
Laurene Powell Jobs wil meer investeren in journalistiek
We hebben een probleem als uit de duim gezogen ‘nieuws’ de aanduiding ‘fake news’ krijgt, terwijl dat ook geldt voor nieuws waarvan sommigen vinden dat het ‘gekleurd’ is. Dat zorgt ervoor dat journalistiek minder vertrouwd wordt, terwijl dat de enige macht is die ons goed over ‘de macht’ kan informeren.
Het belang van goede journalistiek lijkt dan ook alleen maar toe te nemen, en dat is iets wat kennelijk Laurene Powell Jobs (de weduwe van Steve Jobs) ook
ziet. Haar organisatie, het
Emerson Collective, is een non-profit die zich niet alleen inzet voor educatie, het milieu, vernieuwingen op het gebied van immigratie maar media een journalistiek steunt. Zo steunt het Emerson Collective onder andere
Axios Media en nam het in juli 2017 een meerderheidsbelang in
The Atlantic.

Laurene Powell Jobs wil meer investeren in journalistiek
Omdat Laurene Powell Jobs ook één van de rijkste vrouwen ter wereld is, haar vermogen wordt geschat op 19 miljard dollar, heeft ze ook wel wat geld om hierin te investeren. Dat ze dit erg belangrijk vindt kwam duidelijk naar voren, net zoals haar zorgen over de manier waarop de huidige president van de VS keer op keer de media aanvalt:
It's right out of a dictator's playbook. And, it's working. If you look at polls about the degree to which people trust any news source and even credible fact-checking organizations -- it's at an all time low.
Daardoor maakt ze zich zorgen over de staat van de grootste democratie van de wereld:
The lack of ability for people to actually find relevant local news is putting our democracy at risk, putting our ability to converse with each other at risk, putting our ability to understand each other at risk.
Laurene Powell Jobs is trouwens niet de enige met geld uit de tech-industrie die het belang van de journalistiek ziet, en bereid is daarin te investeren. Zo nam Jeff Bezos, de CEO van Amazon, eerder
The Washington Post over en Time Magazine alweer een tijdje in handen van Marc Benioff, de CEO van
Salesforce.
Maandelijks trekt MacFreak meer dan 60.000 mensen die hier gemiddeld 5 minuten zijn. Als je die allemaal wilt bereiken door sponsoring, advertenties of pagelinks, alle mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.