
M3 is de volgende grote stap in Apple Silicon
Het werd zowel gehoopt als verwacht: Apple heeft vandaag de M3 chips gepresenteerd, de eerste voor de Mac die gemaakt zijn met 3‑nanometer-procestechnologie, waardoor er nog meer transistors op een kleiner oppervlak passen. De winst in snelheid en efficiëntie is dan ook aanzienlijk.
Zo brengt de
GPU van de M3 voor het eerst ray tracing en mesh shading, waardoor Macs veel interessanter worden voor game-developers.

M3 is de volgende grote stap in Apple Silicon
klik of tap voor grotere versies
Daarbij maakt deze GPU voor het eerst gebruik van Dynamic Caching, waarbij lokaal geheugen in hardware in real time wordt toegewezen. Daardoor kan voor elke taak heel precies alleen de hoeveelheid geheugen worden gebruikt die ook echt nodig is. Hierdoor wordt de GPU in veel gevallen veel beter benut, waardoor veeleisende pro‑apps en games werken aanzienlijk vlotter zullen werken.
Ray tracing en mesh shadingDoor de komst van de M3-chips kan de Mac nu voor het eerst gebruikmaken van ray tracing met hardware-acceleratie. Bij ray tracing worden de eigenschappen van licht gemodelleerd in de interactie met een scène, het resultaat zijn extreem realistische en erg nauwkeurige beelden. Dankzij deze eigenschap en de nieuwe grafische architectuur zijn in pro-apps tot 2,5 keer hogere snelheden mogelijk dan met de M1‑chip. Gameontwikkelaars kunnen met behulp van ray tracing zorgen dat schaduwen en reflecties nauwkeuriger worden weergegeven, zodat beelden er levensecht uitzien.
De nieuwe GPU in de M3 maakt bovendien mesh shading met hardware-acceleratie mogelijk op de Mac, waardoor de geometrische verwerking een boost krijgt en visueel complexere scènes in games en grafisch veeleisende apps mogelijk zijn. De nieuwe GPU‑architectuur brengt dus een heel scala aan verbeteringen met zich mee, zonder dat dit ten koste te gaan van de energiezuinigheid van Apple silicon. De GPU van M3 kan zelfs dezelfde prestaties als M1 leveren met ongeveer de helft van de energie, terwijl de piekprestaties tot wel 65 procent hoger liggen.
Ook de CPU is sneller en efficiënterNatuurlijk is er niet alleen bij de GPU een sprong vooruit gemaakt, ook de
CPU in M3, M3 Pro en M3 Max heeft een verbeterde architectuur. De performance-cores zijn bijvoorbeeld tot 30 procent sneller dan die van de M1‑lijn. En de efficiency-cores zijn tot 50 procent sneller dan de efficiency-cores in M1, waardoor dagelijkse taken sneller gaan dan ooit, terwijl de batterij wordt gespaard.
Centraal-geheugenarchitectuur tot 128 GBNet zoals alle Apple Silicon-chips heeft de M3 een centraal-geheugenarchitectuur. Daardoor is de bandbreedte veel hoger, is er nauwelijks vertraging en is het energieverbruik erg laag. Doordat het geheugen centraal toegankelijk is, kunnen alle technologieën in de chip gebruikmaken van dezelfde gegevens zonder deze van het ene deel van het geheugen naar het andere te moeten kopiëren. Dat levert snelheidswinst en extra efficiëntie op, en betekent dat er over het geheel genomen voor de meeste taken minder geheugen nodig is.

M3 is de volgende grote stap in Apple Silicon
En omdat M3 tot wel 128 GB aan geheugen ondersteunt zijn er workflows mogelijk die een laptop tot dusver niet aankon. Dit is bijvoorbeeld een geweldige uitkomst voor AI-ontwikkelaars die met grotere transformer-modellen met miljarden parameters werken.

M3 is de volgende grote stap in Apple Silicon
Speciale engines voor AI en videoM3, M3 Pro en M3 Max hebben ook een verbeterde Neural Engine om krachtige machinelearningmodellen (ML-modellen) te versnellen. Deze is tot 60 procent sneller dan in de M1‑chips, zodat AI/ML-workflows nog sneller gaan terwijl data met het oog op je privacy het device niet hoeft en zal verlaten.

M3 is de volgende grote stap in Apple Silicon
Krachtige AI-beeldverwerkingstools, zoals ruisreductie en superresolutie in Topaz, werken nu nog sneller. Daarnaast krijgen bijvoorbeeld ook ‘Detectie scènebewerking’ in Adobe Premiere en ‘Smart Conform’ in Final Cut Pro een flinke boost.
Verder hebben alle drie de chips in de M3‑lijn een geavanceerde media engine die hardware-acceleratie mogelijk maakt voor de meest gebruikte videocodecs, waaronder H.264, HEVC, ProRes en ProRes RAW. En voor het eerst ondersteunt de media engine nu AV1‑decodering, zodat je energiezuinig films en series kunt streamen en de batterij nóg langer meegaat.