Google’s verhaal over Android is altijd geweest dat ze dat wel moesten maken, want anders had Apple het mobiele marktsegment in handen gehad. Dat is mogelijk waar, maar daarbij vertelt Google nooit dat er enorm veel privé-data dankzij Android verzameld en opgeslagen wordt.
Professor Douglas C. Schmidt van de Vanderbilt University heeft dat nu
gemeten, en hetzelfde gedaan voor iOS, en het verschil blijkt enorm te zijn. Zo blijkt een Android telefoon die passief en ongebruikt op één plek ligt, terwijl de Chrome browser niet op de voorgrond actief is, maar liefst 340 keer in een periode van 24 uur zijn locatie aan Google door te geven. Dat is 14 keer per uur, dus ongeveer één keer iedere vier minuten. En de informatie over de locatie is maar 35 procent van alles wat er naar Google gestuurd wordt.

Google verzamelt onder Android 50 keer zoveel data
Deze getallen op een Android telefoon zijn allemaal in rust gemeten, als het device gebruikt werd dan werd het allemaal nog een stuk hoger. Als je Safari op een iDevice gebruikt kan Google geen enkele data over jouw verzamelen, daarvoor moet op het device actief Google's apps gebruikt worden.
50 keer meer dataEen Android telefoon met de Chrome browser verstuurt gemiddeld 50 keer meer data dan een iDevice wat in Safari met Apple communiceert. Dit alles heeft zonder enige twijfel geholpen bij de keuze van Apple om een eigen Kaarten-app te maken, en het onderstreept nog eens waarom Apple de afgelopen jaren zo'n punt heeft gemaakt van privacy en keer op keer duidelijk maakt dat het al onze data zo veel mogelijk anonimiseert.
En het maakt ook nog eens duidelijk dat gratis meestal niet gratis is, bij Google betaal je door zo'n beetje je complete privéleven met ze te delen, inclusief wanneer je waar bent. Er is al meerdere keren gedemonstreerd hoe snel er met dit soort data een accuraat profiel van iemand op te bouwen is.
Hieronder de belangrijkste bevindingen uit deze studie op een rij.
- A dormant, stationary Android phone (with the Chrome browser active in the background) communicated location information to Google 340 times during a 24-hour period, or at an average of 14 data communications per hour. In fact, location information constituted 35 percent of all the data samples sent to Google.
- For comparison’s sake, a similar experiment found that on an iOS device with Safari but not Chrome, Google could not collect any appreciable data unless a user was interacting with the device. Moreover, an idle Android phone running the Chrome browser sends back to Google nearly fifty times as many data requests per hour as an idle iOS phone running Safari.
- An idle Android device communicates with Google nearly 10 times more frequently as an Apple device communicates with Apple servers. These results highlighted the fact that Android and Chrome platforms are critical vehicles for Google’s data collection. Again, these experiments were done on stationary phones with no user interactions. If you actually use your phone the information collection increases with Google.
- Google has the ability to associate anonymous data collected through passive means with the personal information of the user. Google makes this association largely through advertising technologies, many of which Google controls. Advertising identifiers—which are purportedly “user anonymous” and collect activity data on apps and third-party webpage visits—can get associated with a user’s real Google identity through passing of device-level identification information to Google servers by an Android device.
- Likewise, the DoubleClick cookie ID—which tracks a user’s activity on the third-party webpages—is another purportedly “user anonymous” identifier that Google can associate to a user’s Google account. It works when a user accesses a Google application in the same browser in which a third-party webpage was accessed previously.
- A major part of Google’s data collection occurs while a user is not directly engaged with any of its products. The magnitude of such collection is significant, especially on Android mobile devices, arguably the most popular personal accessory now carried 24/7 by more than 2 billion people.
Dit nieuws komt naar buiten terwijl Google al onder vuur ligt voor het verzamelen van locatie-data terwijl de knop daarvoor uitgezet is. Google zelf zegt dat
een andere knop dat wel doet, maar dat is op zijn minst niet erg duidelijk.
Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)