
Google gaat Android in de toekomst misschien iets meer privé te maken
Het lijkt groot nieuws: Google heeft de
Privacy Sandbox voor Android aangekondigd. Het gaat om een plan om, op zijn vroegst over twee jaar, gebruikers van Android minder intensief te volgen. En let op, het gaat om doelen voor de toekomst, er wordt nu nog helemaal niets beloofd.
Het plan lijkt vooral van de goede wil van adverteerders uit te gaan, terwijl bekend is dat de grote partijen in de markt die wil
helemaal niet hebben. En terwijl het gaat om een plan zonder een duidelijk doel wordt er ondertussen wel neerbuigend gedaan over Apple’s initiatief voor privacy, dat sinds het uitkomen van iOS 14.5 in april 2021 ervoor zorgt dat de gebruikers geholpen worden in de keuze’s om gevolgd te worden, of juist niet.

Google gaat Android in de toekomst misschien iets meer privé te maken
Om te beginnen de aankondiging van Google zelf:
Today, we’re announcing a multi-year initiative to build the Privacy Sandbox on Android, with the goal of introducing new, more private advertising solutions. Specifically, these solutions will limit sharing of user data with third parties and operate without cross-app identifiers, including advertising ID. We’re also exploring technologies that reduce the potential for covert data collection, including safer ways for apps to integrate with advertising SDKs.
The Privacy Sandbox on Android builds on our existing efforts on the web, providing a clear path forward to improve user privacy without putting access to free content and services at risk.
En dan het stukje waar ze de ontwikkelingen bij Apple in een negatief daglicht proberen te zetten, waardoor je meteen weet hoe er echt over privacy gedacht wordt:
We realize that other platforms have taken a different approach to ads privacy, bluntly restricting existing technologies used by developers and advertisers. We believe that — without first providing a privacy-preserving alternative path — such approaches can be ineffective and lead to worse outcomes for user privacy and developer businesses.
Our goal with the Privacy Sandbox on Android is to develop effective and privacy enhancing advertising solutions, where users know their information is protected, and developers and businesses have the tools to succeed on mobile. While we design, build and test these new solutions, we plan to support existing ads platform features for at least two years, and we intend to provide substantial notice ahead of any future changes.
De ironie is dat in het stuk waarnaar gelinkt wordt aangetoond word dat Apple’s App Tracking Transparency (ATT) minder effectief is dan we allemaal waarschijnlijk graag zouden zien.
Maar bij Apple doen ze duidelijk hun best om onze privacy zo goed mogelijk te beschermen, terwijl partijen als Facebook/Meta en Google geen enkel respect hebben voor het feit dat verreweg de meeste mensen liever niet overal ongevraagd gevolgd willen worden.
#Privacy