
Google legt uit hoe je ad-blocking in iOS 9 kan omzeilen
Je kon er op MacFreak al vaker over lezen, in iOS 9 heeft Apple de mogelijkheid om reclame's te blokkeren ingebouwd, bijvoorbeeld nog twee dagen geleden in
dit nieuwsbericht.
Omdat iOS nog steeds een erg grote speler is op het mobiele web, wat op zijn beurt steeds belangrijker aan het worden is, en de gebruikers van iOS ook nog eens de markt vormen die het interessantst is voor adverteerders komt die markt natuurlijk ook in beweging.
Dat het Google is die het voortouw neemt is natuurlijk niet verbazend, hoewel het bedrijf tegenwoordig allerlei projecten in huis heeft komt het leeuwendeel van het geld dat door Google verdiend wordt nog steeds van advertenties, waarbij de mobiele advertenties
minder opbrengen dan die op de desktop.
Met andere woorden, mobiel wordt steeds belangrijker, daar verdient Google al minder en nu brengt Apple die inkomsten ook nog eens in gevaar. En dus reageert Google met een blog-post waarin web-bouwers
wordt uitgelegd hoe ze deze techniek van Apple kunnen omzeilen.
Omdat daar meteen stevige reacties op kwamen, bijvoorbeeld
deze van Re/code, heeft Google die blog-post al wel wat aangepast, maar de essentie blijft hetzelfde.
To ensure ads continue to serve on iOS9 devices for developers transitioning to HTTPS, the recommended short term fix is to add an exception that allows HTTP requests to succeed and non-secure content to load successfully
Het lijkt er dus op dat er tussen Apple en Google hier een nieuw kat-en-muis-spel is ontstaan. De vraag lijkt nu vooral hoe flexibel deze mogelijkheid door Apple geïmplementeerd is, als dat niet zo is dan zal Google waarschijnlijk voorlopig dit spel blijven winnen.