
iOS 14.5 laat zien dat bijna niemand gevolgd wil worden
Voordat iOS 14.5 met App Tracking Transparantie werd uitgebracht werd onderzocht hoeveel mensen het volgen door adverteerders uit wilden zetten, dat bleek toen
minstens tweederde te zijn. Nu het uit is en bij veel mensen in gebruik, is het interessant om te kijken wat de echte cijfers zijn.
Onderzoek van Flurry
laat zien dat die cijfers een stuk hoger liggen. In de VS accepteert maar 4 procent, wereldwijd is het wel wat hoger (12 procent), maar dat betekent nog steeds dat maar liefst 88 procent van de gebruikers hier helemaal geen behoefte aan heeft. Bij Facebook en Instagram (ook van Facebook) maken ze zich er zulke zorgen over dat gebruikers een heel verhaal voorgeschoteld krijgen,
met de vraag of we willen helpen Facebook en Instagram gratis te houden.

iOS 14.5 laat zien dat bijna niemand gevolgd wil worden
links de melding van Facebook, rechts van InstagramFacebook heeft al vaak laten zien dat ze ons graag bang maken, in de praktijk blijkt het altijd weer mee te vallen. Wel paste het bedrijf in 2019 de tekst “Het is gratis (en dat blijft het ook)” op de Nederlandse homepage aan naar “Je kunt dit heel snel en eenvoudig doen”.
Facebooks’s CEO Mark Zuckerberg heeft in 2018 voor de Amerikaanse Senaat tijdens een getuigenis trouwens nog gezegd dat er “altijd een vorm van Facebook zal zijn die gratis is”. Maar die uitspraak is waarschijnlijk niet juridisch bindend, en Facebook zou natuurlijk altijd een uitgeklede versie gratis aan kunnen bieden, terwijl er voor de volledige versie betaald moet worden.
De grotere vraag is waarschijnlijk of dit erg is. Als Facebook echt teveel geld mis gaat lopen, wat nog maar de vraag is, dan zou er weer ruimte kunnen komen voor concurrentie. En dat lijkt ook een veel betere situatie.
#iOS #Facebook #Instagram