Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 13:04   
geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Apple-Car-icoon.jpg
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
Terwijl er bij Apple hard wordt doorgewerkt aan de Apple Car zitten de andere fabrikanten natuurlijk ook niet stil en bij Tesla wordt hard gewerkt aan de opvolgers van Model S en Model X. Het lijkt er op dat dit de 100D en de P100D (mogelijk codenamen) gaan worden.

Het meest opvallend daaraan is de toename van het vermogen van de accu van deze auto's. Want waar de huidige Tesla's na een kleine 450 kilometer weer aan de laadpaal moeten zouden deze modellen ruim 600 kilometer kunnen gaan halen (380 mijl). Als dit klopt dan is dat een toename van een slordige vijftig procent.

Dat is nog een eind van de actieradius tussen de 1.000 en 1.500 kilometer die je met 'normale' auto's kan halen, maar het laat goed zien dat de ontwikkeling in dit veld op dit moment snel gaat. Mocht Apple inderdaad met een Apple Car op de markt gaan komen, dan ligt het voor de hand dat die dan ook minstens deze actieradius zal gaan halen, en waarschijnlijk meer.

Wie weet is dat ook het moment dat elektrische auto's op grote schaal door gaan breken, Apple brengt tenslotte zelden iets uit als de markt er nog niet echt rijp voor is.



Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 13:11    reactie #1
geplaatst door: slechtkwast
Welke auto heeft een actieradius van 15.000 km?  :happy:
Weg met de overheid weg met de mensheid.
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 15:21    reactie #2
geplaatst door: rgfoto
Volvo V70 Tdi uit 1999 waar ik nog steeds mee rij doet gemiddeld 1050km
op 1 tank
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.
http://www.glastrafoto.nl
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 16:28    reactie #3
geplaatst door: Photocell
Mijn Peugeot 508 SW 1.6 diesel haalt 1400 km met een tank, maar hier gaat dan ook ruim 70 liter in.  :biggrin:
Teveel om hier op te noemen
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 16:58    reactie #4
geplaatst door: Kiiruna
Dat is wel een heel slordige 50%, beter gezegd 33%, een toename door nog meer zware accu's te plaatsen, geen nieuwe techniek dus en door meer accu's, meer gewicht, dus meer bandenslijtage en toename van fijnstof. Elektrische auto's is niet zo'n verschrikkelijk nieuwe techniek en niet zo bijzonder duurzaam zolang de elektriciteit niet duurzaam wordt opgewekt. Het zijn zware lompe dingen die niet duurzaam geproduceerd worden, energie slurpen en veel fijnstof veroorzaken.
MacBook Pro 14 inch - Apple M1 Pro - 16 GB - iPhone SE 1e gen. - 32 GB - Apple Watch series 7
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 17:47    reactie #5
geplaatst door: Pieterr
Ja die actieradius gaat nog flink toenemen de komende jaren. Wie geinteresseerd is in dit onderwerp kan ik deze blog aanraden.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
15 augustus 2016 - 23:30    reactie #6
geplaatst door: MacFrankie
Actieradius is belangrijk, maar laadtijd minstens zo belangrijk!

Als ik na 1400 km moet tanken, dan kost het vullen van de tank met 70 tot 75 liter diesel ongeveer 5 minuten. Dat zie ik met elektrische auto's nog lang niet gebeuren, zo snel laden!

Oftewel: 100% elektrische auto's zijn niet geschikt om mee op vakantie te gaan. Ze zijn alleen te gebruiken als tweede auto / woon-werk-auto.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
16 augustus 2016 - 00:32    reactie #7
geplaatst door: Borgmonster
Vandaar dat ik erg blij ben met onze C350e plug-in hybride. Geen al te zwaar accupakket, emissievrij rijden in de stad en een goede actieradius om het land door te kunnen rijden.
Plus het grote voordeel dat de benzine binnen enkele minuten getankt en afgerekend is. De stroom kan (theoretisch en deels) door onze zonnepanelen worden geleverd.
Hiermee rijd ik schoon in de stad waar de afstanden tot ik weer thuis ben vrijwel altijd binnen de actieradius van de accu's liggen.
iMac 21.5" | 3.06 GHz | 1 TB | 4 GB| Magic Mouse - iPod nano 16Gb 5e gen. Quidquid latine dictum sit, altum viditur -  MacBook Pro 17" SSD - MacBook Pro 13" - iPhone 6S - iPhone 11 Pro
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
16 augustus 2016 - 09:42    reactie #8
geplaatst door: VwVanFan
1100km met VW T5GP op 80ltr diesel.

 :happy:
Vorig  jaar hebben we aan een test gedaan met Nissan E-200,volledig elektrisch.
Test werd door de gemeente,Nissan dealer en een ministerie betaald.
Nissan reed perfect,snel,luxe etc,maar de actie radius was maar 125km.
 :angry:
Dit was dan onbeladen,geen airco of kachel aan etc.
Opladen is ook tijd slurpend.
Kortom,niet geslaagd voor ons doeleind,na 6 maanden weer terug naar dealer.
Er moet zeker op gebied van bedrijfswagens nog veel gebeuren.

 :cool:


Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
16 augustus 2016 - 09:44    reactie #9
geplaatst door: DirtyMay
@ macquintosh :

Een Peugeot 308 THP ( 150 pk - benzine ) uit 2008, laat me 1.000 km rijden met één tank. Ook al is dat op 't dooie gemak, en hoofdzakelijk via autosnelweg, vind ik het een mooie prestatie.
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
16 augustus 2016 - 10:55    reactie #10
geplaatst door: SnowLeopard
@ macquintosh: mijn octavia 1.6TDI Station red het regelmatig om op een tank 1000km te rijden. Tis niet altijd(dat ligt dan wel aan mijn rechtervoet!) Maar als ik me aan de wettelijk toegestane snelheden houd dan is het geen moeilijke taak om het te redden.....
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.......
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
16 augustus 2016 - 15:42    reactie #11
geplaatst door: Sypie
Citaat
Volvo V70 Tdi uit 1999 waar ik nog steeds mee rij doet gemiddeld 1050km
op 1 tank

Hier zit een kleine typo in. Deze auto rijdt niet 1050km op een tank. Deze auto rijdt als een tank, net iets anders.
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
16 augustus 2016 - 20:14    reactie #12
geplaatst door: iPascal
Met mijn Alfa 156 GTA makkelijk 400KM op een volle tank   :biggrin:
Onderschrift buiten gebruik.
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
17 augustus 2016 - 13:14    reactie #13
geplaatst door: orange
Citaat
Dat is nog een eind van de radius tussen de 1.000 en 1.500 kilometer die je met 'normale' auto's kan halen...

Een eind van de afstand die je met sommige auto's kunt halen. Ik denk dat de haalbare afstand van de meeste auto's een flink eind lager ligt.

Het gebruik van het woord radius in deze context is trouwens niet juist. Actieradius is het woord wat bij de af te leggen afstand van een voertuig hoort.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
17 augustus 2016 - 20:50    reactie #14
geplaatst door: MacFrankie
De actieradius van veel dieselauto's is meer dan 1000 km. Diesel is standaard voor zakelijke rijders en anderen die veel kilometers maken.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
17 augustus 2016 - 22:15    reactie #15
geplaatst door: orange
Aangezien er toch meer Nederlanders NIET dan wel zakelijk rijden, is dat precies wat ik zeg.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
18 augustus 2016 - 07:46    reactie #16
geplaatst door: MacFrankie
Ik noemde de zakelijke markt, omdat daar de meeste elektrische rijders zitten. Elektrische auto's zijn veel te duur voor de particuliere markt.

Particulieren die veel rijden, rijden ook vaak diesel. En benzine auto's rijden minimaal 500 km op een tank (grote benzine slurpers en stadsautootjes met een kleine tank), maar vaak gaat de actieradius wel richting de 1000 km.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
18 augustus 2016 - 09:47    reactie #17
geplaatst door: orange
In Nederland is de startprijs van een elektrische auto ongeveer 22.000 euro. Dat is niet véél te duur. Maar oké, een vergelijkbare benzineauto kost 10.000 euro minder.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
18 augustus 2016 - 13:51    reactie #18
geplaatst door: MacFrankie
Precies. Elektrisch rijden is voorbehouden aan rijke mensen en aan leaserijders, voor wie vooral de bijtelling en niet de aanschafprijs van belang is.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
19 augustus 2016 - 16:10    reactie #19
geplaatst door: Robert
Het woord "radius" is vervangen door "actieradius", dat was inderdaad wat bedoeld werd.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
20 augustus 2016 - 08:49    reactie #20
geplaatst door: GeorgeM
Er was ooit sprake van elektrische auto's met vier (kleine) motoren in de wielen, misschien dat daar nog een grote stap gezet kan worden?
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
21 augustus 2016 - 08:03    reactie #21
geplaatst door: MacFrankie
Die zijn er al, met 2 of 4 motoren...

Elektrische auto's hebben geen centrale motor met een assen distributie systeem, dat is voor verbrandingsmotoren.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
21 augustus 2016 - 09:24    reactie #22
geplaatst door: orange
Niet persé. Tesla gebruikt bijvoorbeeld gewoon maximaal één motor per as. In een vrij conventionele opstelling dus.

B.t.w.: maakt het voor je actieradius weinig uit of je 1, 2 of 4 motoren gebruikt. Het vermogen moet toch gevoed worden door die batterijen. En meer motors toevoegen betekent daarom ook niet dat je per definitie efficiënter daarmee om kunt gaan.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
Actieradius elektrische auto's neemt nu snel toe
21 augustus 2016 - 18:55    reactie #23
geplaatst door: MacFrankie
Extra motoren betekent minder transport van beweging, de rotatie is daar waar hij moet zijn.

Aandrijving op 1 as is de achteras. Je houdt dan noodzakelijke dingen als sperdifferentieel. Daar kun je van verlost zijn als je elektrisch rijdt.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
"One experiment is worth a thousand expert opinions."