Insinuaties en ‘just asking questions’, Tucker Carlson heeft er een hele carrière op gebouwd.
Juist, mee eens
. En dan volgt deze:
Hondenfluitjes
Een link naar een politiek beladen term zonder verdere uitleg. Ook hier wordt iets geïnsinueerd, we weten alleen niet wat. Een van de zes betekenissen van
hondenfluitje is:
False Narratives (Onjuiste weergave van feiten)
Een doelbewuste, maar algemeen geaccepteerde, onjuiste weergave van de feiten. Hierbij is het noodzakelijk dat de meeste toehoorders geen of weinig kennis hebben van hetgeen er gezegd wordt en het dus sneller aannemen.
Ik neem dan maar aan dat sdequack dat bedoelde en tot het inzicht is gekomen dat het stuk van doctor_apple hieraan voldoet: een false narrative met onjuiste weergave van feiten. Laten we het op zijn verzoek dan maar even inhoudelijk ontleden.
In feite vind ik de inhoudelijke reacties op het stuk van de doctor ‘cherry picking’. ... Lees bijvoorbeeld de zin over het etnisch profileren nog eens. Het is een en al voorbehoud in de woordkeus.
Muzikale Symboliek en Culturele Toespelingen en
Etnische Profilering in de Advertentie'Cherry picking'? Nee. Doctor_apple hangt zijn betoog op aan 'ethnische profilering' en insinuaties met betrekking tot de muziekkeuze. Het staat in de titel. Hij komt er tot twee keer toe op terug in zijn stuk. Het is alleen volkomen onduidelijk wat hij ermee wil zeggen. Die
term slaat in dit verband ook nergens op maar zo wek je wel de schijn dat Apple hier iets heel erg fout doet.
Het filmpje is artistiek schitterend gemaakt. De sfeer roept associaties op met Hitchcock en de Black Mirror serie. De muziek helpt daarbij om een unheimisch en creepy gevoel op te roepen. Precies de bedoeling lijkt me en in die zin slagen de makers uitstekend erin het verhaal te vertellen. Of je het eens bent met dat verhaal is een tweede, maar de boodschap komt over. Als reclame (want dat is het!) prima geslaagd.
Dan inhoudelijk over die muziek: Björn J:son Lindh was een Zweedse fluitist en componist. Het stuk staat op een album uit 1978 en de titel betekent voor zover ik weet niets. Het zijn fantasie woorden. Het enige wat je ervan kunt zeggen is dat het nummer Arabisch klinkt. Wat wil de docter zeggen met zijn twee alinea's over dit muziekje? Geen idee. Het klinkt Arabisch, so what?! Hij suggereert iets wat er niet is en levert geen bewijs voor wat hij eventueel bedoelt. De Zaghrouta-roep hoort hij er zelf in maar die is er niet. Een vrouw geeft een normale korte gil (niet gemoduleerd zoals een Zaghrouta). Een totaal misplaatst verband.
Het stuk suggereert dat Apple actief doet aan etnische en raciale profilering door deze advertentie, zonder enige concreet bewijs of analyse om deze claim te ondersteunen. Een ernstige beschuldiging op lucht gebaseerd.
T-Mobile’s PrivacyproblemenIn deze alinea geeft doctor_apple en link naar twee stukjes waarin staat de T-Mobile beboet is voor het verkopen van lokatie data van klanten. Hij vergeet te vermelden dat diezelfde boete ook ging naar AT&T, Verizon, en Sprint. Een boete voor alle grote telco's in de VS dus. Bovendien gaat het over een feit van 6 jaar geleden dat niet meer plaatsvindt. Er wordt geen directe link gelegd tussen dit privacyprobleem van T-Mobile van destijds en Apple’s betrouwbaarheid. Het is een drogreden en leidt af van de eigen privacyclaims en maatregelen van Apple.
Apple’s Omstreden Praktijken in ChinaJa die kennen we. De uitspraak dat het datacenter in Guiyang volledig in handen is van de Chinese overheid en dat deze fysieke toegang heeft tot de servers, is een simplificatie. Het datacenter wordt beheerd door een Chinese firma, zoals vereist door Chinese wetgeving, maar Apple heeft verklaard dat zij controle behoudt over de encryptiesleutels. De beperking van AirDrop in China en het verwijderen van VPN-apps klopt, maar de complexiteit van wettelijke naleving in verschillende landen wordt genegeerd. Andere techbedrijven, zoals Google en Microsoft, hebben soortgelijke maatregelen moeten nemen om in China te opereren. Maar vooral is dit een issue van de Chinese overheid vs. zijn eigen burgers. Heel vervelend maar het heeft niets te maken met onze privacy, of de veiligheid van Apple buiten China. Alle bedrijven die zaken doen met China moeten zich aanpassen. KLM vliegt met sommige vliegtuigen zonder kroontjes en 'KLM Asia' op de staart. Moest van China. En zo zijn er vele voorbeelden. 'Omstreden praktijken'? Laat me niet lachen. Dat heet zaken doen en een business runnen.
Veiligheidsbezwaren en de WerkelijkheidApple’s veiligheidsclaims zijn niet ongegrond
Een quote die de hele bodem uit zijn eigen stuk haalt. En verder: de bewering over DNS over HTTPS is achterhaald, sinds Big Sur wordt dat al ondersteund. De vergelijking van wachtwoordopslag tussen Safari en Chrome is misleidend. Zowel Safari (met iCloud Keychain) als Chrome bieden veilige methoden voor het opslaan en synchroniseren van wachtwoorden, elk binnen hun respectieve ecosystemen. Of je dat wil is een vrije keuze. iCloud is een van de veiligste clouds ter wereld met 256 AES encryptie en end-to-end versleuteling. Onkraakbaar, door niemand in te zien ook niet door Apple, eventuele overheidsverzoeken kunnen nooit leiden tot ontsleuteling van je gegevens. Wat wil doctor_apple hier nu eigenlijk zeggen gezien de titel? Geen idee. Niets bewijst dat er veiligheidsbezwaren zijn.
De Illusie van VeiligheidDeze alinea suggereert dat Apple’s cloud-omgeving inherent onveilig is vanwege synchronisatie van gegevens. Wederom negeert dit Apple’s sterke encryptiepraktijken en hun beleid van eind-tot-eind encryptie voor veel van hun diensten. Inhoudsloos en de titel wordt niet gestaafd met feiten. Er is geen illusie: iCloud is veilig.
Transparantie en MachtsstrijdLet wel, doctor_apple begon zijn epistel met 'Laten we de bedenkelijke aspecten van deze campagne blootleggen'. In deze alinea blijkt daar wederom niets van. Apple publiceert transparantierapporten en dat doen Google en Microsoft ook. Fijn, goed om te weten.
Etnische Profilering in de AdvertentieEr wordt weer teruggekomen op de muziek, zie boven. Maar dan volgt 'Immers, ..' en verwacht je dus een logisch verband met de volgende zinnen. Dat is er niet want het gaat vervolgens over informatieverzoeken in het algemeen. Onsamenhangend en een ondoorgrondelijke redenering.
Een Schijnveiligheid en Ideologische StrijdHet stuk creëert een vals dilemma door te suggereren dat gebruikers een ideologie moeten kiezen op basis van hun voorkeur voor technologie. Dit overdrijft de implicaties van technologische keuzes en simplificeert de complexiteit van persoonlijke voorkeuren. Ook hier zie ik niet wat daar bedenkelijk aan is. Normale praktijken van normale bedrijven die geld proberen te verdienen in een markt met concurrenten.
Een andere kijk op Apple ...Ja natuurlijk, haal Gaza en de Palestijnen er ook even bij! Er wordt verwezen naar twee sociale media posts van eenlingen en video’s zonder concrete feiten te presenteren die Apple’s bedrijfspraktijken ondersteunen of weerleggen in dit opzicht. Als er iets bedenkelijk is in dit hele verhaal is het de suggestieve manier van schrijven van doctor_apple. Verder wordt de associatie van Apple met Taboola voor advertentiebeheer als negatief gepresenteerd zonder context of uitleg van de voordelen en redenen achter deze samenwerking. Het is bovendien een wisseling van aanbieder, niets meer dan dat.
Gaat het eigenlijk wel om de DMA?Goeie vraag aan het eind. Nee, daar ging het hele stuk inderdaad niet over. Laat ik hier dan ook maar bij laten en eindigen met het citaat van GeorgeM waar ik me bij aansluit:
Dacht dat we hier wel doorheen keken, maar daar vergis ik me kennelijk in.
Ik begrijp niet dat er lezers zijn die het een goed stuk vonden. Een False Narrative, dat is het. Dat heeft wat mij betreft niets met sfeer op het forum of een persoonlijke aanval te maken. Ik hoop dat ik het hiermee
inhoudelijk heb aangetoond.