
Gaat Apple ook meer exclusieve podcasts krijgen?
Dat Apple lang dominant is geweest op het gebied van podcasts kan je zien aan de naam, het “pod” daarin stamt nog uit de tijd dat de iPod Apple naar grote hoogtes bracht. Hoewel dit woord vaak wordt toegeschreven aan de Nederlandse VJ Adam Curry,
klopt dat niet.
Dit originele betekent ook dat Apple een sterke positie heeft in podcasts, niet voor niets is er
een aparte app voor. Maar in de afgelopen jaren is die positie langzaam maar zeker minder sterk geworden, simpelweg omdat de concurrentie veel harder aan de weg heeft getimmerd. Dat was deze week erg goed te zien door de overstap van Joe Rogan van YouTube naar Spotify, dat vanaf nu exclusief zijn Joe Rogan Experience zal hosten.
Voor het perspectief: zijn kanaal had op YouTube bijna 9 miljoen abonnees, Joe Rogan heeft 6,1 miljoen volgers op Twitter en 9,5 miljoen mensen volgen hem op Instagram.
Exclusiviteit en Apple TV+Maar bij Apple is er ondertussen ook een hernieuwde interesse in podcasts, alleen met een andere insteek: in Cupertino zouden ze dit vooral zien als een manier om
Apple TV+ meer
te promoten. Met dit doel zijn ze op dit moment bij Apple op zoek naar een
executive die shows aankoopt die exclusief voor Apple zijn.
Met andere woorden, beide reuzen in podcasts van dit moment zijn bezig met langzaam maar zeker steeds meer content exclusief te maken.
Het wordt interessant om te zien of Google die trend ook gaat volgen, als dat zo is dan zal het podcast-landschap definitief volledig versplinterd zijn. Jammer, want het was zo’n mooi open formaat. Maar door de enorme vlucht in de afgelopen jaren zat het er al wel lang in dat commerciële belangen steeds meer de overhand zouden gaan krijgen.
#Podcasts #AppleTVPlus #Spotify