geplaatst door: Ger Nijkamp
Snap volledig hoe het verhaal in elkaar steekt, maar heb tegenwoordig niet zoveel tijd voor het uitzoeken van dit soort technische kruip-door-sluip-door-routes. Hoop dat ik over een tijdje eveneens een tikkie mag leunen op de inzichten van jullie, puk1980 en Boiing. To be continued...

😉 👍

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
geplaatst door: peterdh
kwam hem al tegen na installeren van de Developer beta.
terwijl het op een disk gebeurt die aan de TC hangt
Screenshot 2025-06-11 at 20.34.27.jpg Geschiedenis wordt geschreven: het Apple Filing Protocol verdwijnt
Fit & Firm Massage, Groet, Peter
geplaatst door: whaha
Ah, ze melden het dus wel van te voren.
Je kan dan overwegen of je de volgende update installeert of niet. Helemaal opgedrongen wordt het dus ook niet.
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: nnsa
Je kan dan overwegen of je de volgende update installeert of niet. Helemaal opgedrongen wordt het dus ook niet.
Inderdaad, maar ik betwijfel of dat verstandig is. Lijkt mij slechts uitstel van executie. Tot op heden heb ik geen problemen met de AirPort verbonden via SMB(1), ondanks een verouderd - en minder veilig protocol. Of het in toekomstige MacOSsen nog blijft werken is moeilijk te voorspellen. Of je er dan nog een TimeMachine backup op kan maken ook. Ik denk dat het verstandiger is om te gaan sparen/reserveren voor een nieuwe NAS.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: whaha
Mee eens.
Het is wel erg jammer.
Keuzes maken de Mens.
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ah, ze melden het dus wel van te voren.Je kan dan overwegen of je de volgende update installeert of niet. Helemaal opgedrongen wordt het dus ook niet.
Blijven werken met oude systemen om al je machines is in de praktijk geen échte optie, en dat weet Apple natuurlijk ook. Je zit immers in Apple eco-systeem en alle techniek daarbinnen hangt met elkaar samen. Je wordt continu erop gewezen up-to-date te blijven, de laatste updates te installeren etc. etc. Die samenhang wordt door Apple sinds jaar en dag ingezet als USP (Unique Selling Proposition) om hun superioriteit van technisch gebruiksgemak te onderstrepen.

Ik snap dat de gemiddelde Apple fanaat het niet wil horen en met de mantel der liefde Apple de hand boven het hoofd wil houden, maar je mag hier in feite gewoon verplicht goedwerkende hardware afschrijven op basis van een vendor lock-in. Niks meer, niks minder.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
geplaatst door: nnsa
Ik snap dat de gemiddelde Apple fanaat het niet wil horen en met de mantel der liefde Apple de hand boven het hoofd wil houden, maar je mag hier in feite gewoon verplicht goedwerkende hardware afschrijven op basis van een vendor lock-in. Niks meer, niks minder.
Iets van Technische levensduur en Economische levensduur. Het is natuurlijk fijn als AirPorts het na 10 jaar nog doen, maar of dat ook verstandig is, is vers twee… En dat een protocol wordt stopgezet, hebben we al eerder mee gemaakt (ADB, FireWire, AppleTalk etc.).
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: Ger Nijkamp
Als het 'een' protocol was had je absoluut gelijk, Nnsa. Maar het betreft een uniek, door Apple zelf ontwikkeld protocol waar Apple de stekker uit trekt. Waar zelfs algemene alternatieven voor bestaan waar Apple geen gebruik van maakt of wil maken. Daardoor is het pure vendor lock-in. Ik heb geen alternatief.

In mijn garage staat een Fiat Barchetta uit 1995. Vervang het woord 'protocol' door 'brandstof', 'olie' of 'koelvloeistof'. Fiat zou de auto op uniek 'Fiat'-spul laten lopen, maar besluiten daarmee te stoppen omdat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden. Moet ik die perfect rijdende auto dan maar afschrijven omdat -ie- oud is..? Feit is dat ik voor die auto - ondanks dat hij uit 1995 stamt - elk onderdeeltje of vloeistof nog probleemloos kan krijgen en/of derde partijen onderdelen maken die Fiat zelf niet meer produceert.

Ik zie niet in waarom deze situatie met Apple anders is.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
geplaatst door: nnsa
Ik zie niet in waarom deze situatie met Apple anders is.
[ Ger ]
Beste Ger, het gaat niet om mijn gelijk, want dat gelijk bestaat misschien wel niet [en het blijft een protocol, uniek of niet]. Ik geef hier alleen adviezen en soms hoe ik er tegen aan kijk na 40 jaar Apple ervaring. Ook ik heb meerdere AirPort TimeCapsules en die apparaten blijken verrassend goed hun werk te doen. Voorlopg draaien de twee belangrijkste AirPorts nog gewoon door, ook via SMB koppeling en hopelijk blijft dit zo, maar dat kan niemand nog bevestigen, als AFP er definitief niet meer is in het MacOS. Het wordt wel netjes aangekondigd, dus je kunt erop anticiperen.

Maar het lijkt einde verhaal:

Citaat
De Apple AirPort Time Capsule ondersteunt alleen SMB versie 1 (SMB1/CIFS) voor bestandsdeling via het netwerk. Er is geen ondersteuning voor SMB2 of SMB3. Dit betekent dat moderne besturingssystemen, zoals Windows 10 en hoger of recente macOS-versies, vaak standaard geen verbinding meer kunnen maken met een Time Capsule via SMB, omdat deze systemen SMB1 uit veiligheidsoverwegingen uitschakelen of zelfs verwijderen

Blijf lekker genieten van je Fiat Barchetta, want dat is heel wat anders dan een Apple AirPort die EOL is.
Ⓒnnsa(i)-2025
geplaatst door: puk1980
SMBv1 is nog niet verwijderd uit Windows maar wordt inderdaad veiligheidswege standaard uitgeschakeld (dwz niet geïnstalleerd).

Citaat
If you disable or remove SMBv1, you might encounter compatibility issues with old computers or software. SMBv1 has significant security vulnerabilities, and we strongly encourage you not to use it. SMBv1 isn't installed by default in any edition of Windows 11 or Windows Server 2019 and later versions. SMBv1 also isn't installed by default in Windows 10, except Home and Pro editions. We recommend that instead of reinstalling SMBv1, you update the SMB server that still requires it.
geplaatst door: whaha
Ik snap dat de gemiddelde Apple fanaat het niet wil horen en met de mantel der liefde Apple de hand boven het hoofd wil houden, maar je mag hier in feite gewoon verplicht goedwerkende hardware afschrijven op basis van een vendor lock-in. Niks meer, niks minder.

[ Ger ]
Er zit inderdaad wellicht ook een verdienmodel achter, dat ga ik niet ontkennen. Tegelijkertijd, hoeveel schijven / SSD's biedt Apple überhaupt zelf aan?
Keuzes maken de Mens.