
Gebruikte onderdelen gebruiken wordt mogelijk, vanaf de iPhone 15
Eind maart werd er in de Amerikaanse staat Oregon een wet aangenomen die ‘parts pairing’
verbood. Daardoor kunnen fabrikanten zoals Apple niet van hun klanten eisen dat ze onderdelen gebruiken die van Apple afkomstig zijn, en die vervolgens moeten worden geverifieerd.
Deze wet geeft eigenaren het recht om nieuwe onderdelen, gebruikte onderdelen of onderdelen van derden te gebruiken.

Gebruikte onderdelen gebruiken wordt mogelijk, vanaf de iPhone 15
Waarschijnlijk heeft dit meegespeeld bij Apple’s besluit om vanaf komend najaar reparatie met gebruikte originele onderdelen mogelijk te maken. Daarbij wordt een nieuw kalibratieproces gebruikt, om het gebruik van onderdelen uit gestolen of als verloren aangegeven devices tegen te gaan. Deze update van het Self Service-reparatie gaat gelden vanaf alle iPhone 15 modellen, het is dus vooral op de toekomst gericht.
Het
Activeringsslot-feature wordt daarbij ook actief voor iPhone-onderdelen, om te ontmoedigen dat gestolen iPhones uit elkaar worden gehaald om de losse onderdelen te verkopen. Dit feature was ontwikkeld op verzoek van zowel klanten als politie en zorgt ervoor dat een kwijtgeraakte of gestolen iPhone niet meer kan worden geactiveerd, om zo diefstal tegen te gaan.

Gebruikte onderdelen gebruiken wordt mogelijk, vanaf de iPhone 15
Als een device tijdens een reparatie registreert dat een onderdeel ondersteund wordt, maar afkomstig is van een device in de verloren-modus of met een actief Activeringsslot, kan dat onderdeel nog maar beperkt worden gekalibreerd.
In de woorden van John Ternus, Apple’s senior vice president of Hardware Engineering:
Bij Apple kijken we altijd hoe we onze klanten de best mogelijke ervaring kunnen bieden en tegelijkertijd onze impact op het milieu kunnen verkleinen. Producten die lang meegaan staan daarbij centraal. De afgelopen twee jaar hebben uiteenlopende Apple teams innovaties binnen ontwerp en productie doorgevoerd om reparaties met gebruikte onderdelen mogelijk te maken zonder dat de privacy, beveiliging en veiligheid van gebruikers in het gedrang komen. Met deze nieuwste aanvulling op ons reparatieprogramma geven we onze klanten nog meer mogelijkheden. Daarnaast zorgen we dat onze producten en onderdelen een langer leven krijgen.
Wil je hier nog meer over lezen, dat kan in
dit persbericht, van Apple zelf of in
dit interview van TechCrunch met John Ternus.
#SelfServiceRepair