
Scherm sommige M1 MacBooks kapot zonder duidelijke aanleiding (Upd.)
Dat de M1 Mac een doorslaand succes is weten we al, de recente kwartaalcijfers lieten dat ook nog eens
overduidelijk zien. Maar er is ook een aantal mensen die ’s avonds hun M1
MacBook Air of
13-inch MacBook Pro dichtklappen, waarna de volgende ochtend het scherm gebroken blijkt te zijn.
Verhalen over deze nachtmerrie zijn
te vinden op Apple’s eigen Support Communities en
in dit draadje op Reddit. Bij sommige mensen gaat het om een duidelijk zichtbare barst (of barsten) in het glas, anderen hebben bijvoorbeeld een zwart scherm wat alleen nog maar op sommige lijnen beeld weergeeft. Van dat laatste kan je een voorbeeld zien in de video hieronder.
In de verhalen waar hierboven naar gelinkt wordt is te lezen dat dit door Apple (nog?) niet als een structureel probleem is aangemerkt. Dat betekent dat de gebruiker zelf voor de reparatie moet betalen, reken op een paar honderd euro.
Omdat het niet als structureel probleem is aangemerkt door Apple is het natuurlijk ook nog niet te vinden op
de pagina met alle serviceprogramma’s van Apple zelf.

Scherm sommige M1 MacBooks kapot zonder duidelijke aanleiding (Upd.)
Overkomt dit jou en laat je jouw MacBook Air of MacBook Pro repareren, bewaar dan vooral de factuur van die reparatie. Mocht Apple op een later moment hier wel een serviceprogramma voor opstarten, dan worden normaal gesproken ook de kosten die eerder gemaakt zijn voor dezelfde reparatie vergoed.
Verder is het natuurlijk altijd een goed idee om je MacBook Air of MacBook Pro goed schoon te houden, het is ook mogelijk dat deze beschadigingen zijn ontstaan doordat er toch wat tussen het scherm en het toetsenbord zat. Bij Apple sluiten die twee altijd erg strak op elkaar aan, iets ertussen kan dus desastreuze gevolgen hebben.
Update: inmiddels lopen er
twee rechtszaken hierover, die beide proberen ‘class action’-status te krijgen. Mocht een van de zaken die status krijgen dan kunnen meer mensen zich daarbij aansluiten.
#MacBookAir #MacBookPro