
Na responsive websites nu ook variabele lettertypes
De afgelopen jaren werd duidelijk hoe belangrijk
responsive design is geworden bij websites. Met een almaar toenemende hoeveelheid van verschillende schermgroottes door de toename van mobiel, denk bijvoorbeeld aan smartphones en tablets, is het voor website-design steeds belangrijker om te zorgen dat sites op al die schermen goed bruikbaar zijn.
Eén van de dingen die niet altijd even prettig werken in een responsive layout is dat letters niet schaalbaar zijn. Maar er is goed nieuws, Adobe wil daar nu wat aan doen. Het bedrijf heeft tijdens de ATypI conferentie in Warschau variabele fonts
geïntroduceerd, een techniek waarbij lettertypes mee kunnen schalen.
Hieronder een voorbeeld van een lettertype dat gemaakt is met deze techniek van de Nederlandse lettertype-ontwerper
Erik van Blokland.

In het verleden heeft Adobe dit all eens geprobeerd met
Multiple master fonts. Dat is toen geen groot succes geworden, die werden uiteindelijk opgevolgd door True Type Fonts.
Maar dit keer ondersteunen een aantal andere grote tech-bedrijven deze aanpak, onder andere Apple, Google en Microsoft. De kans lijkt dan ook veel groter dat dit een nieuwe standaard zou kunnen gaan worden, vooral als ontwerpers er ook brood in zien en er de komende tijd veel meer van dit soort lettertypes gaan komen.