
DuckDuckGo groeit als kool
DuckDuckGo, de zoekmachine die geen privégegevens bewaart, is de afgelopen twee jaar
gegroeid als kool, met maar liefst 600 procent. Waarschijnlijk heeft Apple daarmee te maken, want vanaf Safari 7.1 en iOS 8 is die zoekmachine als optie toegevoegd.
Omdat iDevices nog steeds een erg groot gedeelte van het verkeer op het internet voor hun rekening nemen, zal dat ongetwijfeld een grote invloed hebben gehad.
De CEO van DuckDuckGo, Gabe Weinberg, zegt dat dit van grote invloed is geweest, maar ook de toenemende aandacht voor privacy zou een grote positieve invloed op de groei van zijn bedrijf hebben.

Mocht Apple voor een andere zoekmachine kiezen dan zou het effect daarvoor pas echt spectaculair zijn, want maar liefst
tweederde van de mobiele zoekopdrachten voor Google kwamen in 2011 van zoekopdrachten op de
iPhone,
iPod touch en
iPad. Maar Apple kiest daarbij waarschijnlijk vooral voor kwaliteit, en de resultaten van Google zijn vaak nog steeds het beste. Dat laatste is vooral door de extra's die Google biedt, waardoor je minder vaak door hoeft te klikken.
Mocht het DuckDuckGo lukken om voldoende extra informatie te leveren en zo de standaardoptie voor zoekopdrachten voor Apple te worden dan zou dat natuurlijk een nog grotere groei betekenen voor het bedrijf, maar voorlopig zijn we daar nog niet.
Wil je meer weten over wat DuckDuckGo's CEO Gabe Weinberg hierover te zeggen heeft, dan is dit interview
dit interview van CNBC de moeite van get bekijken waard.
Daarin vertelt hij bijvoorbeeld hoe DuckDuckGo zijn geld verdient: door simpelweg reclames voor auto's te laten zien als mensen naar auto's zoeken, reclames voor hypotheken als mensen naar hypotheken zoeken, etc. In dat interview noemt hij trouwens ook nog Apple, als één van de bedrijven die mensen die privacy belangrijk vinden een echte keuze biedt.
Dat laatste wordt ook nog eens bevestigt door de nieuwe scores van de EFF, waar Apple
vijf van de vijf mogelijke sterren haalde.