
Apple wil graag dat de hele industrie nog groener wordt
Apple is al jaren bezig met heel erg veel investeren in het steeds groener maken van het bedrijf, onder andere door eigen uitstoot van C0
2 eerst te elimineren en ondertussen dit ook steeds meer voor elkaar te krijgen bij het moeilijkste onderdeel: de toeleveranciers .
De inzet van Apple en Tim Cook op dit gebied komt trouwens niet uit de lucht vallen, in een aandeelhoudersvergadering in 2014
maakte hij al overduidelijk dat Apple dit soort investeringen plaatst boven het maken van winst. Dat hij de aandeelhouders daarbij achter zich heeft werd toen ook overduidelijk, maar liefst 97 procent bleek het met hem eens.

Apple wil graag dat de hele industrie nog groener wordt
klik op de afbeeldingen voor een grotere versie
Diezelfde inzet zien we nu ook terug doordat Apple zich heeft
geschaard achter Bill 253, een nieuwe wet in Californië die bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard dollar per jaar verplicht om alle uitstoot van broeikasgassen te rapporteren. Daarbij gaat het om de strengste versie, Scope 3, waarin de toeleveranciers ook meegenomen worden.
Hieronder de vertaling van de brief van Mike Foulkes, Apple’s director of state and local government affairs aan Scott Wiener, een lid van de senaat van Californië, waarin deze de steun van Apple hiervoor uitspreekt:
Tijdens ons hele traject in verband met hetmilieu hebben we het belang van meting en rapportage benadrukt om inzicht te krijgen in onze impact. We zijn een groot voorstander van openbaarmaking van informatie over het klimaat om de transparantie te verbeteren en vooruitgang te boeken in de strijd tegen klimaatverandering.
De afgelopen tien jaar heeft Apple zijn CO2-uitstoot gemodelleerd, gemeten en vrijwillig gerapporteerd, waarbij we hebben geprobeerd om de nauwkeurigheid van onze voetafdruk te verbeteren en onze doelen ambitieuzer te maken. De inspanningen die we in de loop der jaren hebben geleverd, zijn vastgelegd in een uitgebreid milieujaarverslag. Daarin vind je een overzicht van onze milieu-inspanningen, waaronder onze inspanningen om onze CO2-voetafdruk te verkleinen, strategieën om onze impact op het klimaat aan te pakken en de voortgang die we hebben geboekt op weg naar ons doel van CO2-neutraliteit.
Om nauwkeurigheid en transparantie te garanderen, zijn wij ervan overtuigd dat de koolstofemissies van bedrijven ook hun scope 3 emissies moeten omvatten. Hoewel deze emissies moeilijk te meten kunnen zijn, zijn ze essentieel voor het begrijpen van de volledige impact van een bedrijf op het klimaat.
We erkennen dat er inherente onzekerheid is aan het modelleren van koolstofemissies, voornamelijk als gevolg van gegevensbeperkingen. Met name Scope 3-emissies vereisen gefundeerde aannames en complexe modellering. Wij zijn echter van mening dat onze rapporten aantonen dat het haalbaar is om alle drie de emissiebereiken redelijk te modelleren, meten en rapporteren, inclusief scope 3 emissies, die het overgrote deel van de CO2-voetafdruk van de meeste bedrijven vertegenwoordigen en daarom van cruciaal belang zijn om op te nemen.
In het verleden is al gebleken dat wetten die in Californië worden aangenomen serieus genomen worden door de industrie. Logisch, als Californië een land was dan zou het
de vijfde economie ter wereld zijn.

Apple wil graag dat de hele industrie nog groener wordt
Mocht je de brief liever in het Engels lezen, hieronder de originele tekst:
Throughout our environmental journey, we’ve emphasized the importance of measurement and reporting to help us understand our impact. We’re strongly supportive of climate disclosures to improve transparency and drive progress in the fight against climate change, and we’re grateful for your leadership to drive comprehensive emissions disclosure.
For the last decade, Apple has modeled, measured, and voluntarily reported our carbon emissions, working to improve the accuracy of our footprint and raise the ambition of our goals. Our efforts over the years appear in a comprehensive annual environmental report that outlines our environmental efforts, including our work to reduce our carbon footprint, strategies to address our climate impact, and progress towards reaching our carbon neutrality goal.
To ensure accuracy and transparency, we strongly believe that companies’ carbon emissions disclosures should include their scope 3 emissions. While these emissions can be challenging to measure, they are essential to understanding the full range of a company’s climate impacts.
We acknowledge that there is inherent uncertainty in modeling carbon emissions, primarily due to data limitations. Scope 3 emissions, in particular, involve making educated assumptions and complex modeling. We believe, however, that our reports attest to the feasibility of reasonably modeling, measuring and reporting on all three scopes of emissions, including scope 3 emissions, which represent the overwhelming majority of most companies’ carbon footprint and are therefore critical to include.
#Milieu