
Is het de verkeerde kant op aan het gaan met de Apple Stores?
Angela Ahrendts zwaaide begin vorige maand af als Senior Vice President of Retail + People bij Apple, zeg maar de baas van de Apple Stores. Inmiddels is ze opgevolgd door Deirdre O’Brien, een oudgediende bij Apple want die werkt daar al
ruim dertig jaar.
Of het met het vertrek van Angela Ahrendts te maken heeft is niet helemaal duidelijk, maar Bloomberg komt nu met
een verhaal waarin met name de service in de Apple Stores er niet erg best afkomt. Daarin lezen we bijvoorbeeld de ervaring van iemand die bijna 20 minuten moesten wachten tot er eindelijk iemand beschikbaar was om een MacBook voor zijn dochter te kopen, maar ook dat werknemers in de Apple Stores op dit moment ook niet blij zijn met hoe het loopt.

Maar we hoeven niet eens Bloomberg te lezen om te weten wat er op dit moment over de Apple Store gedacht wordt, lees bijvoorbeeld de raad hieronder van forumlid MacFrankie, die
gegeven werd voor het geval iemand naar de Apple Store zou willen gaan voor het vervangen van de batterij van een iPhone:
Vergeet niet om een afspraak te maken met de Apple Store, zonder afspraak word je niet als klant behandeld maar als lastpost. Die arrogantie zit er helaas nog steeds in.
Natuurlijk is een vervanging wat anders dan een aankoop, in het eerste geval hoop en verwacht je natuurlijk snel geholpen te worden. Bij reparatie of vervangen van onderdelen is een afspraak maken natuurlijk altijd verstandiger, het probleem zit volgens mij in de arrogantie die ervaren wordt.
Want als je ervaringen van medewerkers in het artikel van Bloomberg leest, dan lijkt het goed mogelijk dat de houding die kennelijk negatief ervaren wordt voortkomt doordat Apple in de afgelopen jaren onder Angela Ahrendts de focus wel erg veel op branding heeft gelegd, terwijl de snelle expansie met zoveel nieuwe Stores zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het personeel onvoldoende zou zijn toegenomen.
Met name de verandering onder Angela Ahrendts waardoor je voor reparaties niet meer meteen in een Apple Store terecht kan, maar eerst een afspraak moet maken, komt niet altijd even prettig over. Daarbij is de werkwijze veel minder persoonlijk geworden, het praatje aan de Genius Bar werd door veel mensen in het verleden als erg prettig ervaren.
Maar er is tegelijkertijd erg veel vertrouwen in Deirdre O’Brien, ook omdat zij het reilen en zeilen in de Apple Stores van voor de periode onder Angela Ahrendts kent. Hopelijk is zij de juiste persoon op de juiste plaats om de Apple Stores weer synoniem te maken met uitstekende service.
Maandelijks trekt MacFreak meer dan 75.000 bezoekers, die hier gemiddeld ruim 4 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; de mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.