Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
geplaatst: 22 mei 2019 - 12:32
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/MacBookPro13inch2016-icoon.jpg
Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
Naast de uitbreiding van het serviceprogramma voor vlinder-toetsenborden is er door Apple een compleet nieuw programma opgezet voor het zogenaamde ‘stage light’ effect voor 13-inch MacBook Pro modellen die tussen oktober 2016 en februari 2018 verkocht zijn.

Stage light betekent toneellicht, en dat is precies wat er in de gevallen waarbij dit voorkomt te zien is. Net zoals vroeger een toneel verlicht werd - met een heleboel lampjes vanaf de vloer aan de voorkant - krijg je dan op je MacBook een vergelijkbare lichtverdeling te zien. Wil je precies zien hoe dat er uitziet, kijk dan even naar de video hieronder. Dit is trouwens niet het enige euvel wat nu door Apple gedekt wordt, ook de gevallen waarbij het scherm helemaal is uitgevallen kunnen onder dit serviceprogramma vallen.


Voor dit nieuwe serviceprogramma kan je op deze pagina terecht, waarna je links even voor jouw land of regio moet kiezen. Het programma geldt tot vier jaar na de originele aankoopdatum en voor alle modellen MacBook Pro die werden verkocht tussen oktober 2016 en februari 2018, dus zowel de modellen met twee als die met vier Thunderbolt aansluitingen..

Geld terug

Mocht je hier al last van hebben gehad en de reparatie zelf al hebben betaald, onderaan dezelfde pagina vind je een link om met Apple hierover contact op te nemen. Als bij Apple vastgesteld wordt dat het inderdaad om dit probleem ging, dan zullen de kosten voor de reparatie aan je terugbetaald worden. In dit geval lijkt dat extra belangrijk omdat het nogal lang heeft geduurd voordat Apple hiervoor een programma heeft opgestart.

Serviceprogramma's

Het opstarten van zo’n programma doet Apple in de regel alleen maar als de groep die er last van heeft groot genoeg is . Als jij een probleem hebt wat niet onder welk programma van Apple dan ook valt blijft het toch altijd de moeite om dat bij Apple zelf te melden. Alleen op die manier krijgt Apple genoeg meldingen binnen waardoor dit soort programma’s uiteindelijk opgestart worden.

Alle op dit moment bestaande serviceprogramma’s van Apple zijn altijd te vinden op deze pagina.



Maandelijks trekt MacFreak meer dan 75.000 bezoekers, die hier gemiddeld ruim 4 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; de mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.
geplaatst door: Robert
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #1 geplaatst: 22 mei 2019 - 18:10
Gaat lekker zo. Moet Apple zich toch eens niet achter de oren krabben met de vraag of de kwaliteitscontrole niet omhoog moet. Ze hebben een pot met € 200 miljard, daar moet toch een fatsoenlijk kwaliteitscontroleprogramma mee opgezet kunnen worden? Deze reparatieprogramma's kosten ook bakken met geld, en wat dacht je van de imagoschade. Liever minder frequent een hardwareupdate maar spul wat doet dat het moet doen.
geplaatst door: Dhr JW Twel
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #2 geplaatst: 22 mei 2019 - 18:50
Die kwaliteitscontrole omhoog betekent hogere kosten en dus waarschijnlijk hogere prijzen. Daar zit ik in ieder geval niet op te wachten.

Fouten in hardware zijn altijd voorgekomen, zolang de percentages daarvan laag blijven en Apple er goed mee om gaat heb ik er geen probleem mee.

Mijn kritiek is dan ook vooral dat het nogal lang heeft geduurd voordat dit programma werd opgestart, ik vind het veel belangrijker om je klanten niet zo lang in de kou te laten staan als er iets verkeerd blijkt.
geplaatst door: GeorgeM
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #3 geplaatst: 22 mei 2019 - 22:04
Citaat
Mijn kritiek is dan ook vooral dat het nogal lang heeft geduurd voordat dit programma werd opgestart, ik vind het veel belangrijker om je klanten niet zo lang in de kou te laten staan als er iets verkeerd blijkt.

Precies. Er moet al héle slechte pers komen of (worden gedreigd met) een zgn. "class action lawsuit", willen ze eens in actie schieten.

Daarvoor liefst nog een jaartje of 3 de zaken minimaliseren. Of de scope van de factory recall zodanig beperken in tijd of reeks serienummers dat er altijd nog gedupeerden zijn.
En dat is al héél erg lang zo (ik denk zo aan de beruchte iMac G5s met de rotte condensatoren-ik heb er zo 3-, het nog steeds niet opgehelderde dataverlies bij sommige WD schijven door DiscoveryD, etc.)

Ik ben nog steeds uiterst Apple fanaat, maar bv. op mijn werk merk ik dat er steeds meer stemmen opgaan om over te stappen. En dat ik als snob wordt versleten, zelfs in de AV sector zeg!

De imagoschade is dus enorm!

Nu wil ik er wél bij zeggen dat Apple steeds coulanter lijkt in uitgebreide reparatieprogramma's de laatste tijd.
geplaatst door: HEXDIY
If it ain't broke, don't fix it!
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #4 geplaatst: 23 mei 2019 - 21:12
Precies. Er moet al héle slechte pers komen of (worden gedreigd met) een zgn. "class action lawsuit", willen ze eens in actie schieten.

En reparateurs als Louis Rossmann moeten hun vinger op de zere plek leggen.
Onderstaande video publiceerde hij gisteren.




Laatst bewerkt op: 23 mei 2019 - 21:41 door boni
geplaatst door: boni
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #5 geplaatst: 26 mei 2019 - 11:49
Ach ja, Apple ...

... verlijmen en solderen van alle onderdelen is inmiddels gemeengoed ... Apple was de aanstichter zo ongeveer in PC land ... Nu volgt de rest. Maar (gelukkig) niet allemaal en zeker niet tot het niveau van Apple.

Duurzaam? Niets, nada. Maar alles heeft te maken met beeldvorming ... Even gericht op enkel Nederland: we kopen electriciteit en gascertificaten uit het buitenland, verpakken zelfs onze komkommers en paprika's om vervolgens zonder blikken of blozen te stellen dat als we het niet zouden doen dit slecht voor het milieu is in verband met verspilling (voor de minder wakkeren: een komkommer is biologisch afbreekbaar, plastic is dat niet). Grootgrutters waar zo ongeveer alles op de versafdeling in plastic of karton zit ...

... Helemaal iPhone minded is en Apple Hardware "de bom" is ... Zeker de Mac is praktisch niet meer te repareren en verworden tot een wegwerpmachine. Maar ook hier zijn we weer meester in het "uitleggen".

- "Apple gaat langer mee".
# Fout, GING langer mee. Vroeger kon je het geheugen, de HDD/SSD vervangen en meerdere componenten. Ook was het dusdanig van opzet dat er onderdelen vervangen konden worden met behulp van een schroevendraaier. Nu is alles ongeveer verlijmd en op het moederbord vastgesoldeerd. Te weinig geheugen? Gooi je machine maar weg. Te weinig SSD ruimte? Ga maar met USB-C sticks werken ... Ach, gut ... Het beeldschermkapeltje is kappot. Sja, omwille van het ontwerp kan dit betekenen hele monitor eenheid vervangen. Erg duurzaam

- "Apple maakt top kwaliteit machines"
# Ehm, jazeker. Het ziet er allemaal top-notch uit. Maar Apple heeft het Mercedes Millenium Syndroom (zoals ik vaker schreef). Apple had zeker begin dit millenium vreselijke kwaliteitsproblemen en maakte zijn beloftes zelfs in de S-klasse niet waar. Op een gegeven moment was de pijn toch redelijk voelbaar ... Ook omdat het aantal "fixes in de garage" op een gegeven moment toch best significant te noemen was (lees: verbeteringen die af fabriek op kosten van leverancier gedaan moesten worden, van firmware updates tot kleine verbeteringen als scharnieren of andere zaken die vervangen moesten worden).

- "Apple heeft een prima reperatieprogramma"
# Als dat de maatstaf is voor kwaliteit dan wel. Ik zie het inmiddels als pure noodzaak en eigenlijk schaamteloos uitpersen van de eigen gelederen. En wel hierom: alle fabrikanten maken wel eens slechte machines, maar ik krijg bij de meeste zakelijke computers behoorlijk uitgebreide garantie. Bij sommigen zit dat in de prijs (Lenovo), bij anderen moet ik het erbij kopen (Dell). Maar reperatie/extended warranty programs?

Mijn hemel, de laatste versies hebben een hele riks aan "extended repair program" ... En dan komt Apple met een nieuw apparaat ... De nieuwe 2019 MacBook. Geluiden waren dat het een nieuw toetsenbord zou zijn ...

... En wat lees ik vervolgens op de Apple Extended Warranty Programma website ...

https://www.apple.com/support/keyboard-service-program-for-mac-notebooks/

De 2019 MacBook Pro ...

Hoe kun je nu met een schoon geweten machines introduceren in 2019 die eigenlijk gebruik maken van hetzelfde mechanisme dat reeds 3 jaar lang onderwerp van discussie (en ergernis) is ...

En daarnaast het hele reperatieprogramma van Apple schiet volgens mij echt het doel voorbij. Men rekent absurd hoge bedragen, zie dit filmpje:



Ik nodig iedere MacFreak om het filmpje eens van begin tot eind te bekijken. Apple's handelswijze vind ik verre van gezond. Slecht voor het milieu, bijzonder slecht voor de klant en getuige niet van respect voor haar klanten ...

Gelet op het feit dat Apple alsmaar agressiever wordt in de juridische rechtsgang, waarbij elk gebruik van de naam van het fruit (zelf bij ondernemingen die volledig in een andere branche zitten) tegengaat en soms kleine bedrijven in Europe en daarbuiten aanklaagt voor het (vermeende) "misbruik" ... Heb ik onlangs mijzelf betrapt op een geheel nieuw sentiment: waarschijnlijk heeft Apple gewoon een paar dikke afstraffingen nodig voordat het (de klant) weer gaat begrijpen ...

Kortom, ik zou het helemaal niet erg vinden als komende jaren Apple gecumuleerd aan rechtszaken (class action suits) en boetes een kleine 20 miljard kwijt raakt ... Mogelijk zullen ze door de financiele gevolgen te voelen weer eens beginnen na te denken over waar ze staan, hoe ze daar gekomen zijn (trouwe klanten). Immers, je weet past wat je mist ... als het er niet meer is ... Geld zowel voor klanten als vermogen voor een onderneming ...

Kortom, terug on-topic: ik vind de vele serviceprogramma's enkel een onderbouwing van het argument dat Apple's kwaliteit (reeds enkele jaren) tanende is.

Hopen op verandering heeft steeds meer weg van het hopen op een plotsklaps heengaan van Tim Cook of een wonder ... Ben namelijk niet van mening dat de beste man, noch Apple's hoofddesigner Jonathan Ive, de onderneming erg goed doen.

Jonathan Ive heb ik zeker de nodige waardering, maar ook briljante geesten kunnen een mindere periode in hun leven hebben of ... gewoon ... een beetje op zijn ... mogelijk zelfs de aansluiting met het publiek (of klant) beginnen te verliezen ...

Ik ben inmiddels van mening dat Hopen weinig zin heeft, klagen des te meer en de rechtsgang (helaas) het enige middel zal zijn om Apple weer tot bezinning te brengen. Op een ander mechanisme na: de grote klap die Apple dreigt te hebben van de handelsoorlog met China.

Het is overduidelijk dat er te veel lucht zit in de Ballon die Apple heeft. Volgens mij zijn ze iets te groot geworden, een maatje kleiner zou Apple (vermoed ik) heel goed kunnen doen.

De Mac in zijn meest pure vorm, te weten de computer en OS vind ik nog steeds ongeëvenaard, maar krijgt ondanks de vele beloftes van Apple volgens mij niet de liefde die deze verdient.

 :confused:
geplaatst door: doctor_apple
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #6 geplaatst: 26 mei 2019 - 12:37
Heftige berichten hoor... En er lijkt zich nog een ander integriteits-debacle aan te dienen.
geplaatst door: Max Gaav
Sow a thought, reap an action ; Sow an act, reap a habit
Sow a habit, reap a character ; Sow a character, reap a destiny
antw: Nieuw serviceprogramma voor 13-inch MacBook Pro
reactie #7 geplaatst: 26 mei 2019 - 13:06
Jonathan Ive heb ik zeker de nodige waardering, maar ook briljante geesten kunnen een mindere periode in hun leven hebben of ... gewoon ... een beetje op zijn ... mogelijk zelfs de aansluiting met het publiek (of klant) beginnen te verliezen ...

Met je eens. Toen ik de huidige generatie MacBook Pro voor het eerst voorgesteld zag worden dacht ik meteen: "hier komen problemen van. Deze keer is de grens van de vorm boven functie design-keuze overschreden, dit gaat zich tegen hen keren".