geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Intel_Logo.jpg
Intel: nieuwe Lunar Lake-chips ‘snelste ingebouwde GPU in de industrie’
Apple's overstap in 2020 naar de eigen M-chips kwam niet alleen door de wens de belangrijkste componenten in eigen hand te houden, de ontwikkelingen bij Intel waren ook een belangrijk onderdeel. Keer op keer werd door Intel van alles beloofd, maar de werkelijkheid klopte niet met die beloftes.

Sindsdien lijken ze bij Intel ook wakker geschud, de nieuwe chips van dit bedrijf zouden op zijn minst de concurrentie met Apple kunnen aangaan.


Volgens Intel zijn de nieuwe Lunar Lake chips de meest efficiënte x86-processors ooit, ze zouden zijn gebouwd “zonder compromissen”. Intel claimt dat de p-core in de Lunar Lake chip de “snelste CPU-kern van alle processors in een dunne en lichte laptop” is en dat de Xe2 grafische architectuur de “snelste ingebouwde GPU in de industrie” is.

Er zouden bijna 50 games mee getest zijn, waarbij de Lunar Lake-chips 16 procent sneller waren dan AMD-chips en 68 procent sneller dan de chips van Qualcomm. De Lunar Lake-chip heeft vier p-cores (voor maximale rekenkracht) en vier e-cores (die gebruikt worden om de efficiëntie te verhogen). Op het eerste gezicht dus vergelijkbaar met de chips van Apple, en ook hier is het werkgeheugen in de chip verwerkt (en dus niet langer meer apart).

Intel heeft niets losgelaten over een vergelijk met de chips van Apple. Maar de CPU-prestaties van de Qualcomm Snapdragon X Elite liggen niet ver af van de M4-chip, dus de Lunar Lake-chips zouden wel eens sneller kunnen zijn. Daarbij wel één belangrijke kanttekening:  er is maximaal 32 GB werkgeheugen mogelijk, dus Intel heeft geen chips die kunnen concurreren met de Pro en Max chips van Apple, in ieder geval nog niet in de nabije toekomst.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: doctor_apple
De vergelijking met ARM (Qualcomm) in dit geval is niet geheel eerlijk, daar de meeste Games in een x86 emulatie modus draaien. Er zijn praktisch geen Games voor ARM op Windows  :confused: ...

Hierin zijn vele software-huizen toch best lui zou ik zeggen. Sterker nog, ik denk dat het porteren van de Games naar Qualcomm de stap naar het porteren van de Games naar macOS, weliswaar een kleine stap - maar toch een stapje, dichterbij brengt. Windows kent geen Metal of andere macOS eigen bibliotheken, maar het omzetten van games van x86 naar ARM zou de stap kleiner maken naar een Mac Port. ARM = ARM in de KERN, met natuurlijk platform-eigen aanpassingen.

Overigens zijn het mooie prestaties voor de dinosaurus van de Chip-industrie, maar de voorsprong op AMD? Denk dat dit niet lang stand houdt. Maar we zullen zien 🤔

Wat ik wel interessant vindt om eens uit te zoeken, hoe hebben ze de X86 architectuur zo efficient gekregen, want dat druist eigenlijk tegen alles in wat ik van X86 platform weet 🤣, dus de interesse is gewekt.

Verder denk ik dat Apple (voorlopig) nog zeker een voorsprong houdt, al is het omwille de ervaringsjaren die het heeft met inmiddels verkochte apparatuur op basis van Apple Silicon.

Maar zoals een tijd terug voorspeld: het is een kwestie van tijd voordat de concurrentie op een vergelijkbaar niveau zal zitten qua performance. Wat me alleen wat zorgen baart is de AI-hype en de focus op NPU alsmede opgedrongen LLM verwerking. Zou graag opties willen hebben waarbij ik dergelijke functies kan uitschakelen of volledig van mijn (software) systeem kan verwijderen.

Bij de buren is de nodige ophef over het periodiek maken van screenshots in een TimeMachine variant, maar dan door Redmond.

Opaatje in de Chip Industrie heeft ons allen even (kort) wakker geschud, wie weet komt er een revival, betwijfel het (iets met Imago), maar zeker geen slechte prestaties. Nu zien hoe het zich verhoudt in het veld.

geplaatst door: GeorgeM
Bij de buren is de nodige ophef over het periodiek maken van screenshots in een TimeMachine variant, maar dan door Redmond.
Onder die zin zit een van de grootste misstappen van Microsoft uit de laatste decennia, want Copilot+ Recall was een onwaarschijnlijke ramp (in de verleden tijd geschreven, want bij MS zijn ze hard bezig om die ramp te neutraliseren, dus voor nu even het voordeel van de twijfel).