
“Facebook maakte Apple indirect zwart” (Upd.)
Als je niet in een hutje op de hei hebt gezeten dan weet je dat Facebook de afgelopen tijd onder vuur ligt. Aanleiding daarvoor was het misbruik van data door Cambridge Analitica voor de presidents-campagne van Donald Trump, sindsdien onder andere voor het lekken van vele miljoenen account-gegevens.
Een nieuw artikel in de The New York Times gooit nog eens een heleboel olie op dat vuur, want daarin is te lezen wat Facebook heeft gedaan als reactie op dit alles, en dat is geen reactie waar je blij van wordt. Volgens het onderzoek van deze krant, gebaseerd op interviews met meer dan 50 huidige en voormalige werknemers, was één van de reacties om Definers Public Affairs in te huren. Dat blijkt een bureau te zijn dat opgestart is door een aantal door de wol geverfde Republikeinen, die geen enkel probleem hebben om als tactiek de aanval te kiezen.
Mark Zuckerberg en Joel Kaplan bij de hoorzitting in de Senaat in aprilDefiners Public AffairsDefiners had inmiddels ook een afdeling in Silicon Valley, geleid door Tim Miller, eerder de woordvoerder voor Jeb Bush, de broer van George W. Bush, die tegelijkertijd met Trump probeerde president van de VS te worden. In een
interview met Recode maakte hij duidelijk wat het methodes van Definers zijn:
Given the “spotlight that is on their industry” the Valley’s biggest brands should invest more to ensure “you have positive content pushed out about your company and negative content that’s being pushed out about your competitor, or regulator, or activist groups or activist investors, that are challenging you.
NTK NetworkKortom, dezelfde tactieken die gebruikt worden in de Amerikaanse politiek: belicht niet alleen jezelf positief, maar maak vooral de ander zwart. Daarvoor heeft Definers een speciaal kanaal:
NTK Network. Dat is geen erg grote site wat betreft de aantallen bezoekers. Maar wel een waarvan de content vaak door andere grote sites wordt opgepikt, zoals bijvoorbeeld
Breitbart, waardoor wat daar op staat toch veel effect heeft.
Nadat Facebook Definers Public Affairs inhuurde sprak Apple’s CEO Tim Cook zich meerdere malen krachtig uit tegen het almaar groeiende verzamelen van persoonlijke data kreeg Apple ook meer aandacht van NTK Network, bijvoorbeeld in
dit artikel.
Nuance Wat daar te lezen is is waar, Apple verdient miljarden doordat Google de standaard-zoekmachine is in Safari, zowel op de Mac als in iOS. Maar dit soort sites zijn er ook niet om onwaarheden te verspreiden, het doel is om maar één ding van de tegenstander uit te lichten, het liefst als hapklare brok, terwijl je tegelijkertijd zoveel mogelijk de nuance uit de discussie haalt.
Dus alleen het feit dat Apple Google voorrang geeft, maar niet erbij vermeldt dat in zowel de Mac als iOS dat aan te passen is, plus alle andere manieren waarop Apple juist geen data van ons verzamelt. En al helemaal niet dat dit eigenlijk in Apple’s nadeel is, bijvoorbeeld omdat het een stuk moeilijker is om een goede stem-assistent te ontwikkelen als je veel minder van je gebruikers weet.
Dit nieuwsbericht is alleen maar een destillatie van het artikel van The New York Times, als het je interesse heeft dan is het lezen van
dat artikel zeker een aanrader.
Update: Dit artikel was nog maar net geschreven toen
naar buiten kwam dat het er op lijkt dat ook Qualcomm contact zou hebben Definers Public Affairs, ook met het doel om Apple in een kwaad daglicht te zetten. Apple en Qualcomm zijn al een tijd verwikkeld in rechtszaken, Apple vindt dat het bedrijf teveel berekent, zowel aan Apple als aan Apple's toeleveranciers. En tot nu toe lijkt het er op dat Apple daar de bovenhand heeft.
Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)