volledig van mijn (software) systeem kan verwijderen.
Bij de buren is de nodige ophef over het periodiek maken van screenshots in een TimeMachine variant, maar dan door Redmond.
Opaatje in de Chip Industrie heeft ons allen even (kort) wakker geschud, wie weet komt er een revival, betwijfel het (iets met Imago), maar zeker geen slechte prestaties. Nu zien hoe het zich verhoudt in het veld.