geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/MacBookPro13inch2016-icoon.jpg
Serviceprogramma achtergrondverlichting 13-inch MBP verlengd
In mei 2019 startte Apple een serviceprogramma op voor problemen met de achtergrondverlichting van sommige 13-inch MacBook Pro-beeldschermen. Daarbij ging het om onderbroken licht aan de onderkant, of achtergrond verlichting die helemaal niet meer werkt.

Dit effect kreeg de bijnaam ‘stagelicht’ mee, omdat het lijkt op de manier waarop vroeger mensen op het toneel uitgelicht werden: met een aantal lampjes vooraan op de grond (ook wel voetlicht genoemd). Volgens Apple gaat het om een relatief kleine groep die er last van heeft, en dit serviceprogramma geldt alleen voor 13-inch MacBook Pro modellen die tussen oktober 2016 en februari 2018 verkocht werden.


Daarbij maakt het model niet uit, het geldt dus zowel voor de uitvoering met vier Thunderbolt 3-poorten en Touch Bar als die met twee Thunderbolt 3-poorten zonder diezelfde Touch Bar.

Alle informatie over dit serviceprogramma is te vinden op deze pagina, waarbij ook te lezen is dat dit programma vanaf nu geldt tot vijf jaar na de originele aankoopdatum (dat was eerst vier jaar).

Citaat
Aanvullende informatie
Dit wereldwijde programma van Apple houdt niet in dat de standaardgarantiedekking op uw MacBook Pro wordt verlengd.

Als u van mening bent dat dit probleem zich op uw MacBook Pro heeft voorgedaan en u hebt betaald voor reparatie van het beeldscherm, kunt u contact opnemen met Apple om terugbetaling te vragen.

Het programma geldt voor de in aanmerking komende MacBook Pro-modellen gedurende vijf jaar na de eerste detailhandelverkoop van het apparaat of drie jaar na de begindatum van dit programma, waarbij de periode met de langste dekking geldt.

Geld terug

Mocht je hier al last van hebben gehad en de reparatie zelf al hebben betaald, onderaan dezelfde pagina vind je een link om met Apple hierover contact op te nemen. Als bij Apple vastgesteld wordt dat het inderdaad om dit probleem ging, dan zullen de kosten voor de reparatie aan je terugbetaald worden. In dit geval lijkt dat extra belangrijk omdat het nogal lang heeft geduurd voordat Apple hiervoor een programma heeft opgestart.

Serviceprogramma's

Het opstarten van zo’n programma doet Apple in de regel alleen maar als de groep die er last van heeft groot genoeg is . Als jij een probleem hebt wat niet onder welk programma van Apple dan ook valt blijft het toch altijd de moeite om dat bij Apple zelf te melden. Alleen op die manier krijgt Apple genoeg meldingen binnen waardoor dit soort programma’s uiteindelijk opgestart worden.

Alle op dit moment bestaande serviceprogramma’s van Apple zijn altijd te vinden op deze pagina.



 #MacBookPro
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.